"Få bort" löp?

Red_Chili

Trådstartare
Nu är det bestämt att gammeltiken ska slippa sina löp.
Hon får humörsvängingar och blir skendräktig (med mjölk och senast skulle hon tvätta unghunden hela, hela tiden..).
Det är ingenting jag märkt av så jättemycket när jag bara haft henne, men nu när jag har unghunden också så märks det tydligare att hon blir förändrad vid löp.

Nu ska hon snart löpa och idag sa hon åt unghunden lite väl hårt.. Dum i huvudet som jag var så försökte jag dra bort henne och jag har nu en unghund med lite trasigt öra... :grin:

Då är frågan: Vilka alternativ finns och vilka för- och nackdelar finns med de olika alternativen? Ungefärlig kostnad?

Det enda jag har någolunda koll på är att man kan kastrera och fördelen är ju att tiken inte kan få livmoderinflammation efter det. (av förklarliga skäl :p)

Tiken i fråga är 8½ (blir 9 i dec), pigg och i kanonskick. Enda "sjukdom" hon haft är juvertumörer som opererades bort i januari.

Sv: "Få bort" löp?

Jag tycker inte att det finns något wettigt medicinskt alternatiw till en äldre tik som dessutom haft juwertumörer. Kastrera!

Jag säger som ovanstående, kastrering. Tiken är ju i bra skick. Senast jag drog en priskoll på nätet så var summorna mellan 4-6000 kr tror jag. Funderar nämligen själv på att kastrera min lilla loppa, men än har hon inte åldern inne.

Kan inte heller se att det finns något annat vettigt alternativ än kastrering. Upprepade p-sprutor ger nästan oundvikligen otrevliga biverkningar. Kastrering eliminerar ju risken för livmoderinflammation, som inte är försumbar hos äldre tikar. Man slipper löpen och hela den biten. Till nackdelarna hör förstås att det är en buköppning och inte gratis heller. Tiken kan få förändrad pälskvalitet, lättare att lägga på sig och det finns en liten risk för inkontinens. Har själv två kastrerade tikar, de har fått mjukare och "fjunigare" päls och möjligen något lättare att gå upp i vikt, i övrigt helt oförändrade.

Sämre pälskvalitet och lättare för att gå upp i vikt är då INGET som önskas på min dam, som redan har "icke perfekt päls" (den är inte dålig, men unghunden har bättre) och toklätt för att gå upp i vikt... :crazy:
Men det är väl smällar man får ta antar jag.. Eftersom pälsen är kort spelar det ju inte stor roll hur kvalitén är annat än på utställning och hon ska väl inte ställas allt för många gånger till i livet.
Mat... tja, det är väl bara att börja ge lightfoder om det blir stor skillnad på hur lätt hon lägger på sig.

Hur stor risk är det för inkontinens?

min tik fick strävare päls + att hon fäller annorlunda. förr rasade allt på några veckor och det fälldes inget däremellan, nu fäller hon konstant en mindre mängd. min tik har inte blivit fet (-are ;)) eller inkontinent. jag ångrar nästan att jag inte kastrerade tidigare, för hennes humör har blivit bättre och hon är piggare nu än innan, trots att hon vid det här laget är lastgammal.

Senast ändrad:

jag har inte märkt någon som helst skillnad på min tik, en amstaff. Varken i päls, vikt, lathet, bushet. Ingenting hon är precis som vanligt:)

Henne kastrering gick på 8000:- väldigt saftigt tycker jag men samtidigt blir det nog inte billigare inför ev. op för inflamationer, medicin etc. nu slipper vi oro oss:)
Lycka till

Jag har inte märkt någon skillnad alls vad gäller pälsen på Carmen. Däremot lägger hon på sig lättare så hon äter lightfoder. Plus att hon blev en helt annan hund och började leka och busa en massa efter att hon kastrerats.

Hennes operation kostade ca 10 000, men då var hon inne för akut livmoderinflammation så då fläskar det nog på en hel del extra.

Det var helt klart värt det iallafall, tycker jag. Hon är gladare, stabilare och slipper vara en surkärring, bli galet skendräktig och stressa med sina "bebisar" och allt vad hon nu höll på med innan. :p Har dom inte haft livmoderinflammation slipper man ju risken för det med. :)

Vi har två kastrerade tikar och en kastrerad hanne, ingen har fått lättare att lägga på sig. Kirsty är snarare svår att hålla hull på. Hannen gick ner efter kastration och har sen dess snarare varit smalare än vanligt (kastrerad i våras) och gammeltiken är nykastrerad så henne kan jag inte säga så mycket om men än har hon inte lagt på sig i alla fall.
Kastrera, då slipper du så mycket andra problem, speciellt när du haft juvertumörer tidigare.

2 kastrerade tikar, och båda lägger på sig lättare, men har man bara full koll så funkar det...men pälsen har blivit värre...:o i mitt fall MASSA päls...mycket jobbigare att sköta och fäller nästan aldrig, så dom funkar jätte bra att ställa nästan hela året :laugh: ungefär som att ha flera hanhundar;)

Jag kastrerade min tik när hon löpt två gånger - jag är helnöjd! Hon hade iofs dålig päls och lätt att lägga på sig redan innan, men det blev definitivt inte värre :D Det var en mycket smidig operation, hon har livmodern kvar men äggstockarna är borta - blev minimalt sår som läkte mycket snabbt.

Har också kastrerad tik, och är helnöjd. Fäller något mer, men det syns inte på hunden, bara på soffan.

Den förra fick en period torr, lockig päls på rumpan, vilket löste sig med hjälp av en foderjustering och fiskolja på maten.

Min bruna tik är kastrerad. Jag har inte märkt någon skillnad på hennes päls/hull, utan på de punkterna är hon som hon var tidigare. Mentalt är hon piggare och livligare nu än förut... men då jämför jag med, vad jag tyckte var, ganska extrema skendräktigheter.

Jag ångrar inte kastrationen, utan är nöjd - dock blev hon inkontinent efteråt, vilket har varit mindre roligt. Det tog ett halvår innan jag fick tag i inkontinensmedicin (och då kissade hon på sig nästan dagligen, så det blev mycket att tvätta). Sedan slutade den att fungera, och ytterligare några veckor senare fick jag tag i ett par nya tabletter som håller kisseriet i sin ordning.
Dock har jag läst att det är ca 3-5% av tikarna som blir inkontinenta, så jag skulle inte låta det problemet avgöra huruvida en hund ska kastreras eller ej.

Dock har jag läst att det är ca 3-5% av tikarna som blir inkontinenta, så jag skulle inte låta det problemet avgöra huruvida en hund ska kastreras eller ej.

Ah, det låter ju inte så farligt..
Vad är det egentligen som gör att hundarna kan bli inkontinenta? Det måste ju vara att någonting "skadas" som gör att de inte kan hålla sig?

Jag saxade några meningar från läkemedelsverket gällande ett av de läkemedel Lilo fick;

"Propaline vet är ett medel mot inkontinens hos ovariehysterektomerade tikar. Den aktiva substansen är fenylpropanolamin som verkar stimulerande på adrenerga alfa1-receptorer"

....Jag kan inte förklara vad det är för någonting som inte stämmer, tyvärr.
Jag är inte glad i att stoppa i hundarna mediciner, så jag letade naturläkemedel en stund. En hundfysioterapeut sa att det var någon energilinje som blivit rubbad, och att inkontinens gick att avhjälpa med akupunktur alt. pumpafrön blandat med tranbärskapslar. Personligen vet jag ingenting - men det känns som det är någonting som skadats under operationen?

Just nu får hon ett läkemedel som är framtaget för förkylda människor med svullna näsor(!). Det verkar genom att dra samman blodkärlen, och används på inkontinenta hundtikar.

men det där med tranbär har jag hört som tips för människor som har problem med urinvägarna... men jag vet inte om det verkligen skulle hjälpa i nagot av fallen..

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 409
Senast: fejko
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 794
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Min snart 11 åriga blandrastik har haft en konstig hosta senaste tiden, I samband med ansträngning har hon haft en torrare hosta och...
Svar
5
· Visningar
2 157
Senast: sommarvind
·
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 966
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka