Få hästen att börja arbeta i rätt form

M

minnisjasmin

Hejsan!
Köpte ju i Februari min häst, en travare på 8 år. Han är grundriden men inte destumera (galoppen är det lite problem med ännu). Och nu är det så att jag ska börja rida mera dressyr och börja arbeta lite mera. Först i skritt och sen trav.

Så kan någon ge tips till övningar som får hästen att mera arbeta i bättre form och så. Alla tips mottages. :)

Ska börja regelbundet longera honom för att få galoppen att sitta från marken nu och få honom att ha lite bättre tempo. :)

Har sökt i många olika trådar efter hjälp men tyvärr inte hittat det jag sökt ;s

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästen att börja arbeta i rätt form

Min lilla prins började söka sig nedåt för nåra månader sedan och nu går han i form i skritt på volt än så länge.. Så ja, till att börja med kanske det är bäst med arbete på stor volt? Alltså inte att sitta och nöta, men då och då.

okej, takc för tipset ska testa lite nu och då :)

Formen kommer när hästen är lösgjord och litar på ryttarens hand. Skritta i kuperad terräng på halvlång tygel/lätt kontakt är bra, då måste hästarna kliva på och använda bakbenen. Erbjuder man då en mjuk fin hand som inte tvingar fram något så brukar hästarna börja söka sig rätt.
Skänkelvikningar, öppnor och slutor är lösgörande och stärkande.

Viktigt är att komma ihåg att det inte är något trick man lär in. Det handlar inte om att lära hästen gå i form. Det handlar om att genom god ridning få hästen att arbeta rätt med sin kropp.
Att erbjuda en kontakt genom tygeln, att aktivera bakbenen genom olika övningar som dessutom gör hästen mjuk, smidig och lydig.
Jobba inte för långa stunder, minns hästen att arbetet betyder träningsverk eller smärta blir den inte mer positiv till att försöka. Beröm när jästen försöker eller är på rätt väg även om det inte blir helt bra. Glöm inte att variera arbetet och låta hästen vila ibland.

Ska börja regelbundet longera honom för att få galoppen att sitta från marken nu och få honom att ha lite bättre tempo. :)

Jag skulle INTE försökt longera alls, det blir en alltför liten volt att galoppera på för en obalanserad häst och risken är att han blir stel och felställd i volten när han försöker balansera upp sig.

Jag tycker istället du ska jobba med hästen så som Polly_Mulle beskriver, arbeta långsiktigt med en gångart i taget.
När skritten är balanserad och fin kan du börja jobba med traven, när skritt OCH trav funkar kan det vara dags att börja med galoppen. Mycket övergångar...jobba massor med halvhalter och halter.

Låt det ta tid!

Tack så mycket för tipsen båda två :) Ska testa dem

Det bästa är nog att du försöker dig på en gångart i taget.
Testa lite cerpentin bågar, volter, rid snett igenom osv. för att först och främst få honom avslappnad. När han väl blivit avslappnad så ska du se att kan kommer att gå ner i lite lägre form. Se till så att han inte blir "för låg" i formen bara. När du känner att detta fungerar bra tycker jag att du kan börja med traven likadant osv. Detta är väldigt lösgörande. Jag är själv dressyr ryttare och utbildar och har tävlat ponnyer, har hållt på med hästar i 17år., Lycka till! MVH Mikaela

arbeta hästen långsamt i skritt och trav föst. den måste bygga nya muskler och stilla sitt bäcken. Ett varmblod galopperar gärna med frambenen och travar med bakbenen för att de är så vana vid att vrida sitt bäcken när dom travar. det kan ta tid för dom att hitta en ny balans med baken.. men jobba mycket i skritt och löshoppa mm så den fattar galopp själv och beröm för dom stegen den får in så kommer det så småningom.. det kan ta tid men det är det lilla som gör det :)

Jag har en fjording på 8 år och vi har tränat på att gå i form i ett och ett halvt år, en gång i veckan på lektion, för att de inte skulle bli för mycket. Han har inte fattat än men börjar bli bättre på volterna, framförallt i trav. Det ja menar är att de kan ta väldigt lång tid och då får det göra det. De är inte bra att stressa, då blir det lätt fel. Lycka till. :)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar