Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Katter ska ha tillsyn som minst två ggr per dygn enligt lag. Har de det måste det väl vara möjligt att göra rent lådorna då?

Skryt(?) om hur ofräscha lådor vissa katter får stå ut med och dessutom dela med andra skapar bara ännu större oförståelse för katters behov (särskilt hos de som har felkissande katter). Katter är renliga djur som vill ha rena toaletter och att tillhandahålla det är väl det minsta man kan begära av en kattägare.


Men gud, lugn!

Min katt bajsar knappt en gång om dagen, vad ska jag in i hans låda och gräva morgon och kväll för då?
Självklart hålls den fräsch, trots att jag bara rensar varannan till var tredje dag. Jag får alltid gräva fram bajset från längst in under ett tjockt lager sand.
Använder förresten kristall-sand och har aldrig haft problem med lukt eller att han uträttar behov någon annanstans. :)

Till ts;

Är din låda väldigt repig i botten kan det vara läge att byta ut den, jag byter låda ca 1 gång om året så den alltid känns fräsch.
Sen som flera andra skrivit; bra sand, och rejält med sand så kisset och bajset kan grävas ner ordentligt. :)
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Då har du en anledning att gräva i lådan morgon o kväll.
Som sagt, bara för att katten inte gör sina behov utanför lådan eller att lådan inte luktar så betyder det inte att det är bra.
Mina katter är värda en ren låda!
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Då har du en anledning att gräva i lådan morgon o kväll.
Som sagt, bara för att katten inte gör sina behov utanför lådan eller att lådan inte luktar så betyder det inte att det är bra.
Mina katter är värda en ren låda!

Fast i kristallsand plockar man inte bort urinet, det kapslas in i kiselkristallerna och sedan tömmer man hela lådan med jämna mellanrum. Har man bara en katt finns det alltså inte jättestor orsak att rensa en sådan låda två gånger per dag, om de bajsar sällan.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

aha, det viste jag faktiskt inte ens att det fanns. Tog för givet att den klumpade, då ber jag om ursäkt.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

+ Bison: Nu är det ju dock så att jag har tillräckligt med sand i min kattlåda så den hålls fräsch även om den bara städas en gång om dagen, och sen vet jag inte varför jag ska rensa den 5 ggr när det inte behövs? Mina katter måste bajsa/kissa extremt lite då det som sagt räcker med en låda som städas en gång om dagen.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Men snälla nån. Det är väl ingen som skryter om att lådan rengörs sällan? Snarare att det måste vara något annat fel hos ts eftersom det luktar så fort.

När det gäller mina katter har dom tre lådor med ett rejält lager sand, dessa rengörs ofta. Jag har själv haft en felkissande katt som slutade med det vid byte av sand och brukar rekommendera andra att rensa lådan så ofta som möjligt om deras katter också kissar fel.
Men du kanske tycker att det är bättre med stinkande "ren" sand än en sand som inte luktar alls men har en kissklump nedgrävd? I så fall håller inte min fd felkissande katt med dig alls.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

//Diana, som har 3 (!!) katter på endast en låda, gör rent en gång om dagen och dom luktar aldrig illa och katterna har heller aldrig kissat/bajsat utanför lådan! Har everclean kattsand kan tilläggas!

Om jag lät 3 katter dela på 1 låda som bara rensas 1 gång per dag skulle jag skämmas.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Om du har fler lådor behøver du inte stæda dom lika ofta, det sæger ju sig sjælv. Man kan skaffa kraftig plast, till ex så kallad byggplast, och klæ lådorna invændligt med den. Sedan kan du byta den då och då. Då blir ju inte lådorna inpyrda med ammoniaklukt. (Viss sist att de blir sønderkløsta om katten krafsar mycket och då kan det ju bli urin mellan plast och låda.)
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Du får tycka vad du vill. Men jag skäms då inte för jag vet hur min kattlåda ser ut och hur fräsch den är och jag anser att den faktiskt är tillräckligt fräsch.

Är dock konstigt att du/ni som sitter på ett forum kan säga hur synd det är om mina katter och hur ofräsch lådan är, när ni varken sett lådan på Bild eller i verkligheten. (Är dock ett vanligt fenomen här på buke har jag märkt!)
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Jag har kristaller och en låda till min katt (ibland är grannkatten barnvakt så tekniskt sett är det 1,5 katt :p)

Jag rensar varje gång jag ser bajs vilket blir en till flera gånger om dagen. Min låda luktar ingenting.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Jisses sikket liv det blev om detta. Jag tycker att man städar lådan efter behov, thats it!

Kan även tillägga att har bytt till kristallsand som är betydligt billigare än t.ex. Ever Clean som jag även har använt i omgångar. Prisvärd javisst, men kan man få ett lika bra alternativ till ungefär hala priset tar jg det istället :P
I alla fall, mitt problem är löst och dessutom har jag inte lika mycket "sand" runt lådorna med denna heller, hejja! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp