Få hästen att röra sig ur fläcken?!

taccotad

Trådstartare
Detta gäller en häst som inte är min, jag hanterar den två gånger om dagen och då går allt bra.

Men, tjejen som äger hästen har stora problem. Hästen struntar fullkomligt i henne. Den gör som den vill alltid.

Problemen startar redan i hagen, hon sätter på grimman, hästen vägrar röra sig. Tar oftast väldigt lång tid att ens få den till grinden. När de väl är vid grinden vill hästen inte gå ut ur hagen. Ofta kommer resten av hästarna och vill kolla läget och då släpper hon sin häst eftersom de andra kommer.
Samma sak upprepas och efter nån halvtimme får hon kanske ut hästen genom grinden. På väg till stallet kan det ta allt från 1 timme till 4 timmar. Hästen vill absolut inte röra på sig. Hon mutar med morot, mat, hö mm. Har ibland ett spö med men använder inte det. Hon har testat vänta ut den, dra ochs lita men det funkar inte.

Jag vet att hästen kan gå in i stallet för den gör det varje dag med mig.

Samma sak gäller när hon ska ut med den i hagen, där kan hon stå flera timmar.
Även vid ridning är det likadant.

Jag har bett dom ta hjälp av nån som kan få rätt på det. Men först och främst vill jag att dom låter en veterinär kolla genom hästen då den har ont, enligt mig. Sen tar hjälp av nån sorts tränare. Men inget händer! Hästen får inte kosta pengar troligtvis.

Vad gör man? Kastar ut dom? Ber dom sälja hästen och börja med annan sport?

Sv: Få hästen att röra sig ur fläcken?!

De är helt enkelt för oerfarna och stoet har tagit kommandot och är ledare i flocken. Visst, hästen kan ha lite ont någonstans, men de flesta hästar ska vara gravt handikappade om de inte ens kan gå ut ur hagen. De måste lära sig horsemanship och hur man vinner hästens förtroende. Och det är inget man gör på en dag precis... De borde omedelbart ta hjälp av någon kunnig instruktör/hästmänniska som kan hjälpa dem - annars är risken att rädslor tar över och det kan bli riktigt farligt! Att muta med mat låter helt korkat, be dem använda spöet/och eller kasta lite sand, invänta reaktionen, säg åt dem att vara bestämda och konsekventa och vänta med belöning tills hästen gör det den ska. Men som sagt, se till att det sker under överseende av en erfaren person som kan hjälpa till om det verkar urarta. Låter som om de har tagit sig vatten över huvudet när hästen ignorerar dem så!

Jag har samma åsikt som dig! Har sagt åt dom att inte "dutta" med hästen för den är ju inte rädd eller så utan den vill bara inte.

Blir så trött på det här! Sa till dom att inte köpa en häst till sin dotter då hon inte ens klarar av mina shettisar som faktiskt små barn på 5 år kan leda utan några problem. Detta är ett sto på ca 150 cm i mankhöjd, ganska rejäl dam som hur lätt som helst puttar bort sin matte.

Håller med Sara-Ida, antagligen så skaffar man hjälp av en riktigt bra tränare/instruktör och se verkligen till att problemt blir löst, för det är ju verkligen ett problem.

Kan man inte heller ens hantera små shettisar, så kanske inte ridning är någon sport för just denna personen. Antar att hon inte äger någon porslinshäst, så det är bara att säga till på skarpen (till hästen, och faktiskt ägarna också), något måste göra. Att ha en häst som bestämmer över en kan vara rent farligt också.

Emelie3 skrev:
Håller med Sara-Ida, antagligen så skaffar man hjälp av en riktigt bra tränare/instruktör och se verkligen till att problemt blir löst, för det är ju verkligen ett problem.

Kan man inte heller ens hantera små shettisar, så kanske inte ridning är någon sport för just denna personen. Antar att hon inte äger någon porslinshäst, så det är bara att säga till på skarpen (till hästen, och faktiskt ägarna också), något måste göra. Att ha en häst som bestämmer över en kan vara rent farligt också.

Jag har talat med tjejen och vill att de tar hjälp av någon tränare. Sa att jag kan ge dom olika telefonnr till några som jag vet är bra.

Men hon verkade inte riktigt vilja inse hur stort problemet är.

Råkade även säga nåt om att "ett annat alternativ är att sälja hästen"...fick då en mördande blick. FÖrsökte framföra detta på ett bra sätt, är ju inte ute efter att hacka på dom utan vill ju deras bästa.

Funderar på att ge dom en tidsgräns, te x har de inte tagit tag i problemet inom 2 månader får de flytta till något annat stall för jag vill inte ha såna problem i mitt stall. Kan man göra så eller är det för elakt?

*suck* jag blir så trött på människor som tramsar med hästarna på det här viset! Antagligen är hon jätterädd för hästen, eftersom hon inte vågar använda spö eller något på den, när den uppenbarligen bara är dum *duckar för man ska minsann aaaldrig slååå hästar kommentarer* antar att du redan erbjudit din hjälp, annars kanske du kan visa tjejen hur hon ska hantera situationen. Om du bara vill slippa se skit*n så kan du ju alltid dra till med att dina hästar lär sig dumheter av att se på :devil:

jo, jag blir också oerhört trött på sånt!! tror inte hon är rädd för hästen utan hon är rädd om den, vill absolut inte använda sig av någon form av våld.
jag har erbjudit min hjälp men hon vill klara sig själv.

SUCK!!!!

Min tanke jag får när jag läser detta är att hästen förknippar inte ägaren med något roligt och trevligt.
Varför ska den då följa med?

Hur ofta hanterar hon hästen?
Vad gör hon?
Rider hon bara?
Pysslar hon med den?
Varierar hon ridningen?

Det kan vara dessa enkla orsaker till att hästen inte vill följa med.

Jag har också tänkt i de banorna och tipsat ägaren om att variera sig lite.
Hon rider ingenting sen kanske 2.5 månad tillbaka pga underlaget.
Hanterar väl hästen ca 3-7 ggr/vecka, då enbart mellan hagen och stallet. Hon står och pysslar med den i timmavis, ngt som hästen inte verkar uppskatta allt för mkt.
Ibland försöker hon ut och gå med den men eftersom den inte vill röra sig är det lite komplicerat.

Jag bad henne vara med nu nån vecka varje morgon och kväll så hon får hantera hästen vid in och utsläpp. För de behöver ju komma på rätt bana igen. Vid de tillfällena är det aldrig några problem för mig iallafall.

Personligen har jag länge trott att hon tråkar ut hästen/hästarna. Hon är gudasnäll den här tösen men gör inget roligt med hästarna. Hon ryktar och flätar i bland under 3-4 timmar och alla hästar hon har hanterat har INTE gillat detta.

NÄr hon rider är det enbart ridning i skogen, mkt skritt, lite trav och lite galopp. Oftast samma rundor.

Vad gör man? Jag har försökt tipsa henne om allt vi tagit upp här i denna tråden.

kan tipsa om ett litet knep när hon ska ta in den. funkade på min vilda ponny:angel: ta grimma och en longerlina sen fäster man linan i sidan på grimman och tar sedan linan om bakbenen och sedan in i grimman igen, lite som när man ska lasta, funkar på en del på andra inte....

Jag tror som du.......hästen är uttråkad. Pyssel är alltid trevligt men till slut är det ingen hästen uppskattar utan tar det som en vana.

Jag tror hon skulle behöva "leka" med hästen lite.
Har ni ingen plats nära stallet så de inte behöver bråka så mycket när hästen inte vill gå? Att ta den till en nära plats först för att sedan länga avståndet, en bit i taget.

Hon kan ju försöka "leka" med hästen via gymnastiska övningar, ta morot från sidorna och mellan frambenen,gå över bommar, eller kanske om ni har möjligthet till någon runcorall-fri longering, ledarövningar osv.
Men lite påhittighet kan man hitta på mycket.

Jag rekommenderar inte använda sig av hagen som lekplats för då blir det ännu svårare att få hästen därifrån. Hästen ska förknippa sina roliga övningar till ett annat ställe så hästen motiveras att kliva ut ifrån hagen.

taccotad skrev:
jo, jag blir också oerhört trött på sånt!! tror inte hon är rädd för hästen utan hon är rädd om den, vill absolut inte använda sig av någon form av våld.
jag har erbjudit min hjälp men hon vill klara sig själv.

SUCK!!!!

hehe... försök säga till henne att det inte handlar om våld utan mer "förstärkta hjälper" ;) Men om hon bara håller på å flätar, ryktar å pillar hade jag inte heller velat följa med in! :rofl:

Kan hon inte backa in hästen då? Fast då får man ju vara tämligen bestämd... Vi hade en unghingst som absolut inte skulle gå in, så vi backade in honom en gång, hela vägen, sen dess har han gått utan problem.

Sen tror jag som de andra, hästen finner inget nöje att gå med henne. Alla stöter vi väl på de dagar då hästen inte vill fångas eller stannar upp, men jag skulle iaf aldrig accpetera denna tid som detta verkar ta...

Och, jag tycker du gör helt rätt om du sätter en tidsgräns, om inte annat för att ge henne en spark i rätt riktning. Så har jag gjort med mina inackorderingar och det år då det händer saker. Då kanske hon dessutom tar emot din hjälp...?

//E

taccotad skrev:
Funderar på att ge dom en tidsgräns, te x har de inte tagit tag i problemet inom 2 månader får de flytta till något annat stall för jag vill inte ha såna problem i mitt stall. Kan man göra så eller är det för elakt?

Jag tycker att du hittills verkar ha haft en ängels tålamod med tösen, men det här är nog det bästa sättet för att få både henne och hennes föräldrar att förstå att det är allvar - så, nej, jag tycker inte det är för elakt.

Tjejen är uppenbarligen inte tillräckligt mogen för att ha häst. Så antingen så får hon lära sig (av dig eller av någon annan) hur man hanterar en häst, eller så får hon sälja den och börja rida på ridskola.

Nu är jag förbannad!! Hon har ikväll lyckats släppa ut min ena häst i samband med att hon skulle ta in sin häst. Min häst sprang runt på vägen och sen in i stallet och ungen bara försökte skratta bort det. Jag var inte ute så jag såg inte exakt vad som hände, men hon berättade det för mig sen.
Bad för några dagar sen om att få prata med henne föräldrar, men har inte sett till dom här.
Jag skulle vilja slänga ut henne NU innan nåt mer allvarligt händer där även mina hästar är inblandade.

Har du aldrig tänkt på att hjälpa henne själv, att faktiskt finna till hands när hon ska ta in/ut sin häst.
Du verkar ju ha mer erfarenhet än henne, hur tror du det känns för henne egentligen om du tänker efter, att känna sig så värdelös och känna att ens häst inte tycker om en??
Vad beträffande att hon lät din häst smita ut ur hagen, jag är förvånd att inte fler har en sluss vid in/utsläpp till hagen när barn hanterar hästar. Det är ett rent säkerhetstänkande både för hästar och barn.

taccotad skrev:
Problemen startar redan i hagen, hon sätter på grimman, hästen vägrar röra sig. Tar oftast väldigt lång tid att ens få den till grinden. När de väl är vid grinden vill hästen inte gå ut ur hagen. Ofta kommer resten av hästarna och vill kolla läget och då släpper hon sin häst eftersom de andra kommer.
Det låter som problemet ligger här! Hästen väntar på att få bli släppt till sina kompisar "som vanligt" när de kommer fram. Hästen hoppas väl att samma sak ska hända även utanför hagen?
Ge hästen ett lätt slag med spöt så fort någon av hagkompisarna närmar sig! Dj*la dumheter att bete sig så! :mad:
Hästen ska gå med henne och vem som helst lika lätt som den går med dig!
Usch, jag hade blivit vansinnig!

Det är inte hästen som beter sig ologiskt. Hon har inget ledarskap eftersom hennes ägare inte vill vara en ledare, utan bara gulla. DET är problemet. Då är det bättre att stanna i flocken där det finns individer man kan lita på... och blir man dessutom belönad med godis/mutor om man vägrar röra på sig blir det väl bara trevligare att vara obstinat.

Sara-Ida skrev:
Det är inte hästen som beter sig ologiskt. Hon har inget ledarskap eftersom hennes ägare inte vill vara en ledare, utan bara gulla. DET är problemet. Då är det bättre att stanna i flocken där det finns individer man kan lita på... och blir man dessutom belönad med godis/mutor om man vägrar röra på sig blir det väl bara trevligare att vara obstinat.
Uppenbart att dom har hamnat i en ond cirkel!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 079
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag gör en undersökning av efterfrågan till att utveckla en grimma med GPS och aktivitetsspårning för att ha koll på sin häst när...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Mills
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30