Få dom äta Butta..

Sv: Få dom äta Butta..

Bara det att om man testar med vad man tycker är lagom mängd sirap (eller vad man nu vill) första gången och hästen ändå märker att det är butta i så äter den inte sirap nånsin mer. Butta kan vara ett mindre helvete att få i dom.

Jag är också modig och hanterar "karensmedel" på samma sätt - i krubban i boxen. Och jag brukar övervaka och även om man inte gör det så märker man förhoppningsvis att de fått i sig det det ska om medicinen gör det den ska - dvs verkar.
 
Sv: Få dom äta Butta..

Jag läste något tips förut i en engelsk hästtidning, om att man kunde blanda i mediciner i flytande smör/margarin och sedan bre det på vanliga hårdbrödmackor. Då skulle tydligen hästarna äta!

Dock har jag inte provat själv, men det kanske kan vara värt ett försök? :)
 
Sv: Få dom äta Butta..

Min häst är totalt omöjlig att få att äta Butta. Har provat alllt. Om jag tvingar i honom det med med spruta i munnen matvägrar han in flera dagar. Behöver inte vara orolig att han skulle få i sig lite pga felhantering av medicinering av andra hästar heller. Tacka vet jag Metacam istället!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få dom äta Butta..

En skillnad är att Finadyne är dyrare.

Min erfarenhet är att om hästen inte äter buttan utblandat med maten är det hopplöst (jag har provat allt, bla. sirap, melass, b-vitamin, morötter, äpplen, kanelbullar utan resultat) då återstår att antingen spruta in i munnen eller byta medicin.

/Jane
 
Sv: Få dom äta Butta..

Smaka på Butta så förstår du varför de kan vara problem att få vissa hästar att äta det.
 
Sv: Få dom äta Butta..

Någon som har nått mer tips?
Det är sista dagen idag hon ska ha det.
Hon hade lämat all mat igår:(
 
Sv: Få dom äta Butta..

Det är redan livstidskarens för all penicilin och antibiotika! Lärde mig det i sommras då min kompis häst fick penicilin.
 
Sv: Få dom äta Butta..

annkristina skrev:
Det är redan livstidskarens för all penicilin och antibiotika! Lärde mig det i sommras då min kompis häst fick penicilin.

Är det det på
penicilin med?
Min ponny fick det för ca 8 måander då sa dom inget det stog bara karäns: 20 dagar..
 
Sv: Få dom äta Butta..

orkar inte läsa igenom alla svar så jag ber om ursäkt iafll jag upprepar.

mitt tips är att riva morätter och äpplen blanda i med betfor och smula i knäckebröd,
strö dit strösocker
men gör olika balndningar varje gång och ge nån gång udner dagen utan butta i.
tex. ge 1 gång på morgen ge rivna morätter och spocker
ge sen en gång till efetr nån timma du blandar då i butta med äpple knäcke bröd och socker
sen kan du ge en gång till med vara äpplen utan buttan osv osv osv

min häst verkade tycka om de bättre om man had ei socker så jag ahde ofta i det.
och lura
ge aldrig efter rutin för hästarna lär sig

lcyka till och hoppas hästen kryar på sig!
 
Sv: Få dom äta Butta..

Mitt tips är att nästa gång du får finadyne, och det är svårt att få in henne det så fråga om du kan få det i injektionsform. (Om du har vana från att spruta..). Jag står i stall med starthästar inom trav, och pratade med vet. när han skrev ut finadynet och frågade om risken för att andra hästar ska få i sig det. Hans svar var: Det är väldigt lätt att andra hästar får i sig finadyne om man ger det i granulatform då det är väldigt lätt och flyger med i luften. Det kan t.o.m räcka att nån häst nosar på den behandlade hästens bajs, och de får i sig mängder som syns i dopingprov.

För att inte riskera att få skit för att ha dopat travhästar var vet. snäll å gav mig finadynet i injektionsform. Tur var väl att hästen var snäll att spruta.. Det är ett bra sätt att garantera att enbart hästen som ska ha medicin får i sig det!
 
Sv: Få dom äta Butta..

Carran82 skrev:
Mitt tips är att nästa gång du får finadyne, och det är svårt att få in henne det så fråga om du kan få det i injektionsform. (Om du har vana från att spruta..). Jag står i stall med starthästar inom trav, och pratade med vet. när han skrev ut finadynet och frågade om risken för att andra hästar ska få i sig det. Hans svar var: Det är väldigt lätt att andra hästar får i sig finadyne om man ger det i granulatform då det är väldigt lätt och flyger med i luften. Det kan t.o.m räcka att nån häst nosar på den behandlade hästens bajs, och de får i sig mängder som syns i dopingprov.

För att inte riskera att få skit för att ha dopat travhästar var vet. snäll å gav mig finadynet i injektionsform. Tur var väl att hästen var snäll att spruta.. Det är ett bra sätt att garantera att enbart hästen som ska ha medicin får i sig det!

Jag har fått Butta inte Finadyn..

Hon går ej att sprua så :crazy:
 
Sv: Få dom äta Butta..

Det verkar inte vara någon vidare trevlig (oupfostrad?) häst du har som inte går att spruta/avmaska/lasta etc? Hur gör ni när ni ska vacca?
 
Sv: Få dom äta Butta..

Vi står mot en vägg..
Lastningen går bra nu:)

Som sakt har dom varit jätte dumma vid henne hos tandläkaren
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 310
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 418
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 836
Senast: gloiredor
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp