få hästen att lägga sig ner

lovehorses

Trådstartare
Jag vet ej om jag sätter in detta på rätt tråd men finns det någon som kan förklara hur man får hästen att lägga sig ner på komando?
Det kanske är svårt att förklara skriftligt men ni kan försöka.

Jag har en finnhäst som tycker om "hjärngymnastik" och skulle vilja lära henne lite trix. Vet ni någe mer roliga trix som man kan lära hästen så berätta. Det skulle vara jättebra nu när jag är gravid och inte riktigt vill rida...

Tacksam för alla svar!

Sv: få hästen att lägga sig ner

hej. jag började med att lära min häst att lägga sig ner i sommras. Jag var på campout för John Moore så han hjälpte mig lite å visade hur jag skulle göra å så. kan din häst gå på tre ben? anledningen till att jag frågar är att han ska inte få panik om man hållre upp ett av benen i ett rep. för det man först vill ha dom till att göra är att buga. d hela handlar om tajming!! du måste se när hästen vill lägga sig och till och med ge efetrgift när den tänker att gör rätt sak. och det tar tid att få känsla för d.. Om jag var du skulle ja söka upp en tränare.

Hej!

Kan du de lättaste tricken, tex yoga . Skulle du kunna beskriva dem för mig så jag kan prova lite på min häst? Jag ska köpa boken som kommer sedan men jag skulle vilja börja nu. Jag skulle även vilja lära mig hur man får hästen att gå ner på knä om det inte är alltför svårt att beskriva.

Tacksam för svar.

letar också som en galning, tråkigt att det bara finns sånt här i södra sverige. Har heller ingen möjlighet att åka ända ner till skåne med min pålle bara för att ha lite kul..
trist! men det är ju så med i princip allting (känner mig lite bitter, ursäkta)

kul för er som har möjligheten dock.

var bor du..? Jag har fixat så John Moore kommer ha en clinic i Mora i vår. Han kommer läga ut schema på sin hemsida i brörjan av nästa år.. johnmoore4horses.com

yoga..? hm..vet inte vad du menar, men jag vet hur man kan få ner hästen på knä, d är ju inte helt enkelt att beskriva, men jag gjorde så att jag knöt fast ett grimskaft i hans ena framben,mellan hoven och kotan, (lärde han först att väldigt lätt lyfta på hoven, bara ja petade på benet..)sen höll ja upp benet me hjälp av grimskaftet medans ja backa honom..detta är svårt!! för du måste se om hästen bara tänker att göra rätt sak, och endel kan få panik å kasta sig. Jag vet inte hur mycket du jobbat med det, men jag rekomenderar att söka upp en tränare!! Min fick panik och kastade sig några gånger..men jag hade hjälp. och det behövdes för att få in oss på rätt väg!!

Hej!
Tack för svaret... Jag läste på trick-training sidan att yoga ska vara den lättaste konsten att lära hästen, men de har inte skrivit något om HUR man lär den. Yoga ska i alla fall vara att hästen lyfter sitt bakben och tar en godis vid ljumsken ungefär.

Jag ska försöka få hjälp med detta, det finns även kurser man kan gå, det skulle vara väldigt roligt.

Ha det bra!

okej..ne ja har aldrig provat på med godis. Nu räcker det bara att jag lyfter upp min häst framben med handen och trycker på bogen så lägger han sig. Jag ska lära han så han kan buga när jag sitter på. Men måste vänta lite, han har nåt som inte stämmer i ena kotan bak så vi ska ta en tur till veterinären på tisdag. Men så fort d är fritt fram ska vi fortsätta träna.. :)

Det finns en bok som heter "Frihetsdressyr och Cirkuslektioner" av
Franco Gorgi där det stå en massa tricks man kan lära sin häst.
Det går att beställa boken på www.christinadrangel.com, jag har inte läst den men har hört att den ska vara bra.

Jag lärde min häst det med hjälp av morot! Först trände jag sträckningen med halsen, åt båda hållen. Jag övergick dock att kalla övningen "svanen" då yoga och buga låter ganska lika...

När hästen kunde det bra så började jag lyfta ett bakben med handen och sedan säga svanen så hon kom mot mitt håll och fick moroten. Sedan kan man också bara killa hästen litet lätt på insidan av bakbenet , då den funderar ut själv att den ska ta upp benet. Ibörjan fick hon belöning bara hon lyfte benet och såg mot mig, sedan när hästen förstår gör de mer för att få belöningen...

Jag hade hästen lös i grimma(ibland med grimskaft ) när jag tränade så att det inte blev tvång och tränade bara korta pass, 1-2 ggr. när jag tog in hästen från hagen eller efter ridpass..

Gå ner på knä har jag inte vågat mig på i bugningen då vi har hårt underlag överallt., för mig räcker det att hon tar fram ett framben och bugar djupt.

Det här är bara på kul, jag var också inne på Rebckas hemsida och kollade hur övningen skulle se ut och provade sedan själv - utan tidstvång.

den är jättebra, logik rakt igenom!

vad bra, jag fundera också på att köp den. :)

varför utsätta sina hästar för sånt? de är ju onaturligt och farligt! uppmuntrar orutinerade att göra sånt här är dumt! ne jag är VÄLDIGT emot trix och Konstigheter. varför knäcka hästen?

jag 'är inte imor NH!!!

Senast ändrad av en moderator:

Man knäcker ju inte hästen!!!!
Det handlar ju om samarbete och tillit, det uppmuntrar kommunikationen mellan häst o människa. Det kan ju vara kul o göra lite annorlunda roliga saker tillsammans. Inte f*n är det naturligt att rida heller men det klagar du inte på?
Visst finns det säkert dem som tvingar hästen på felaktiga sätt och det är fel. Men det finns bra sätt också. Så knip igen. :banana:

För det första måste din häst ha fortroende för dig i allra starkaste graden.

Har hon det?

Hur gör man för att få hästen att buga? Hur gör du ?

När jag lärde min häst att buga så började jag med att hålla en morot mellan frambenen så hon fick ta ner huvudet och ta den.
Sen fick hon ställa sig med ena frambenet längre fram så att hon började böja på det bakre frambenet när hon skulle ta moroten. Höll den längre o längre bak.
Fast sen blev det knepigt för då började hon ibland trycka ner huvudet mot marken så då fick jag visa henne hur hon skulle ha huvudet. E inte bra på att förklara :angel:
Men de t funkade för oss :rofl:

Lycanthrope skrev:
När jag lärde min häst att buga så började jag med att hålla en morot mellan frambenen så hon fick ta ner huvudet och ta den.
Sen fick hon ställa sig med ena frambenet längre fram så att hon började böja på det bakre frambenet när hon skulle ta moroten. Höll den längre o längre bak.
Fast sen blev det knepigt för då började hon ibland trycka ner huvudet mot marken så då fick jag visa henne hur hon skulle ha huvudet. E inte bra på att förklara :angel:
Men de t funkade för oss :rofl:

okej.. men jag förstår! :D
Då ska jag också testa det :)
tack

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama