Få fastare hull - för tjock för utställning?!

katja

Trådstartare
Har nu ställt min hund på hans 2:dra officiella utställning. Han fick Very good båda gångerna.
Kritiken är bra, men har fått något över hull i båda. Till den sista utställningen hade jag till och med bantat ned honom lite, men det hjälpte inte det heller.
Enl. veterinärer så är min hund i perfekt hull.

Kan själv tycka att han gott kunde vara lite fastare i skinnet så att musklerna blev mer framträdande, hur ska man göra för att åstadkomma detta?
Någon som har lite tips och ideér?

Just nu så äter han 125 gr Mush hundmat, Mush barf Vaisto den gröna varianten.
Parson russel - 9,5 kg - 36 cm i mankhöjd, 2 år
Tacksam för alla tips och hjälp

Har nu ställt min hund på hans 2:dra officiella utställning. Han fick Very good båda gångerna.
Kritiken är bra, men har fått något över hull i båda. Till den sista utställningen hade jag till och med bantat ned honom lite, men det hjälpte inte det heller.

Kan själv tycka att han gott kunde vara lite fastare i skinnet så att musklerna blev mer framträdande, hur ska man göra för att åstadkomma detta?

Du får väl banta honom lite till inför nästa utställning. Min dshane som var 35-36 cm i mankhöjd var som bäst i hullet när han vägde 8 kg. Så det låter kanske som att din väger lite för mycket, men mycket svårt att uttala sig om man inte ser och kan klämma på hunden.
Vanligast inom din ras är ju att domarna vill ha MER massa (som oftast feltolkas som mer fett).

Du kan dessutom försöka träna honom så han bygger mer muskler, bort med lite fett och in med lite muskler så blir han fastare i kroppen.

Troligtvis har dock de två VG inte med hullet att göra utan något annat. En utmärkt representant för rasen där ända felet är lite för mycket hull brukar resultera i excellent men oftast utan CK.

Mindre mat och mer motion. Intervallträning, styrketräning i sandtag, ut och gå i terräng.

Hur mycket motion får hunden? Är den genomkollad av bra fysioterapeut? Mina hundar har fått mycket lättare att bygga muskler och hålla sig i bra hull efter fysioterapeutgenomgång, vilket inte är konstigt eftersom de först då kunnat använda hela kroppen fullt ut.

Kanske få acceptera att han inte kommer få något Excellent eller för den delen ett cert.
Att man eftersträva mer massa i denna ras vet jag inte riktigt, har aldrig hört detta. Men däremot är det viktigt att man kan nå runt bröstkorgen med händerna (manshänder). Tycker dock detta är lite diffus bedömning, beror ju på hur stora händer man har.

Ut och motionera mer finns med på listan, ev. börja cykelträna lite. För tillfället så är det de dagliga promenaderna + lös i stallet varje dag. Han följer med på ridturer (ej varje dag), viltspår och tränar lite agility och rallylydnad. Han är mycket lös i skog och mark, leker med andra hundar och så.

Jag upplever inte honom som stel på något sätt, men visst en fysioteraput kan man ju alltid be att kolla på hunden.

Tack för inläggen och ideérna!

Hur mycket motionerar du honom? Han får ju väldigt lite mat redan, mindre än vad min lilla dvärgpinschertik på 4 kg äter... Så mängden mat är nog inte problemet. Däremot kanske inte just det fodret passar honom? Prova byta till valpvarianten istället, den innehåller lite mindre fett. Funkar inte det kanske du ska testa byta till ett helt annat färskfoder. Tycker även du kan öka motionen. Cykla med honom, låt honom nära klövjeväska, gå i kuperad terräng, gå till ett hundsim regelbundet osv.

Nä, det är inte mycket mat som han får. Om man räknar att hans idealvikt ska vara 9 kg så skulle han ju ha 180 gr mat/dag.
Bytte från de blå påsarna till startern (grön) igen, då han gick upp på de blå. Starten skulle innehålla lite mer grönsaker enl. butiksbiträdet. Han gick ned ca 3 hg när jag byte, så lite hjälpte det.:)

Mer motion ska jag försöka få till, ska även börja cykla med honom om det inte blir snö nu. Att gå till ett hundsim hade varit perfekt men tyvärr ligger det närmaste 6 mil här ifrån.:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka