Få en häst utdömd

manhattan_2006

Trådstartare
Hur svårt är det att få en häst utdömd? Främst baserat på gamla skador?
Har en gammal häst hemma som vi tänkt ta bort tyvärr. Hon har haft en hel del skador innan vi köpte henne och hon är inte riden mycket hos oss för hon håller inte ens för lättare träning. Måste det göras en utredning på hästen nu för att det ska gå att döma ut henne eller kan det räcka med en vanlig veterinärbesiktning? Tycker inte det är någon idé att göra en utredning eftersom jag är övertygad om att det inte är något som går att åtgärda, hon är dessutom sur mot andra hästar så sällskapshäst kan hon inte heller vara, inte avelssto heller för hon får komplikationer både innan och efter fölning.
Så vad är era erfarenheter hur lätt är det att få en häst utdömd?

Sv: Få en häst utdömd

Jag fick min häst utdömd utan snack men veterinären som dömde ut honom var samma veterinär som sett hästen halta till och från under 14 månader. Min häst blev halt, behandlades, friskförklarades, sattes igång och blev halt igen tre eller fyra gånger innan jag gav upp. Hästen var 16, valack=inget avelsvärde, samt att han började bli riktigt jobbig att hantera och sur på allt och alla alltså ingen sällskapshäst heller.

Jag har en ganska bra kontakt med "min" veterinär och berättade om hästens i mitt tycke hemska humör, hästen var gudasnäll och lydig innan hältorna började. Så det var ingen diskution

Du behöver väl inte ha nån veterinär för att döma ut hästen. Avliva den går ändå. Är den så gammal finns inget att få på försäkringen om det är det du menar.

Vi ringde bara till dom och sa att vi ville att dom skulle komma ut och döma ut hästen pga skador och det var inga problem alls.

Nja lite tror jag går att få ut på försäkringen, hästen är inte t-märkt. Hon är 21 år, minns inte just nu hur mycket hon är försäkrad för.

Det är ju egentligen det aktuella försäkringsbolaget som du ska en dialog med. Det är inte veterinären som bestämmer om avlivning mer än när det är akut och på skyndat av djurskyddsskäl. Annaras är det upp försäkringsbolaget att avgöra om hästen ska avlivas och försäkringen ska betalas ut.

ja hon håller ju inte för ridning så för min del är det självklart får bara hoppas försäkringsbolaget ser det på samma sätt. Men försäkringsbolaget går väl på vad veterinären säger menar jag, det räcker väl knappast att jag ringer och säger det?

Ja det var inga problem med försäkringsbolaget tror vi hade Folksam (var 02 vi tog bort henne så jag är inte säker).

Tog även bort en 5 åring pga skada och det var inga problem det heller men då var hon röntgad och varit på kliniken och vetis kollat henne ett antal gånger även Folksam denna gång.

Tror att det dels kommer att bero på varför hästen inte håller, du skriver ju att den varit skadad innan. Dels på hur länge hästen haft den här försäkringen och om de gamla skadorna behandlats med hjälp av den.
Om det är samma försäkring som du tagit över när du köpte hästen så kan det finnas reservationer för de gamla skadorna och om de är orsaken till utdömningen så kommer inte försäkringen att betalas ut.
Om det är en ny försäkring som du tecknat när du köpte hästen så är det nästan samma sak. För den kommer inte att gälla för skador som fanns innan den tecknades
Det veterinären kan göra och ska göra är att undersöka hästen och lämna ett intyg med vad som hittas vid undersökningen. Sedan beslutar försäkringsbolaget om vad som ska göras. Det kan vara allt från att de vill ha en mer ingående undersökning och behandling till direkt avlivning eller i värsta fall att de säger att försäkringen inte kommer att gälla alls.

journalen som finns från tidigare ägare är fylld med diverse olika skador, tex kotledsinflammation och hovbensinflammation och någon senskada om jag inte minns fel, alltså inte samma skador men vissa hältor finns det ingen diagnos på. Jag kan tänka mig att problemet sitter i något ben och i ryggen. Även här så är det diffusa symptom. Känner inte för att göra någon omfattande undersökning det finns som sagt ingen framtid för hästen gammal+ fungerar inte till något inte ens som promenad eller sällskap, om det blir tjafs med försökringsbolaget, alltså om dom kräver massa utredningar och röntgen så kör jag bara henne till kliniken och tar bort henne och struntar i att försöka få ut pengarna. Det handlar som sagt inte om så mycket pengar pågrund av hennes ålder.

Ju mer livpengar det rör sig om hos försäkringsbolaget ju svårare att få hästen utdömd.
Rör det sig inte om så mycket pengar är det oftast inga problem att få hästen utdömd fort. Försäkringsbolaget vill göra vinst, är det billigare för dom att betala ut beloppet än det kostar att behandla hästen så dömer dom hellre ut...

Jag fick min förra häst utdömd utan snack, försäkringsbeloppet låg på 12-13 tusen eller nåt...

Sedan har jag en kompis som hade en häst med nåt problem med bäckenet, den kunde varken ridas eller producera några föl. Men den var försäkrad för sexsiffrigt... ungefär 1,5 år tog det av behandlingar (som bestod mest av vila för hästen med koll då och då på klinik) innan dom fick hästen utdömd trotts att oddsen för att den skulle bli helt bra var väldigt väldigt små...

En fråga bara(inget illa menat) Varför köper man en sån häst med dom förutsättningarna du beskrivit i första inlägg? bara lite nyfiken:)

Vi visste inte om allt, visste bara att hon haft kotledsinflammation, sedan när hon fick problem förra året så begärde vi ut gamla journaler och då gick ett och annat ljus upp för oss. Hästen köptes inte som tävlingshäst utan till avel och lättare träning(det är min mors häst)

ok ja kan tänka mig att det är så låter ju vettigt. Är ju inte så mycket pengar det handlar om eftersom hon är rätt gammal nu. Trist är det iaf:cry:

HeJ!

Min förra blev utdömd, det var inga problem alls. Vet. tyckte att med skadehistoriken och nuvarande skador fick jag bestämma själv och det var bara att höra av sej när jag bestämt mej.

Försäkringsbolaget var heller inga problem, när jag ringde dit undrade dom bara om det var hälta och bara gaffelbandsskadan var nog för ok från dom, resten av problemen var bara "bonus".

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 372
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 299
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar