Sv: Få hästen att böja igenom sig i ganachen
Nu skriver jag bara så som jag tror att jag skulle göra, jag vet inte hur du rider eller vad du kan, så du får inte missförstå det jag skriver. Detta är så jag skulle tänka... tror jag. Iaf utifrån din beskrivning.
För det låter ju onekeligen som att han är kortare i vänster sidas muskler. Jag skulle nog börja med en bra uppvärmd häst rakt fram, sen börja med att böja halsen åt höger och vänster ganska kraftigt - men få hästen att själv böja halsen. Så som du gör med morot - stretching - kan vara ett bra sätt. Håll inte godisen för långt bak, utan hellre lite längre ut och upp så att hästen inte kan "fuska". Inget stöd i yttertygeln här utan bara böja och få musklerna att dra sig åt båda håll. Det är ju när man får lite stöd i yttertygeln som hästen sas "kröker" på nacken för att underlätta böjningen, då får man ju inte samma långa stretching. Sen skulle jag nog rida i den böjning som jag får som är riktig, och se till att inte förböja, när jag rider på övningar. Jag skulle undvika att "peta in" bogen och "tvinga in" hästen i en böjning den inte riktigt klarar av, dvs jag skulle inte "skruvstädsrida", hellre då göra övningarna större så att hästen själv klarar av böjningen.
En övning kan ju vara att behålla den lilla böjningen jag får i höger och jobba med en 8. Lära hästen "neckreining" och öva på att få hästen att vända för yttertygel runt. Få hästen van att vända med bogen först med hjälp av yttertygeln.
Varva mellan att öka och minska volten med bibehållen böjning, vända genom volten och då framförallt för vikt/säte och yttertygel, inte inner tygel och ytter skänkel. Då ser jag hur mycket böjning hästen klarar av att vända på. Om baken sladdar ut, eller om hästen faller in så har jag för mycket böjning än vad hästen klarar. Helt enkelt öva på balanserade vändningar. Då får jag vara med noga med att vänta in hästen så att den har bakdelen med sig, inte begära/kräva vänding för tidigt eller på en speciell punkt. Känna in hästen, se vad som finns för stunden.
Jag tror att jag skulle försöka jobba så rak som möjligt i vänstersidan, alltså inte ta all den fina böjning som jag får, istället vara lite mer återhållsam med den böjningen. Sen jobba så böjd som möjligt i höger sidan. Då så böjd som möjligt utan att bli rak och förböjd
. Se till att alltid locka hästen att själv böja och om hästen förböjer påminna med yttertygel - utan att hålla kvar böjningen i yttertygeln, om du fattar...
Hoppas det var något som kunde hjälpa?