Få dom äta Butta..

F

Fladde

På klinikbesöket för 2 dagar sen fick vi utskrivet butta och första gången blanade jag det i maten Müsli o morötter när jag kom nästa dag hade hon ätigt upp altt och gjorde lika dant igår då var allt borta med.
Men idag när jag stannade kvar åt hon inte upp allt udan det var kvar i krubban
Men det kanske gå ner sen nät hon får betfor ikv?

brukar det vara problem att få dom äta det?
 
Sv: Få dom äta Butta..

Vissa äter det, andra inte. Har man jättesvårt att få ner det så kan et vara bra att blöta det lite i platsspruta och ge det som man ger avmaskningsmedel.
Annars brukar man kunna få idet om man ger dte med fodret + tex. apelsiner, eller annat sött med mycket saft. Men som sagt, det beror på hur kräsen pållen är.
 
Sv: Få dom äta Butta..

Ja, det kan ofta vara problem med att få dom att äta det. :crazy:
Som sas ovan, enklast är att ha det + vatten i en spruta direkt i munnen om hästen inte vill äta krafftfodret med butti i.
 
Sv: Få dom äta Butta..

CosmicQueen skrev:
Ja, det kan ofta vara problem med att få dom att äta det. :crazy:
Som sas ovan, enklast är att ha det + vatten i en spruta direkt i munnen om hästen inte vill äta krafftfodret med butti i.


Min häst går inte avmaska ihäller :crazy:
 
Sv: Få dom äta Butta..

Nä men hon är rädd om munnen då dom har varit dumma mot henne hos tandläkaren då hon var hos honom 5 ggr under Januari-april 2004
 
Sv: Få dom äta Butta..

Melass eller äppelmos är det som funkat bäst för mig men det är enklare att få i dom Finadyne.
 
Sv: Få dom äta Butta..

Elektron skrev:
Melass eller äppelmos är det som funkat bäst för mig men det är enklare att få i dom Finadyne.


Okej..

Vad är det för skilnad på Finadyn o butta? :confused:

Hon fick Finadyn i början av skaddan.
 
Sv: Få dom äta Butta..

Jag tror att Butta är starkare än Finadyne.
 
Sv: Få dom äta Butta..

Jag vet inte exakt (mer än att de innehåller olika verksamma substanser), jag har fått båda sorterna vid olika tillfällen fast för liknande skador. Om du inte får i henne butta kan du ju ringa och höra om du kan få Finadyne istället.
 
Sv: Få dom äta Butta..

min åt gladeligen både finadyne och quadrisol (quadrisolen va i "avmaskning"form och den totalvägrade han äta på nåt annat sätt) utblandat med ett par dl betfor och hela dagsdosen vitlök (1msk) :)
 
Sv: Få dom äta Butta..

Okej..

Jag gav min det i Müslin o morötter igår vid kl 1 och hon åt inte upp allt men åt lite i taget och när jag kom senare på kvällen var det upp ätigt:)
 
Sv: Få dom äta Butta..

Fladde skrev:
Okej..

Jag gav min det i Müslin o morötter igår vid kl 1 och hon åt inte upp allt men åt lite i taget och när jag kom senare på kvällen var det upp ätigt:)

Hur VÅGAR man hantera karensmedicin på det sättet? Vi har absolut förbud att fodra karensmedel på annat ställe än uppbundet. Tänk på att hästen nu kan slicka av detta i hela boxen. Och att det alltså kan slickas av annan häst (långt efter att ni flyttat). Med maximal otur är det en häst som är tävlingsaktiv. Vissa preparat har ju också livstids slaktkarens vilket innebär att en häst som har rent pass mycket väl kan fått i sig substansen genom att annan hästägare varit ovarsam.

Många stora dopingskandaler har befarats uppstå på det sättet, ovarsamhet med karenspreparat. Nu behöver man inte stå i tävlingsstallar för att behandla medicin med varsamhet tycker jag.
 
Sv: Få dom äta Butta..

Lovisaleonora_ skrev:
Hur VÅGAR man hantera karensmedicin på det sättet? Vi har absolut förbud att fodra karensmedel på annat ställe än uppbundet. Tänk på att hästen nu kan slicka av detta i hela boxen. Och att det alltså kan slickas av annan häst (långt efter att ni flyttat). Med maximal otur är det en häst som är tävlingsaktiv. Vissa preparat har ju också livstids slaktkarens vilket innebär att en häst som har rent pass mycket väl kan fått i sig substansen genom att annan hästägare varit ovarsam.

Många stora dopingskandaler har befarats uppstå på det sättet, ovarsamhet med karenspreparat. Nu behöver man inte stå i tävlingsstallar för att behandla medicin med varsamhet tycker jag.

får man fråga vem eller vart det har befarats??

och hur menar du uppbundet?? :confused: hästen kan väl slabba trots att den är uppbunden? eller vad har jag missat???
 
Senast ändrad:
Sv: Få dom äta Butta..

Senast ut var väl Ludde som i samband med hans dopinganklagelse tyckte det var under all kritik att de på tävlingsplatserna får ta över boxar som inte av arrangören kan garanteras vara fria från substanser. Just detta exempel är travsport, men principen är samma för alla hästar så snart man kan tänka sig att ta in tävlingsaktiva hästar i stallet. Inom ridsport är väl risken minimal att åka fast i en dopingkontroll, men det är inte desto mindre förnuftigt med vettiga rutiner.

Vissa ger enbart i spolspiltan där hästarna alltid är uppbundna och inte få i sig det någon annan eventuellt droppat vid tidigare medicinering.

Jag har träffat på en hel del veterinärer som vid utskrivandet av preparat håller ett litet föredrag om hur och vilka rutiner man bör ha i samband med medicinering. Jag tycker de har rätt när de säger att man ska vara försiktig. Det enda man förlorar på att ha goda rutiner är möjligen lite tid. Förlusten för den som drabbas av dopingkoll och visar otillåtna substanser är betydligt större....
 
Sv: Få dom äta Butta..

okej tack för svar... nu hänger jag med lite bättre...
visst ska man vara försiktig!! självklart men tycker ändå att det klingar lite "dålig förklaring" på att "skylla på" att hästen fått i sig någon annans medicin....genom att slicka på golv, väggar el dylikt... fast vad vet jag, man kanske kan avläsa minsta mikrolilla hästen fått i sig på ett dopingtest??
eller så kanske det är jag som är extra noga med att göra rent efter mig när jag flyttat, är ju rätt skabbigt att lämna krubba och väggar mm med intorkade foderrester kvar.....
har ju fö ingen spolspilta i stallet, har vi inte haft i något jag stått på som privatist... det enda som funnits är uppbindningsgången och där om dom slabbat med maten är det ju lättare för någon annan att få i sig det....
 
Sv: Få dom äta Butta..

Göra rent räcker inte, ska du ta död på icke vattenlösliga substanser behövs betydligt mer än att rengöra från foderrester etc. Desificering är det minsta, jag har använt Virkon de gånger jag haft konvalcent hos mig. Och inte ens genom den åtgärden är jag 100 % säker på att jag fått bort allt...

Jättemycket jobb som jag tycker känns onödigt bara för att man som hästägare vill vara bekväm och slänga till dem medicin i maten. Dessutom - om man inte övervakar att de verkligen äter upp allt, hur vet man att det inte ligger spritt i små, osynliga högar i boxen?
 
Sv: Få dom äta Butta..

Lovisaleonora_ skrev:
Göra rent räcker inte, ska du ta död på icke vattenlösliga substanser behövs betydligt mer än att rengöra från foderrester etc. Desificering är det minsta

men vad hjälper det då att mata dom i vattenspiltan om det itne är vattenlösliga???
äsch fattar ingenting... :confused:

nä mycket jobb är det ju inte.. håller jag med om... men alla har inte tillgång till spolspilta öht vad ska man göra då???

vad ska man annars ge det i om inte maten?? speciellt om hästen inte accepterar "maskmodellen" på äcklig medicin?? min lärde sig mkt fort hur man slapp quadrisolen... fråga mig inte hur han lyckades men "spottade" ungefär sådär som vissa människor kan göra mellan tänderna...och ja jag kan maska av honom!
 
Sv: Få dom äta Butta..

Som jag skrev tidigare, det är inte för att spolspiltan är avspolningsbar som det ges där, det är för att hästen är uppbunden där och inte kan pilla i sig eventuellt spill.

Har man inte spolspilta tar man en annan uppbindning där hästen enbart står uppbunden och aldrig lös.

Man kan väl ge i maten även om hästen står uppbunden? Blanda ut med sirap eller annat som tar bort den skarpa bismaken. Går det inte med lite sirap eller melass går det med mycket (så procenten medicin är så liten att den inte märks). Spara en del eller allt kraftfoder så är de defintivt sugna när man ska medicinera.
 
Sv: Få dom äta Butta..

Vetrinären har skrivet till mig:
Ges i samband med utfodring..

Det tolkar jag ifl som att man ska ge det vi krubban :confused:

Sen min häst äter inte upp allt på en gång utan då får jag stå 4-5 timmar och vänta
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 310
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 418
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 836
Senast: gloiredor
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp