Få bort mage

J

Juvelflickan

Hejsan!
Hur kan jag träna bort min hästs mage. Hon är i bra hull, men skulle bara behöva mer magmuskler. Hur får ja detta?
Tacksam för svar!

Sv: Få bort mage

När min kompis häst köptes och skulle bantas (från grovt överviktig till att bli normal isis) gav equiterapeuten rådet att trava långsamt och länge. Jag vet inte om det ger magmuskler men man får bort stor mage iallafall..

Samma sak med min ponny, på sidorna är han i mormalhull, men på magen ser han ut som en överviktig ardenner:crazy: Om man snålar mer på fodret så kommer kan ju se mager ut över revbenen och på sidorna.

Tömkörning/longering i rätt form stärker både rygg och mage.
Cavaletti både ridet och longerat. Både i trav och galopp.
Hoppa studs, hoppning överhuvudtaget.

Dessa brukar jag använda mig av när rygg/mage behöver musklas..

som folk säger så kan man trava sakta och långt eller rida galopp intrevaller. Av egen erfarenhet vet jag även att det är bra att pulsa i snö (gärna djup) i kort trav efter som hästen måste både upp och fram och måste spänna magen för att komma upp och skjuta på med bakbenen för att komma framåt. Passa på nu medans det finns massa snö. Inte varje dag dock så det inte sliter på kotor och senor.

Jag har samma problem med min ponny. Men min tränare sa att det var jätte bra att träna galoppfattningar och arbeta i galopp på lånag sträckor, typ lånag gärden och liknande i olika tempon! Och när den byggt upp lite magmuskler är galopp från skritt ett bra llternativ då får hästen arbeta mycket för att komma upp i galopp!

hoppas det hjälper

om hon är i kondition så ut och trava galoppera i omgångar. Inte så hon blir svettig eller för anfådd men lite längre varje dag kankse:)

Intervallträna! 5 min galopp/2 min skritt. Först kanske din häst bara orkar 3-4 ggr, men snart kommer du upp. Jag var uppe i 6-7 med min häst när jag red det varannan dag, just för att MÅSTE ha rygg/magmuskler. Funkade super.

Juvelflickan skrev:
Hejsan!
Hur kan jag träna bort min hästs mage. Hon är i bra hull, men skulle bara behöva mer magmuskler. Hur får ja detta?
Tacksam för svar!
Jag säger som jag alltid gör:
AKADEMISK RIDKONST!!!
Träna upp magmusklerna med öppna, sluta i korrekt form (du vet lång och låg) samt trav och galloparbete på liten volt (från marken först tills hon bär sig i rätt form). Hon ska gå i en lång och lågform med höjdrygg och arbetande magmuskler, som hon får om hon placerar innerbak på rätt ställe (under sin tyngdpunkt). Detta lär du henne från marken på samma sätt som du lärt henne lyfta frambenen. Jag tror du vet vad jag menar, för jag har nog visat dig med busen.
Gallopfattningar i uppförsbacke (oxå i rätt form naturligtvis) och mycket klättring är oxå bra!
Lycka till, det blir säkert bra, hon är så fin Anna!
KRAM!

lånar lite utrymme i din tråd:o ;)
Undrar över samma sak men med en häst som för tillfället inte rids.
Men ändå behöver träna bort lite mage och muskla sig. Tömkör och longerar. Är löshoppa bra? Kan man ha studsserier då?

Rätt balans mellan energi och protein i fodret. Och mycket arbete i form förstås.

Kissing Spine skrev:
Intervallträna! 5 min galopp/2 min skritt. Först kanske din häst bara orkar 3-4 ggr, men snart kommer du upp. Jag var uppe i 6-7 med min häst när jag red det varannan dag, just för att MÅSTE ha rygg/magmuskler. Funkade super.

Håller med precis! Intervaller ska de vara!

foldar skrev:
Rätt balans mellan energi och protein i fodret. Och mycket arbete i form förstås.
Det felet gjorde jag med min dotters ponny, för mkt proteinrikt foder för att han var lite slö, men han blev bara slöare och fetare trots all träning och motion...det gick åt för mkt energi för att bryta ner proteinet, blev bara ännu och slöare...och fetare.....då förstod jag tillslut efter en föreläsning, att jag gav honom aldelles fel foderstart....så det kan bli........:smirk:

Juvelflickan skrev:
Hejsan!
Tacksam för svar!

Hej hopp!

Såg att det har kommit många bra tips. Så nu kommer mitt: KLÄTTRA! Gör det i skritt och galopp, det stärker magmusklerna mest och bäst. :)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: screen
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar