Få hästen att lyssna på vikten

Joosiss

Trådstartare
Hej, jag har en ridrelaterad fråga jag skulle vilja ha hjälp med.
Jag har kommit på mig själv med att vara alldeles för hård i handen. Speciellt när man ska göra halt eller sakta av. Hon lyssnar inte på mig när jag bara sätter mig tungt ner i sadeln och proar när vi ska sakta av eller göra halt, då måste jag ta hjälp av tyglarna, men jag har som sagt kommit på mig själv med att vara för hård i handen.

Har nyligen börjat att rida i halsring så att jag inte ska ha någon mun att dra i, vilket fungerar super, alla olika rörelser går att utföra, utom halt. Hon lyssnar inte på min vikt, det är det jag skulle vilja ha tips och råd med för att kunna förbättra. Hur får jag henne att lyssna på min vikt så att jag ska slippa ta i munnen på henne?

Har inte haft henne i evigheter, så har precis börjat träna och tränaren ska komma ut regelbundet nu framöver. Men behöver hjälp utöver tränaren för att bli ännu bättre:)

Jag kan ge tips om en "träningsform" som funkat bra för mig: centrerad ridning! Det är verkligen super och man får en helt annan förståelse för hur människans kropp påverkar hästens och tvärt om :) Värt att prova.

Hej, jag har en ridrelaterad fråga jag skulle vilja ha hjälp med.
Jag har kommit på mig själv med att vara alldeles för hård i handen. Speciellt när man ska göra halt eller sakta av. Hon lyssnar inte på mig när jag bara sätter mig tungt ner i sadeln och proar när vi ska sakta av eller göra halt, då måste jag ta hjälp av tyglarna, men jag har som sagt kommit på mig själv med att vara för hård i handen.

Har nyligen börjat att rida i halsring så att jag inte ska ha någon mun att dra i, vilket fungerar super, alla olika rörelser går att utföra, utom halt. Hon lyssnar inte på min vikt, det är det jag skulle vilja ha tips och råd med för att kunna förbättra. Hur får jag henne att lyssna på min vikt så att jag ska slippa ta i munnen på henne?

Har inte haft henne i evigheter, så har precis börjat träna och tränaren ska komma ut regelbundet nu framöver. Men behöver hjälp utöver tränaren för att bli ännu bättre:)

Skulle också vilja tipsa om centrerad ridning - för fokus på kroppskännedom, koordination, och kroppskontroll.

Det är lätt att tänka "hästen lyssnar inte", är det precis lika gärna kan vara "jag är otydlig / inkonsekvent".

Att rida med halsring (inhängnat) tycker jag annars är just en bra träning för ryttaren - för att öva på att separera hjälperna, och bli fristående från handen. Du kan inte hänga/pilla/tjata med handen om det inte finns något att hänga i. :)

Det är säkert olika, men vår ponny "slutar" lyssna på mina kroppssignaler om de är alltför tydliga. Så om jag tänker "nu vrider jag mig SÅHÄR för att du ska göra en öppna, eller en halt" så får jag noll respons, men om jag verkligen bara hittar känslan i min kropp, och bara önskar mig känslan av en halt, så går det mycket bättre.
Centrerad ridning är kanon! Alexanderteknik också :)

Tack så nu mycket för tipsen. Har precis börjat ta hjälp av en tränare i centrerad ridning. Men har bara hunnit med 1 träning än så länge:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 926
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka