Få ekonomi i sitt stall?

E

emmasandstrom

Hejsan!

Är fortfarande lite nybörjare här men önskar få flytta ut till landet och ha ett eget stall. Som så många andra är jag inte gjord av pengar och hästar är ju en väldigt dyr hobby... Hur har ni gjort för att få lite ekonomi i ert stall?

Det första som kommer upp i huvudet på mig är inackorderingar. Jag är väl införstådd med att det inte alltid är en dans på rosor med tanke på tjafs och diskussioner som kan uppstå, men jag tror ändå att jag skulle uppskatta sällskapet och avlastningen. Ni som har inackorderingar: hur mycket kostar ert stall per månad och hur mycket tar ni från inackorderingar?

Har någon gjort någon smart inverstering som sparat tid eller pengar i ert stall? Kan ju vara bra med lite tips nu när man fortfarande är i planeringsstadiet. Såg tex tråden om fodringsautomaterna osv...

Fler sätt att få intäkter till stallet? Har i dagsläget inte planer på att bygga ridhus för det känns som en för stor ekonomisk risk om man inte skulle få det uthyrt osv..

Tack!

Sv: Få ekonomi i sitt stall?

Det är väldigt svårt att få ekonomi överhuvudtaget om man vill ha hästar till yrke. Om man inte blir ren serviceperson dvs säljer tjänster till andra hästägare.

Veterinärer, hovslagare etc är nog de enda som kan få ekonomi i sin hobby så att det verkligen "lönar sig" med en normal arbetsinsats som motsvarar ett vanligt "svenssonheltidsarbete".

/KT

det är väldigt svårt att få ekonomi på stall, ligger det väldigt nära en stor stad så går det att få in hyfsat med pengar på boxplatser men ligger det en bit ut på landet är det väldigt svårt att få in några pengar. och det gäller ju att ha rättså många boxplatser för att få in pengar, vi hyrde ut fem platser och då var det precis att dom pengarna täckte kostnaderna för våra egna två hästar. men sen tillkommer ju alla kostnaderna för att ha en gård, el, stängselmaterial, färg och byggmaterial, osv. så någon vinnst är det nog inte lätt att få.

Ja, att gå plus är väl kanske inte att räkna med. Jag hade tänkt behålla deltidsjobb inne i stan och sedan driver jag redan idag hundkurser som jag med fördel skulle kunna flytta ut på landet.
Men det är första gången jag äger egen gård i så fall och jag försöker kalkylera på hur mycket det verkligen kostar varje månad och hur mycket utav de kostanderna som går att "trolla bort" med genomtänkta lösningar. Jag vet att det verierar beroende på storlek på gården, läget osv. men hur mycket lägger ni varje månad och vad får ni för det? Om man bortser från eventuell ränta och amorteringar eftersom de varierar så väldigt beroende på läget. Jag har varit medryttare länge nu så allt känns väldigt nytt :P

Hejsan!

Är fortfarande lite nybörjare här men önskar få flytta ut till landet och ha ett eget stall. Som så många andra är jag inte gjord av pengar och hästar är ju en väldigt dyr hobby... Hur har ni gjort för att få lite ekonomi i ert stall?

Det första som kommer upp i huvudet på mig är inackorderingar. Jag är väl införstådd med att det inte alltid är en dans på rosor med tanke på tjafs och diskussioner som kan uppstå, men jag tror ändå att jag skulle uppskatta sällskapet och avlastningen. Ni som har inackorderingar: hur mycket kostar ert stall per månad och hur mycket tar ni från inackorderingar?

Har någon gjort någon smart inverstering som sparat tid eller pengar i ert stall? Kan ju vara bra med lite tips nu när man fortfarande är i planeringsstadiet. Såg tex tråden om fodringsautomaterna osv...

Fler sätt att få intäkter till stallet? Har i dagsläget inte planer på att bygga ridhus för det känns som en för stor ekonomisk risk om man inte skulle få det uthyrt osv..

Tack!

Det är helt otroligt mycket problemfyllt och tröttande att ha inackorderingar.

Man måste har en väldig tur att få rätt människor.

Det kan kännas rätt första året, men andra året går det åt pipan.

Och det är absolut inga pengar att tjäna överhuvudtaget.

Risken blir att du inte vill ha med folk att göra efter några år.

Jag har haft alla möjliga tänkbara varianter av folk.

Försök att lösa det på annat sätt. Starta aboslut inget företag, då du måste hålla på med bokföring o krånglig deklaration för en spottstuver.

Bättre att vara sjukskriven i detta land än jobba, och så sliter du inte ut kroppen.

Ps; jag är inte sjukskriven själv, men har lagt ner företaget.

Nja, fast företag har jag redan och folk lär jag ha där ute jämt i alla fall :P Bokföringen och det är inget problem. Däremot vill jag ju inte (och kan nog inte heller) ha inackorderingar som enda inkomstkälla.

Jag förstår det mer som att du kan tänka dig att ha inackorderingar för att hjälpa upp ekonomin samt för avlastning/sällskap, och inte som någon inkomstkälla?
Då kan det vara ett bra alternativ, om man bara är väldigt noga med att styra upp riktlinjerna och reglerna så alla vet vad som gäller.

Dessutom är det som sagt extremviktigt med rätt folk.... och du kommer med all säkerhet gå på några nitar.

Men visst, jag menar staket och dyl måste du ju ha ändå, samt el till stallet osv så visst går det att minska utgifterna.

Jag har själv valt att inte ha några inackorderingar, men skulle när jag bygger ut eventuellt kunna tänka mig en eller max två, som är villiga att foga sig för mina regler :smirk:

Är du säker på att du vill jobba minst 40h i månaden (alltså "5 veckors månad" arbetstidsmässigt) sådär 10 månader om året bara för att få lite sällskap och nån som kanske hjälper till några gånger per år ?

För det mesta får man inte igen så mycket arbetsmöda från inackorderingarna som man lägger ner själv på att ha dom där boxarna uthyrda !

Har du inackorderingar så måste du alltid ta hänsyn till vad du har övernskommit med dom, svårt att mata hästarna middagsmaten ute i stället för inne för att det var vackert väder tex.

Vi har haft inackorderingar men har "hoppat av" och hyr inte ut några boxplatser alls.... det är kanonskönt med bara sina egna hästar och man sparar massor av tid och möda på att inte hyra ut platser, tid och möda som kan lägga på sina egna hästar istället för på andras.

Vill du ha sällskap så är det ju bara att engagera sig i nån förening eller nått... vill hästen ha sällskap så är det bara att köpa en "sällskaps-shettis".

I de allra flesta fall sponsrar stallägare sina inackorderingar med antingen tid/möda eller med reda pengar - hur mycket är du beredd att betala för lite sällskap i stallet ?

Känner du att du vill ha ledigt från hästen nån gång ibland så är det ofta både billigare och enklare att skaffa sig en medryttare istället för inackorderingar.

Eller så stallar du in din häst i ett inackorderingstall på ridklubben. Massor av nya vänner och väldigt många mindre bekymmer...

Jag har min häst på ridklubben och 3 hästar hemma. 2 inackorderingar och min fölmärr...
Nu har jag världens bästa inackorderingar!!!! Gudskelov;)

Det är absolut ingen ekonomi att hålla på med "bara" inackorderingar om du inte redan har ett färdigt ställe med mkt plats och mark. Folk som hyr in sina hästar har många ggr skyhöga krav på både ridmöjligheter och framför allt superhagar även i väder som denna satans leran...
(OBS! Inte mina)

Jag behöver ju inte gå längre än till mig själv. Jag vill ju att min diamant ska ha det bra på klubben- annars hade jag ju haft honom hemma....

visst hjälper det väl till att ha inackorderingar, vi räknade ut vad hästarna åt för per månad, el, vatten och annat som kostade. sen la vi till en summa per månad som skulle täcka uppfräschningar och lagning av staket mm. så det är klart att det var ju billigare att ha som jag hade två inackorderingar än att vara själv. man fick ju dels hjälp med att dela lite på sysslorna och dels täckte lite av deras hyra upp löpande kostnader för stallet, som jag i vilket fall hade fått även om bara mina stod där.
men några stora summor är det ju inte.

det är väldigt svårt att få ekonomi på stall, ligger det väldigt nära en stor stad så går det att få in hyfsat med pengar på boxplatser men ligger det en bit ut på landet är det väldigt svårt att få in några pengar.

Bor man nära en lite större stad är det väldigt lätt att få in hyresgäster och hyrorna ligger högre än längre ut på landet. Så intäkterna blir givetvis större.

Dock är priset på en hästgård avsevärt högre. Markpriserna är högre osv. Så jag tror snarare att det är svårare att få vinst, i varje fall om man skall räkna med räntekostnader för inköp av anläggningen.

Har man ändå köpt en gård så kan man ju räkna lite annorlunda.

Jag är inte heller gjord av pengar, men jag har ändå valt att inte ha några inackorderingar - allting blir mycket enklare när man inte måste anpassa sig efter några hyresgäster (och jag där en sådan där "jobbig" människa som vill ha allt på mitt eget vis ;)).

Nu har jag bara två hästar själv, men visst, det blir ju en rejäl kostnad ändå varje månad. Men jag prioriterar bort allt annat som andra kanske unnar sig; semesterresor, nya kläder, nya möbler etc. etc. Jag har valt att ha hästarna som min stora hobby, och då kan jag lätt leva med att jag inte får åka utomlands på semesterresa en gång om året.

Men om jag skulle behöva någon extra inkomst för att få det att gå ihop, så hade jag nog hellre valt att försöka ta emot konvalescenthästar el dyl än inackorderingar.

Fast - om man vänder på det - man får ju vara rysligt tacksam att det finns folk som tar emot inackorderingar - var skulle alla stall-lösa hästägare annars stalla upp sina pållar ....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 251
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·
Relationer Min sambo tycks sakna all vett och logik vad gäller ekonomi. Han har bara en liten ynklig inkomst från sin pension men slösar med den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 716
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar