Få hästen att böja igenom sig i ganachen

rebeckasff

Trådstartare
Är det någon som har bra tips på detta?
Min polle böjer sig bra genom ganachen och hanlsen i vänster varv, men fuskar med ganachen i höger varv. (och sticker ut vänset bogen ist)

Märker även en skillnad i hans sätt att stretcha efter ridning.
Åt vänset (mot flanken) böjer han fint och sträcker ut sin högersida men i vänset försöker han att stretcha lite märkligt men huvudet "uppochner" om det är någon som fattar :D allstå, han försöker nästan som att han "går i form" böja halsen bakåt och få fatt i godiset. Blir inte riktigt lika bra på detta sätt;)

Tips tack!

Sv: Få hästen att böja igenom sig i ganachen

jag funderar fortfarande på ett svar... :)

spontant tänker jag att du kanske kan prova räta ut i högervarv. söka mer yttertygel så att han inte förböjer och blir rak... men ska fundera lite till på formulering..

Senast ändrad:

Nu skriver jag bara så som jag tror att jag skulle göra, jag vet inte hur du rider eller vad du kan, så du får inte missförstå det jag skriver. Detta är så jag skulle tänka... tror jag. Iaf utifrån din beskrivning.

För det låter ju onekeligen som att han är kortare i vänster sidas muskler. Jag skulle nog börja med en bra uppvärmd häst rakt fram, sen börja med att böja halsen åt höger och vänster ganska kraftigt - men få hästen att själv böja halsen. Så som du gör med morot - stretching - kan vara ett bra sätt. Håll inte godisen för långt bak, utan hellre lite längre ut och upp så att hästen inte kan "fuska". Inget stöd i yttertygeln här utan bara böja och få musklerna att dra sig åt båda håll. Det är ju när man får lite stöd i yttertygeln som hästen sas "kröker" på nacken för att underlätta böjningen, då får man ju inte samma långa stretching. Sen skulle jag nog rida i den böjning som jag får som är riktig, och se till att inte förböja, när jag rider på övningar. Jag skulle undvika att "peta in" bogen och "tvinga in" hästen i en böjning den inte riktigt klarar av, dvs jag skulle inte "skruvstädsrida", hellre då göra övningarna större så att hästen själv klarar av böjningen.

En övning kan ju vara att behålla den lilla böjningen jag får i höger och jobba med en 8. Lära hästen "neckreining" och öva på att få hästen att vända för yttertygel runt. Få hästen van att vända med bogen först med hjälp av yttertygeln.

Varva mellan att öka och minska volten med bibehållen böjning, vända genom volten och då framförallt för vikt/säte och yttertygel, inte inner tygel och ytter skänkel. Då ser jag hur mycket böjning hästen klarar av att vända på. Om baken sladdar ut, eller om hästen faller in så har jag för mycket böjning än vad hästen klarar. Helt enkelt öva på balanserade vändningar. Då får jag vara med noga med att vänta in hästen så att den har bakdelen med sig, inte begära/kräva vänding för tidigt eller på en speciell punkt. Känna in hästen, se vad som finns för stunden.

Jag tror att jag skulle försöka jobba så rak som möjligt i vänstersidan, alltså inte ta all den fina böjning som jag får, istället vara lite mer återhållsam med den böjningen. Sen jobba så böjd som möjligt i höger sidan. Då så böjd som möjligt utan att bli rak och förböjd :D. Se till att alltid locka hästen att själv böja och om hästen förböjer påminna med yttertygel - utan att hålla kvar böjningen i yttertygeln, om du fattar...

Hoppas det var något som kunde hjälpa?

Senast ändrad:

Och jag undrar hur en häst kan böja sig genom ganachen? Torde vara omöjligt.

Håll moroten lite högre upp när du stretchar, det är troligen de musklerna som behöver tänjas, blir hästen för låg viker den bara nosen och huvudet läggs på sned.

Jag satt och klurade på detsamma, men jag antog att det var ställningen i nacken som avsågs?

Jag satt och klurade på detsamma, men jag antog att det var ställningen i nacken som avsågs?

Jag kanske uttryckte mig klumpigt :o

Det jag menar är att han ställer sig fint genom hela kroppen som en mjuk båge, eller öppna, vilket jag ber om, men i höger varv "petar ganachen ut", huvudet är inte med i bågens form så att säga...

Någon som blev klokare :D

Håll moroten lite högre upp när du stretchar, det är troligen de musklerna som behöver tänjas, blir hästen för låg viker den bara nosen och huvudet läggs på sned.

Han börjar redan vid bogen, men ska testa att hålla det längre i från honom som du sa :idea:

Förstår precis vad du menar! Har lite samma problem med min häst i vänster varv.
Ska se hur Kokaburras tips funkar på honom idag, även fast jag tycker att det är ungefär så jag brukar rida.

När vi strechar går det alldeles utmärkt att böja på hela kroppen, både med morot högt upp och långt ner.
Funderar på om det är nåt litet, nästan osynligt fel jag har börjat göra.

(Dressyrryttare som jag är, är jag väldigt duktig på att missbruka innertygeln i tid och otid :devil: )

Annars lämnar jag över problemletandet till Lena i höst :angel:

Senast ändrad:

Är det någon som har bra tips på detta?
Min polle böjer sig bra genom ganachen och hanlsen i vänster varv, men fuskar med ganachen i höger varv. (och sticker ut vänset bogen ist)

Märker även en skillnad i hans sätt att stretcha efter ridning.
Åt vänset (mot flanken) böjer han fint och sträcker ut sin högersida men i vänset försöker han att stretcha lite märkligt men huvudet "uppochner" om det är någon som fattar :D allstå, han försöker nästan som att han "går i form" böja halsen bakåt och få fatt i godiset. Blir inte riktigt lika bra på detta sätt;)

Tips tack!

Om du tittar pa hur han satter ner sina bakhovar sa kommer du sakert att se olikheter dar ocksa! Det ar nog dar du behover atgarda problemet:) aven om stretching sakert ocksa kommer att hjalpa.

Han har haft problem med ryggen, låsningar och dyligt, men det är ett uppmärksammat problem. Men han är ju såklart lite försvagad av detta i muskelaturen, ET kommer igen i morgon :)

Orsaken, iaf i stora drag, verkar du ha själv. Stretching i all ära, men tyvärr så både i stretchingen och ridningen blir det per automatik så att hästarna "skyddar" de lägen som är låsta och lär sig gå runt det, så kan det även bli om de inte har själva låsningen kvar men allt runtomkring inte är bra än, sånt tar tid. Ju mer man försöker vara där och fiffla träningsmässigt, desto fler metoder hittar hästarna att gå runt det! ;)
Tålamod och gymnastik-jobb skulle jag påstå är nyckeln. Och att motstå frestelsen att vara där och korrigera för mycket, jobba övningar som ger förutsättningar för det och testa att placera hästen rätt men insistera inte om det tar emot. Allteftersom det blir lättare för hästen kräver man lite till i petighet, men har du så svårt som du säger så skulle jag påstå att hästens kropp inte är redo för det, då blir bara någon annan pusselbit fel och hästen frustrerad för att du ber om något den inte vill/kan göra.
Hästens kropp är en helhet som tar tid på sig att förändras, 1-2 år är inte alls orimligt innan helheten blivit bra även om man kan märka tydliga resultat ganska snabbt. Sen kan det garanterat variera beroende på allt runtomkring, alla faktorer som ryttaren direkt eller indirekt kan påverka, men då snarare försena ännu mer...

Jo, jag är helt med dig!
Det är därför jag ville ha tips för att stärka honom och få rätt på det.

Hade ET ute i går och det var som jag förmodade.
Liten låsning i korset, öm över manken (står ej still när jag hoppar upp) men det största satt i nacken.
Sitter helt fast i översta koterna. Men nu är han "bankad på, dragen i och stetchad" ;) av ET och hon återkomer nästa vecka.
Ska bara fortsätta så som jag gjort, håller oss bara i skritt och försöker få honom att söka sig nedåt och ställa lite i bågarna.

Har du någon bra övning för att bygga upp musklerna igen utan att "irritera" dom med för mycket träning?

Det tar egentligen emot att säga något konkret eftersom det är mer ett helhetstänk som man vill ska genomsyra all träning. Om man vill ta det väldigt basics - t ex en häst under igångsättning eller som varit märkbart ofräsch och man helt vill bygga om så kan promenader och övningar för hand (utan inspänning) t ex tteam-övningar eller bara knata i terräng och över bommar vara en bra grej. Farsan brukar prata varmt om att gå snett nedför en backe några vändor fram och tillbaka, gäller att ha ett sluttande fält eller dylikt så man kan gå i båda riktningar. Allt där hästen får gymnasticera sin kropp men själv välja hur den ska använda kroppen så är man hyfsat garanterad att inte "fiffla" i onödan.

Vill man inte backa tillbaka såpass utan fortfarande dressyra så skulle jag säga - placera hästen i ganska fri ram, en ram den kan känna sig bekväm i och man inte behöver insistera. Det kan nog variera en hel del hur den ramen blir, om hästen helt är oformad av ryttaren eller om den hamnar i en unghästform bakom lod, aningens över tygeln eller dylikt, men helt enkelt att man inte är petig med detaljerna om det tar emot men ändå testar vad som är "bäst" utifrån hästen. Ofta skulle jag nog tänka något unghästform-aktigt med sökning och avspänning men vissa skulle nog bli för framtunga i det läget.
Sen rider man på med sina lösgörande/gymnastiserande övningar och samma där - man märker vad man klarar av utan att det bara blir pannkaka när man inte ska vara där och korrigera allt (enstaka korrigeringar brukar man alltid behöva göra om inte annat för sina egna brister i övrigt, men man får försöka hitta en lämplig icke-tjatande och inte för krävande nivå, nivån lär också ändras lite utifrån att helheten blir bättre) så backar man tillbaka ett snäpp och bryter ner i enklare pusselbitar.
Vilka övningar man ska rida är mao nästan omöjligt att säga enligt mig, för vissa kanske det är övning nog att reglera gångart/tempo och öva ridvägar, för andra kanske skolor/piruetter/samling o dylikt är bra att lägga in för att gymnastisera och stärka, bara man inte är så krävande petighetsmässigt utan ger kommandot och tar vad man får utan att vara där och korrigera en massa.

Jag själv är knappast något praktexemplar när det gäller det här, men med facit i hand (numera upplever jag att JAG och min kropp ställer till hundra gånger mer i ridningen än hästen och hans kropp! :p ) så är det här den rakaste vägen att gå även om den känns lång. Även om man ändå kämpat på i ridningen och försökt få till någon kvalitet i det hela så har de stora framstegen kommit som av sig själv när fysiken varit redo för det. Att det känts som att man slitit sitt hår och kämpat med petighet i evigheter utan resultat och sen plötsligt kommer det av sig själv när hästens fysik var redo för det. Både träningsmässigt och helhetsmässigt utifrån gamla snedheter och dylikt. Även om man kunde få till ditt och datt för länge sen rörelsemässigt så känns det enormt annorlunda i hur enkelt det känns för hästen och mao hur konstruktivt det egentligen är att öva på vissa saker, så nu är jag ännu mer övertygad om att kvantitet är bättre än kvalitet och att det faktiskt oftast inte lönar sig att korrigera och insistera (kanske liite beroende på psyket iofs ;) ) om det känns som att det tar emot.

Långt inlägg, men tack:)

Kan ju säga så här att vi är fortfarande på skritt-stadiet.
Travade igår för första gången (han kan alla gångarter, är inhoppad, men är nyinköpt för mig så jag vill börja med basic), är 4 år gammal.

Det vi tränar på mest är start och stopp och att söka sig neråt mot bettet och inte bli hög och spänd så fort man tar i honom.
Har ridit han 5 gånger nu, och som sagt travade första gången igår.
Han känns mycket bättre efter ET var här, men han fattas ju fortfarande en hel del.
När han har sökt sig neråt och slappnat av så ställer jag lite i båda varven. När han gjort det avslappnat så avslutar vi passet. Ska bara vara positivt för honom, inte för jobbigt.
Det ända "kravet" jag har på honom är att han inte får "älga iväg" som en giraff och bara springa. Utan han ska söka sig framåt neråt, sen slutar vi.
Så vi är på väldigt basic nivå;)

Det låter bra för hans humör om inte annat! ;)
Egentligen kan man ju testa ganska mycket bara man är lyhörd för hästen, men att öva kommunikationen från grunden är ju också guld.

En annan grej man kan tänka på rätt allmänt är att det är lätt att få en statisk form, och det är ju inte heller bra. Rider man mycket i terräng och inte så långa pass på ridbanan kanske man kan gå runt det iom att formen i terräng per automatik varieras en del. Annars kan man tänka på att försöka lägga in lite variation så snart man känner sig redo kommunikationsmässigt (att hästen förstår) och t ex utnyttja galoppfattningar, cavaletti och liknande övningar där hästarna per automatik ofta växlar form. Att bara helt sonika ändra huvudpositionen ändrar ju inte nödvändigtvis formen/muskelanvändningen :p Att t ex smygskritta (be hästen skritta så sakta som möjligt på gränsen till att göra halt utan en massa stöd från hjälperna så den måste hålla balansen själv) kan också vara ett knep för att kunna ändra formen i början innan man kommit så långt fysiskt och skolningsmässigt. Tänk isf på att inte positionera huvudet även om det kommer upp, då rubbar man balansen.

Formen är jag inte bekymmrad över. Äger inte ens en utebana ;) så när jag "rider dressyr" så är det skritt (eller gångart som underlaget passar till) på gårdsplanen och sen följer jag grusvägarna fram och tillbaka lite grann. Och nu kan man ju även börja använta stubbarna :d

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 228
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar