Få hästen att röra sig ur fläcken?!

Sv: Få hästen att röra sig ur fläcken?!

caos skrev:
Har du aldrig tänkt på att hjälpa henne själv, att faktiskt finna till hands när hon ska ta in/ut sin häst.
Du verkar ju ha mer erfarenhet än henne, hur tror du det känns för henne egentligen om du tänker efter, att känna sig så värdelös och känna att ens häst inte tycker om en??
Vad beträffande att hon lät din häst smita ut ur hagen, jag är förvånd att inte fler har en sluss vid in/utsläpp till hagen när barn hanterar hästar. Det är ett rent säkerhetstänkande både för hästar och barn.
Men självklart har jag erbjudit henne min hjälp!! Men det finns ingen möjlighet att jag skulle kunna vara till hands varje gång hon ska ta in sin häst. Dock vill hon klara sig själv. Det är ofta jag gått ut och frågat om jag ska hjälpa henne, men hon säger att hon kan ju inte vara beroende av mig.
Dessutom anser jag att det inte är mitt ansvar att ansvara för att hon ska klara av sin häst. Det finns folk som har mer kompetens än mig och jag överlåter problemen på dom.

och på tal om sluss vid grindarna, det har vi, men denna tös är väldigt långsam i all hantering och kan inte förutse kommande situation. därför lyckas hon få med den andre hästen också.

caos skrev:
Har du aldrig tänkt på att hjälpa henne själv, att faktiskt finna till hands när hon ska ta in/ut sin häst.
Du verkar ju ha mer erfarenhet än henne, hur tror du det känns för henne egentligen om du tänker efter, att känna sig så värdelös och känna att ens häst inte tycker om en??

Det finns ingen plats för sentimentalitet när det gäller umgänge med hästar, I'm afraid. Hon måste gå den långa vägen om hon ska hålla på alls med dessa stora djur. Annars utsätter hon sig själv och andra för fara – och det är oacceptabelt. Vet ej hur gammal hon är, men att ha djur är ett tungt ansvar och det får man ta, även om man är yngre. Är hon vuxen är det naturligtvis ännu viktigare att poängtera.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 079
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag gör en undersökning av efterfrågan till att utveckla en grimma med GPS och aktivitetsspårning för att ha koll på sin häst när...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Mills
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30