Få hästarna att äta mindre och långsammare

Presto

Trådstartare
Går det? Jag har två B-ponnyer, varav den ena haft fång, som äter väldigt mycket.

Det var när hästarna hade fri tillgång på hö (i höhäck med ca. 10x10 cm rutor) som den ena fick fång. Jag har möjlighet att max ge dom mat tre gånger om dagen, vilket jag gjorde, men när maten tog slut stod dom och frös (lösdrift). Testade att åter igen pröva fri (men begränsad) tillgång på hö. Jag köpte slowfeedernät med 3x3 cm rutor, man fick plats med en hel hårdpressad bal, som jag la i med balsnörerna kvar på. Hästarna får två såna åt gången och det räcker i två dagar. D.v.s. en bal om dagen, en halv hårdpressad bal var om dagen för en b-ponny. Vilket är för mycket, dom är för tjocka.

Hö är det ända dom kan få, prövade att blanda ut det med halm men dom pillade bort halmen och åt inte den sen.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga. Hur ska jag göra så dom inte äter så mycket men fortfarande inte fryser?
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Jag gjorde det i väntan på slowfeeder näten (när dom fortfarande fick 3ggr dagen) men jag ser inte det som en långsiktig lösning. Jag vill inte att mina hästar ska gå täckade dygnet runt, och dom har inte alls samma rörelsefrihet osv. med täcke. Den ena började få skav av täcket dessutom, utbudet på är inte gigantiskt när som har storlek 105 så det är svårt att hitta bra täcken...
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Det går alltid att försvåra, frågan är väl mest om man orkar. :angel:

Och tyvärr är det väl så i början, om hästarna är van att gå hungriga så kan det ta tid att vänja om skallen så dom verkligen äter långsammare. Samtidigt som sättet att "vänja om skallen" är att dom aldrig får slut på käk = svårt att undvika en period då dom käkar för mycket.

Om du har möjlighet - försök hitta hö och halm med så lågt energivärde det bara går. Det brukar ta längre tid för dom om man blandar hö och halm. (I ditt fall kanske man kan strö ett lager halm utanpå höbalen om du vill kunna fortsätta med hela balar, har dock inte provat den varianten själv.)
Hästar är olika duktiga på det där också. Med min får jag tyvärr ha minst tredubbla 3*3-nät utanpå varandra för att komma ner till önskad ättakt! :crazy: Och för att inte hästen ska bli ännu mer mattokig eller käka för lite får man då ge lite mer lättillgängligt på sidan om i mindre portioner, t ex ett kg löst hö portionerat per fodring eller ett "enkelt" nät på sidan av med några kg i blandat med halm.

Annars så brukar ju om inte annat ättiden öka om man kör nät men portionerat (så man iallafall får kanske 9 timmars ättid istället för 3, som exempel), i ditt fall då att man inte ger en hel bal på en gång utan så mycket du vill att de ska hinna äta per portion + lite halm.
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Jag har funderat på det, om mina hästar "stressäter" efter att bara fått mat tre gånger om dagen, och sen stått på tom mage. Dom har bara haft fri tillgång på hö i drygt en vecka, kanske dom lugnar sig när dom märker att det inte tar slut? Annars var det en smart idé med dubbla nät, har jag inte tänkt på!
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Leta reda på ett grovfoder med så låga värden som möjligt (inkl) socker, så kan de få mer TS utan att bli lika tjocka.

Jag ger i dubbla ensilagenät från Hansbo eller slowfeed-nät med vanliga hönät i.

Jag skulle även sprida ut nät på många ställen i hagen med mindre mat i så att de måste gå runt lite.

Sen förstås, motion :)
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Det har aldrig varit någon fundering på att sluta ge hästarna mat?
kan tyvärr inte motionera dom, dom går barfota och här är det isbana, dom halkar bara. Hagen är knagglig så dom får ont i hovarna och kan inte röra sig allt för mycket. Sen är det inte så lätt att bara sprida ut maten på olika ställen, det måste finnas möjlighet att göra det med. Men när våren kommer så slipper dom inte motion! Dessutom jobbar jag utomlands mån-tors varje vecka för tillfället. Mer nät ska införskaffas så dom får äta ur dubbla iaf. Tack för alla tips!
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Fast om problemet med att motionera ligger i att de är barfota och halkar så får du kanske ta dig en funderare på att sko och brodda?

Stalla in och ge begränsat med mat kanske skulle fungera? Om du nu är rädd för att de står ute och fryser och inte heller vill att de går med täcke dygnet runt.
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Införskaffa lunchgrind som tillåter att du kan fodra iaf en gång extra per dag och då ge mindre mat per gång?
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Har aldrig varit med om att feta hästar fryser.... fett är det bästa isoreing som finns och man brukar inte täcka hästar som måste gå ner i vikt, särskilt inte om den inte arbetas!

Så täcka inte, låt hästarna göra av med så mycket energi som möjligt genom att hålla värmen.
Sedan tycker jag att det verkar som en jättebra idé att blanda upp hö't med halm igen. Att dom sorterar ut halmen är kanon -det innebär ju att det tar längre tid att äta upp hö't! Och sedan kommer dom att äta halmen OM dom blir hungriga!
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Jag har funderat på det, om mina hästar "stressäter" efter att bara fått mat tre gånger om dagen, och sen stått på tom mage. Dom har bara haft fri tillgång på hö i drygt en vecka, kanske dom lugnar sig när dom märker att det inte tar slut? Annars var det en smart idé med dubbla nät, har jag inte tänkt på!

Ja, nackdelen är väl att har man hästar med fångrisk är det inte säkert det är värt att vänta ut. För vissa hästar går det nog aldrig ur (särskilt när man försvårar så dom ska äta bara så lite de behöver eller t o m ännu mindre) och oavsett kan man ha otur att det tar ett bra tag.

Men man kan ju börja med att prova försvåra (med utfodringar så man kan hålla lite koll) och se hur det går!
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

bettysmatte: Har inte hittat skor i deras storlek med fyra broddhåll (har inte letat ihjäl mig), så jag körde på två en vinter och det kändes helt fel. Kändes som hovvinkeln blev knas och dom halka ändå en del. Sen känns det som skaderisken ökar rejält, delvis med tanke på att dom äter ur hönät (även om dom inte är på marknivå, men ändå). Stalla in är inget alternativ. Även om dom inte skulle frysa så vill jag att dom ska ha något att pilla/äta på hela tiden (eller minst 12tim/dygn vilket är minimum för hästars behov, helst ska dom alltid ha något)

iNHALE: Lunchgrind är inte praktiskt möjligt att ha. Dessutom går det inte att fixa nu när marken är fryst...

wrangler: Fast mina hästar är inte feta. Och båda är "stabila" raser och dom fryser (eller iaf skakar) lätt, och rejält, om dom går hungriga. Behöver inte vara nederbörd ens, räcker att det är kallt. Som jag skrev innan vill jag inte täcka mina hästar. Men som du säger, halm är en bra idé. Även om dom inte äter det så har dom ju att pilla med, och det räcker gott och väl. Får försöka införskaffa det.
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Som "tur" är så är det den ponnyn som inte haft fång som är det riktiga matvraket av dom två. Återfallsrisken för fång för ponnyn är nog i dagsläget relativt låg, men man oroar sig ju :( Kollar hela tiden efter tecken..

Men jag upplever inte att dom stressäter, det är inte så dom är 24/7 vid höet liksom. Fattar inte att det kan ta slut så fort, har man riktigt tur kanske det är rådjuren som är där på natten och äter!

Nu har dock snön börjat smälta lite, så jag hoppas att dom ska börja röra sig mer i hagen igen, och börja pilla på allt annat som visar sig under snön.
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Du kan ju testa olika typer av halm från olika sädesslag, kanske någon form som hästarna tycker är mer smaklig och de blir mer benägna att äta den.
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Hästarna behöver motioneras. Det bästa för en som haft fång förutom bra foder är att hÅllas i form. Kan man inte tillgodose det pga jobb osv får man överväga om någon annan kan göra jobbet bättre, med andra ord;sälja eller låna ut dom.

Det finns barfotaboots i flera sorter som går att brodda. Skulle aldrig sko mina hästar, men såna är ett bra alternativ vid halka.

Dubbla hönät brukar funka bra men viktigt att dom aldrig är tomma. Även att ha hö på olika platser i hagen.
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Det är INGA broddhål alls i de skor som min häst skos med. Hovis borrar så många hål som jag vill ha/behövs när vi skor.
 
Sv: Få hästarna att äta mindre och långsammare

Hästarna behöver motioneras. Det bästa för en som haft fång förutom bra foder är att hÅllas i form. Kan man inte tillgodose det pga jobb osv får man överväga om någon annan kan göra jobbet bättre, med andra ord;sälja eller låna ut dom.

Nu tycker jag du uttalar dej väldigt hårt med tanke på den extremt lilla information du har om min och mina hästar situation. Fattar inte ens varför jag lägger ner energi på att svara dej.
Min ena ponny hade kraftig fång hos en tidigare ägare för att hon gick på grovt bete utan någon form av motion eller tillsyn av en kunnig person. När jag köpte henne visste jag inte om hennes tidigare fång och hon fick ett mildare återfall för några vintrar sen i min ägo. Hon återhämtade sig på några dagar, för det upptäcktes tidigt och behandlades snabbt och det var inte allvarligt. Veterinären sa då att om vi i framtiden begränsar höet så räcker promenader gott och väl. Hon går i hagen dygnet runt, hon mår inte på något sätt dåligt över att få gå och vara häst. Man kan jämföra det med hästar som har sommarvila, så har min vintervila. Jag tillgodoser min ponnys behov, hade hon varit i behov av något i större utsträckning än vad jag kan ge henne så hade jag självklart åtgärdat det (sålt, hyrt ut osv.)

Det jag ville få ut av tråden var om någon hade ideer på hur jag kunde begränsa mina hästars ätande mer än vad jag redan gjort, utan att hästarna drabbas negativt. I nuläget har hästarna överhull men inget som dom mår dåligt av och som genast måste åtgärdas.

(kan redan nu be om ursäkt för detta inlägget, jag är trött och grinig och mina idioter till grannar skjuter raketer vilket inte gör mig gladare..)

iNHALE: Smart med olika halmsorter, har inte tänkt på det. Minns dock inte vad jag gav dom för halm innan. Får testa lite olika :idea:


Andra: Skor och broddar är inget alternativ. tråden gäller inte motion utan foder :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 697
Senast: CaisaCax
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 581
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp