Få ett dräktigt sto hemastad vid flytt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Martina_85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 197
M

Martina_85

Nästa vecka kommer min nya häst . Ett dräktigt halvblods sto e: For Feeling ue: Werther. Hon står i Tyskland. Är lite orolig att transportera henne när hon är dräktig men hon kan inte stå kvar hos uppfödaren. Hon är en väldigt stabil häst och veterinären och uppfödaren tror inte kommer bli ett problem. Hon fick ett föl förra året utan komplikationer. Ska bli skönt att få hem henne. Men nu undrar jag om ni har några ideer på hur jag ska få henne att känna sig stabil i sin nya miljö så att hon inte stressar upp sig?

Sv: Få ett dräktigt sto hemastad vid flytt?

Lugn och ro (och mys) samt fasta rutiner. Då tror jag att hon snabbt finner sig till rätta och känner sig trygg!
Intressant stam, vem är hon dräktig med?

Lugn och ro (och mys) samt fasta rutiner. Då tror jag att hon snabbt finner sig till rätta och känner sig trygg!
Intressant stam, vem är hon dräktig med?

Tack. Hon är dräktig med Escudo I :) . Har stora förhoppningar på det fölet.

Hejsan.
Vi var lite i samma situation som du. Vi köpte en häst som var omhändetagen av polisen för missskötsel.
Hon skulle föla mitten maj- mitten juni men vips, två veckor efter att hon kommit hit så fick hon föl, snacka om att man blev förvånad när man såg alla tecknen. Trodde ju att hon skulle kasta fölet efter den resan. Men den lilla hingsten överlevde.
När ska ditt sto föla?? Det finns ju vissa regler/lagar för den svenska hästhållningen o transporterande av dräktiga ston. Det är lag på att inte transportera dem om det är mindre än en månad kvar till beräknad fölning.

Var det en tysk veterinär eller en som du kontaktat här i Sverige?

Det låter som ett spännande föl. Håller tummarna för dig att det ska gå bra.

Hejsan.
Vi var lite i samma situation som du. Vi köpte en häst som var omhändetagen av polisen för missskötsel.
Hon skulle föla mitten maj- mitten juni men vips, två veckor efter att hon kommit hit så fick hon föl, snacka om att man blev förvånad när man såg alla tecknen. Trodde ju att hon skulle kasta fölet efter den resan. Men den lilla hingsten överlevde.
När ska ditt sto föla?? Det finns ju vissa regler/lagar för den svenska hästhållningen o transporterande av dräktiga ston. Det är lag på att inte transportera dem om det är mindre än en månad kvar till beräknad fölning.

Var det en tysk veterinär eller en som du kontaktat här i Sverige?

Det låter som ett spännande föl. Håller tummarna för dig att det ska gå bra.

Det är verkligen tajt med tiden...hon ska föla om 5 veckor :crazy: hon åker på onsdag så det är precis att vi hinner...men vi har inget annat val så hoppas på det bästa...men hon var ett par veckor sen sist hon fölade....vi får väl vänta och se vad som händer.

hoppas för din/er skull att allt går bra. Kom på ett annat tips.
Låt henne gå i en hage för sig själv.
Dels så kan de andra hästarna försöka stjäla hennes föl, sen så kan hon bli utstött o det kan orsaka stress o det vill man inte utsätta sitt sto för.
Men jag håller med den första tjejen. Mycket mys o fata rutiner det är det bästa man kan göra.
Prata med henne ofta o bygg upp ett förtroende. För du kan vara tvungen att ingripa vid ev komplikationer i dräktigheten o en aggressiv stor häst ska man passa sig för... deras sparkar o bett kan ta riktigt illa.

hoppas för din/er skull att allt går bra. Kom på ett annat tips.
Låt henne gå i en hage för sig själv.
Dels så kan de andra hästarna försöka stjäla hennes föl, sen så kan hon bli utstött o det kan orsaka stress o det vill man inte utsätta sitt sto för.
Men jag håller med den första tjejen. Mycket mys o fata rutiner det är det bästa man kan göra.
Prata med henne ofta o bygg upp ett förtroende. För du kan vara tvungen att ingripa vid ev komplikationer i dräktigheten o en aggressiv stor häst ska man passa sig för... deras sparkar o bett kan ta riktigt illa.

Tack ...tänkte faktiskt ha henne själv så länge hon går med på det ;) Och vill absolut inte ha henne emot mig....en stor tjockis på 1,72...nej tack :crazy:

jag tror inte att hon kommer att ha något emot att få gå själv ett tag... SPeciellt inte när hon kommer så nära inpå fölningen...
Har ju ett annat dräktigt sto (som jag själv betäkt) som vägrar gå i en annan hage... Men det är för hon är så van vid att gå med dem.
Det var mindre problem med Laika.
Hon accepterade det direkt o fölungen kände igen mig på en gång. Brukar prata väldigt mycket med magen så de också kan känna sig trygga.
172 cm.. wow... det var stort... jag hoppas ju att min 2 årings avkommor ska bli så höga. Själv så är hon rätt liten men hennes mamma är 174 cm....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 352
Senast: Masse
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt... 2
Svar
24
· Visningar
4 960
Senast: Nota
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 320
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈