Få hästen att bli längre!!

noble art

Trådstartare
Normalt sett kämpar man att få hästen att gå rätt, trampa under sig bra, använda ryggen. Det är ingasomhelst problem för min då han är framavlad som dressyr ponny som liksom gått över gränsen, och har fått pålagringar bak. Jag rider mest i skogen och behöver få honom i en lägre, längre, friare form och inte trampa under sig så mkt- hur tränar man fram det steget??? Han är mkt lätt att samla o gå i fin kort trav, men har svårt att få till en vägvinnande skritt på lång tygel, eller en friare längre trav.

Sv: Få hästen att bli längre!!

Svårt att säga utan att sett hästen.. Hur är han på bettet? Är han lätt att ställa böja? Får du ett bra stöd? Sedan, hur mycket framåt svarar han? Är han så att han inte går så mycket framåt överlag, eller är han sådan att han kan springa på fort och ändå inte vilja komma fram till bettet?

Stödet/kontakten med munnen känns iaf som nyckelordet, är dom väl framme så följer ju dom med ner också..?

stödet på bettet är inga problem, men jag får liksom inte fram honom i något högre tempo- han vill bara krulla ihopa sig liksom.

Men då är ju just problemet att han inte har en ärlig kontakt till bettet :confused:

hur menar du då? jag KAN ju ha kontakt med bettet hela tiden om jag vill, men jag vill ju bara kunna njuta på långa tyglar o ett långt avslappnat steg.

tyvärr inte, han är under igång sättning så tänker inte på att filma just nu- kan inte heller lägga upp foto eller film här, lyckas inte tyvär....

hur menar du då? jag KAN ju ha kontakt med bettet hela tiden om jag vill, men jag vill ju bara kunna njuta på långa tyglar o ett långt avslappnat steg.

Ja kontakt ja, men inte en ärlig kontakt. Det är inte alls samma sak. Har man en ärlig kontakt ja då jobbar hästen genom kroppen och du kan korta och länga den som ett gummiband när du ber om det. När du ökar upp skall hästen svara med att länga steget om du har en ärlig kontakt. Vill du lägga ner honom i form och länga ut honom skall du kunna göra det Det är ett digert arbete och tar lång tid att komma dit.

Det låter som din ponny går/har gått lite för högt och för kort i formen och därmed släppt ihoppkopplingen i kroppen och att det har missats lite med detta gymnastiserande arbetet? Därför får du problem nu.

ja, på ett sätt så är det väl så. fram går han men jag vill ha ut en längre steg, MINDRE undertramp bak, men ändå mer energi i steget, och ett högre tempo.

Om du så slängtravar honom så kommer han inte sluta trampa inunder sig, snarare tvärtom, längre kliv, mera bakbensaktivitet och det är ingenting dåligt! Det är bara bra att han har bra bakben! Däremot, det du kan göra är att få honom att -bära- mindre bak och få mera påskjut istället.

Som Rider säger så är det ett arbete som tar lång tid att fixa. Vänta inte tills han ÄR igång utan ta hjälp av tränaren att FÅ igång honom. Det är bara att säga till tränaren att den ska ta det lugnt för han är under igångsättning så gör denna en fungerande plan.

Det är ju även skillnad på hur han svarar framåt; svarar han framåt men med korta steg, eller får du får lite reaktion på dina hjälper?

Om du så slängtravar honom så kommer han inte sluta trampa inunder sig, snarare tvärtom, längre kliv, mera bakbensaktivitet och det är ingenting dåligt!
För honom med pålagringar bak är det inte bra att han trampar under sig FÖR mkt, men han ska såklart inte heller springa iväg helt obalanserat.

Det är bara bra att han har bra bakben! Däremot, det du kan göra är att få honom att -bära- mindre bak och få mera påskjut istället.

Som Rider säger så är det ett arbete som tar lång tid att fixa. Vänta inte tills han ÄR igång utan ta hjälp av tränaren att FÅ igång honom. Det är bara att säga till tränaren att den ska ta det lugnt för han är under igångsättning så gör denna en fungerande plan.

Det har du nog rätt i att det är dumt att vänta för länge med hjälp av tränaren så jag inte bara gör en massa fel som sen ska rättas till

Det är ju även skillnad på hur han svarar framåt; svarar han framåt men med korta steg, eller får du får lite reaktion på dina hjälper?

Tack för tips!

Jag hade lite samma problem med en ponny jag tog hand om ett tag, och jag har fått tänka ganska lika med min PRE i början för att få till bra skritt framåt. Inte vet jag om det är politiskt korrekt, men det funkade för mig på båda.

Jag gjorde så att jag såg till att ha hästen där den själv väljer att ta ganska mycket kontakt med bettet och jobba med att länga hals med kontakten bibehållen, att hästen själv "trycker" fram nosen - och när den trycker fram belönar jag och "släpper lös". Lite samma som när man lär om en häst som backar av - för jag tror det är det som är ditt "problem".
När hästen får till det där trycket och förväntar sig få eftergift efter att den tryckt så har man klart steg ett.

Nästa steg är att när hästen söker eftergiften genom att den trycker se till att "driva fram" hästen lite och se till att bibehålla det där trycket ett steg framåt - och direkt då när hästen tar det där lite längre steget (första gången pytte pytte lite räcker) släppa lös och belöna. Då kommer den att "trilla" på bogarna och det är precis målet till att börja med, hitta till påskjutet.

Sen så smått börja förlänga tiden innan eftergift, låta hästen ta några fler lite längre steg innan eftergiften med "tryck i handen". Det kan i början vara okej med ganska mycket tryck, ju mer tryck desto mer påskjut (och mindre bärighet). Det är inte ännu dags att lära hästen att ge efter. I detta läget behöver hästen gå ett tag så att den får in det i skallen, att trycka mot tygeln (hur baklänges det än kan kännas).

När detta sen är befäst (kan ta ganska lång tid) och hästen vet att det är framåt mot tygeln den skall söka är det dags att börja laborera med upptagningen till "normal" kontakt igen. Det märks tydligt om hästen är redo för detta, den får inte backa av - då är den inte redo.

Ta tyglarna - hästen vet nu att den skall söka "mot" handen och trycker lite, driv fram så att du får längre steg och gör en förhållning och se om det går att ta tillbaka ett steg och om hästen tar förhållningen och direkt efteråt trycker tillbaka (och ryttaren ger naturligtvis total eftergift direkt när den tryckt tillbaka) då vet ryttaren att hästen är redo att jobba vidare. Om hästen verkar ta förhållning, men inte trycker tillbaka direkt då är hästen inte redo, då har den gått bakom och ryttaren har förlorat den. Då måste ryttaren först få till trycket igen, för att kunna avsluta med eftergift. Alltid avsluta med tryck och eftergift.
Det är väl eg ganska likt att börja om skulle jag tro?
Att jobba med skritten kräver tålmodigt arbete, men det ger verkligen resultat tycker jag.

Jag tycker det kan vara kul att testa att länga på tyglarna när man travar, men se till så nosen pekar nedåt men inte uppåt. Går det för fort får man sakta in och göra om. Målet är att få en häst som, med kontakt på tygeln, stretchar ut hela överlinjen. Superroligt, och hästen kan minsann inte "strutta uppåt" då.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar