Få gammal novemberkaktus att blomma?

Trott

Trådstartare
Jag har en äldre novemberkaktus som jag tagit över från någon, har själv haft den i åtminstone 5 år tror jag. Men, den blommar inte! Har nog sett den blomma en eller två gånger max, men det va längesen nu.
Den sätter nya blad relativt ofta, men jag ser inga blomknoppar. Hur ska jag få den att blomma?
Jag har begränsat med utrymme (1a med tre fönster, alla åt samma väderstreck) sol från dagtid till kväll ungefär. Har den nu i fönstret, med persienner nerdragna eller vinklade. Vattnar kanske var 14e dag samtidigt som resten av det gröna. Försöker inte vattna för mycket.
Vad kan jag göra för att få dom fina blommorna :)

Min är 16 år gammal och blommar flera gånger varje år på höstern/vintern. Men jag gör inget speciellt med den. Vattnar när jag vattnar alla andra blommor. Har vissa år haft den på balkongen sommartid (eller den står där än) men det påverkar inte blomningen alls. Sen har jag en till liten (den gamla är gigantiskt stor) som är runt 7-8 år, den blommar också flera gånger varje år.

ja min pappa hade en som blommade med jämna mellanrum, men dessa vill inte :/ vill få nått magiskt knep som gör att dom kommer igång igen :P

Mina blommar på hösten-vintern, om de får stå nära fönsterrutan som är kallare!
Dvs den sida som är mot rummet blommar inte men mot fönstret blir det massor av knoppar, speciellt de kvistar som vilar mot rutan. Det handlar inte om ljuset tror jag eftersom kvistar som inte vilar mot rutan inte blommar. (gammalt hus, kalla fönster....)

De vill ha vatten och de vill ha ljus men inte solgass. Gärna vara ute, på skuggigt ställe, om sommaren.

Vattnar jag för sparsamt ramlar knopparna av.

Vänd den INTE. Och snåla med både vatten o näring. Mina får i princip aldrig ny jord och bränns sönder på sommaren, ibland är någon av dom ute på altanen alldeles för länge på hösten men de blommar snällt i november bägge två. Jag borde nog byta jord nu men det glöms bara bort. Någon gång har dom även dränkts då maken trodde dom var törstiga men i själva verket var övervattnade.
Så låt dom stå just och svält dom....

Okej, men ska jag ha dom kvar i fönstret? Eller försöka få nån plats på en bokhylla eller så inne i rummet så dom inte får så direkt sol? Vattna ännu mindre- check! :p

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka