Få folk att aktivera sin hund

Mirre

Trådstartare
Hur får man folk att börja promenera med sin hund, aktivera, uppfostra och träna den. Istället för att bara gapa åt den, anse att den är dum och korkad och skylla på alla andra att hunden inte lyder.:confused::crazy:

Inte fått någon som helst uppfostran alls nån gång. Är nu 2 år.
Eller jo, när jag tränade honom vilket jag inte har möjlighet till nu.
Då var han riktigt bra, nu är allt förstört:(

Hunden är dessutom en blandning av två väldigt aktiva raser som kräver mycket motion och aktivering. En stor, stark, ranghög hanne som skulle kunna bli så ruskigt bra om han bara fick det han behöver.

Prata med äg är hopplöst. Resluterar bara i att dem kommer dragandes med 10 000 ursäkter och skyller på alla andra.
Dem anser att dem minsann har bra ordning på sin hund:crazy:

En hund som tigger, tar från bordet (går upp PÅ bordet), skäller på allt allt allt, rycker, sliter och biter i kopplet, hoppar på folk, kan inte möta andra hundar, katter eller folk ute. Hoppar runt i hela bilen typ.
Skäller när han får ett kommando osv. Är det att ha ordning på sin hund?:crazy:

Har tipsat om aktiviteter, kurser, tränare osv men dem vägrar.
Lika mycket ursäkter där och skyller på att alla andra håller på med hunden och att det är vi andra då som har förstört honom.
Skulle inte tro det. Det är deras hund och deras ansvar att hunden är ordentligt uppfostrad.

Sv: Få folk att aktivera sin hund

Låter som en kompis till mig som skaffat en schäfer,har en 1 åring samt en bebis till på väg så någon tid för hunden finns inte,hon släpper den ut och in genom dörren,sen att han biter sig själv i tassarna,är allmänt ohyffsad (brötig) jagar katter och jag vet inte allt kan enligt ägaren absolut INTE bero på understimulering,han får ju "springa lös" så mycket han vill. :confused:

Ibland går det inte. Det du kan göra är kanske att slänga ner några faktablad om raserna hunden är av med vissa bitar understrukna och även förslag på aktivering. Trickträning brukar ju dom flesta icke hundvana tycka är jätteskoj att deras hund kan så kanska det vore något? Spår?

Sånt är hemskt svårt. Folk ser liksom det som vill se.

Det finns många gamla ideer som biter sig fast. Vill man hunda på det "moderna" sättet gäller det att man verkligen vill söka information och jobba för att lära sig. "Springa av sig" och "springa efter boll" verkar vara två vanliga sätt att "aktivera" sin hund.

Ojojoj, känner såå väl igen mig i din historia..
Mina svärföräldrar har en tik, på 4 år. Blandras mellan bordercollie, collie och rottweiler, tror jag. Hon bara går där hemma på tomten och dräller. Och i huset får hon vara i två kvadratmeter hall, ingen underdrift..

De är aldrig ute och går med henne, hon är mycket stressad och blir såklart såååå glad när det kommer folk, att hon inte kan hantera det. Hon är full av energi, överviktig, men så fantastiskt snäll och vill så mycket.

Jag tränade henne en del tidigare, tog ut henne på minst en promenad så fort jag var där, men sen flyttade pojkvännen hemifrån och då är jag inte där så samma sätt, inte ens i samma stad/by.

Det gär ont i mig varje gång jag är där, hon piper av glädje så fort jag kommer, och jag blir gråtfärdig när jag tänker på att en såhär arbetsvillig och positiv hund, bara går och dräller, och alla blir arga för att hon mest är ivägen.

Detta står imellan mig och svärföräldrarna, vi har två helt olika syn på det hela, jag vill inte påtala det till dem fler gånger, har redan gjort det, men som sagt vi blir ovänner. Inte så lätt det där med svärföräldrar och relationen till dem.

Har till och med erbjudit mig att försäka hitta en annan familj till henne, om det är så att de känner att det hade varit bra, men icke..

Vad mer kan man göra, liksom? :cry:

Vad har du för relation till hunden? Släpp inte in den om den inte uppför sig (nästan) som du vill.

Är det min pappa och hans wachtel du har träffat eller :D ;)

Känner igen precis allt du skriver! Jag har väl haft fördelen, eller kanske nackdelen att vara infödd i familjen och har sagt precis vad jag tycker och tänker!! Men efter tre år så är pappas hund fortfarande precis som den hunden du beskriver, med tilllägget aggressiv!

Jag har faktiskt inga tips att ge, jag har inte lyckats särskilt bra. Eller jo, en sak har jag lyckats med!! Jag har länge sagt att det kommer sluta med att hunden biter nån snart... För tre veckor sedan bet han min mamma i handen när de vårdade hans sönderslickade tassar(inte alls inaktiverad hund :angel: ). Jag hade rätt, tyvärr... Det har nog satt lite spår i hundens gränser i livet- pappa blev inte glad! Men där gjorde han istället felet att bara skälla på hunden när han gör orätt, berömmer inte när han sedan lyder... *suck* Men han skall tydligen ha tänkt sig börja träna apport nu i vår- om vi kan hjälpa honom. Men det kommer antingen rinna ut i sanden för att han inte orkar träna eller så kommer det inte funka då hunden saknar grundlydnad, ledarskap och hörsel :D

Det är väl tyvärr så att vissa människor borde inte ha hund. Och många hundar är för snälla för att folk skall fatta att hunden inte har det bra...

Tja, ibland undrar jag varför vissa envisas med att vara hundägare.

Är detta en hund som du tvingas umgås med, eller känns det bara illa när du ser den? Kan du helt enkelt sluta umgås med hund och ägare?

Verkar vara ett vanligt problem det här.

Zaria: Biter sig i tassarna gör denna hund också.

Hunden är blandning schäfer/berner senner. Så ni kan ju tänka er den understimulerad:crazy:

MrsScabtree: Har försökt men då är jag bara oförskämd och otrevlig i deras ögon.

kvandi: hehe nej, dock är det även här föräldrarnas hund.
Säger vad jag tycker om deras hundhållning och ger förslag på vad dem ska göra men dem vägrar lyssna och så blir det bråk istället.
Har sagt samma som du -hunden kommer bita- bara hoppas på att det inte blir ett barn han biter.

Armani: Jisses, den blandingen och understimulerad:crazy:
Stackars hund! 3 st raser som kräver rätt mycket motion och stimulans.

Basilika: Det är föräldrarnas hund. Men nej han får hålla sig
hemma när dem hälsar på oss. Dock är ju vi hos dem också ibland

kl

Mötte en kille idag med en 15 veckors valp. Hade inte så mkt val annat än att möta honom eftersom hans valp smet från honom och sprang fram till oss. Rådi var duktig, men ville såklart nosa och leka när den var så nära att den nosade på henne.
Sent omsider kommer grabben fram och kopplar den lite ursäktande. Nåväl, det var väl ok, ingen skada skedd, och det var ju en ung valp.

Han säger att han är på god väg att få bra lydnad på den, vilket jag ställer mig lite frågande till, men ok. Jag skrattar lite och säger att än har han några månader kvar och unghundsliv och påhitt.

Det framkommer att hunden är en blandras med pinscher och tysk jaktterrier. Oj, då får du att göra, säger jag. Ja, många säger det, så jag har börjat inse det, säger killen. Ok?:confused:

Ska du jaga? frågade jag. Nej, det skulle jan ju inte såklart.

Det behöver man ju inte iofs, så länge man hittar ett bra substitut, säger jag. Träna spår i framtiden kanske?

Nej, det behövs nog inte, säger han. Hunden har så många kompisar att leka med!

Jag visade några snabba exempel på aktivering/träning när vi skulle skiljas åt, och hoppas väl att han ska tycka det såg roligt ut med en hund som lyder, och vilja träna sin egen.

Får hoppas det.
Tycker synd om hunden annars.
Varför skaffar folk hund om dem inte har något intresse av den?

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka