Få bort kiss-stanken runt lådorna.

nangiialaa

Trådstartare
Jaha, när jag flyttade och inte längre kunde ha mina kattlådor på samma vis som innan har jag nu insett att dem stinker något vedervärdig av kiss och ammoniac, nasty!
Så...hur får jag lättast bort stanken utan att behöva byta sand?

MYCKET tacksam för svar.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

1. Se till att katterna får i sig mycket vätska=mer utspädd urin=mindre lukt.
2. Rensa lådorna ofta.
3. Skaffa fler lådor.

Det är väl ungefär vad man kan göra utan att byta sand.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Okey, hur får jag i dem mer vätska då? Kan inte precis tvinga dem att dricka, haha! :)
Rensar lådorna oftast varje dag. Har två lådor på för tillfället tre katter, dock ska dem inom kort bara bli två igen.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Ge dem mindre torrfoder och mer blötmat eller blöt upp torrfodret. Det går även att försöka fixa fler ställen de kan dricka vatten på och erbjuda vatten i olika former: rinnande, färskt eller "gammalt". Gillar katterna tonfisk kan man hälla i lite tonfiskspad i vattnet.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Okey, hur får jag i dem mer vätska då? Kan inte precis tvinga dem att dricka, haha! :)
Rensar lådorna oftast varje dag. Har två lådor på för tillfället tre katter, dock ska dem inom kort bara bli två igen.

Rensar du lådorna OFTAST varje dag??!! Ja, då är det inte konstigt om de stinker. Rensa lådorna minst varje morgon och kväll, ha hela tiden rejält med finkornig och klumpbildande sand i lådorna, så ska du se att det blir bättre.

Med så få och ofräscha lådor till 3 katter är det rena turen att de inte valt att kissa och bajsa på andra ställen.
 
Senast ändrad:
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Rensa lådorna oftare.
Skura själva lådan ofta, om man inte vill byta ut alla sand kan man hälla över den i en påse under tiden och sen hälla tillbaka den.
Och självklart se till att använda bra sand.
 
Senast ändrad:
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Rensar du lådorna OFTAST varje dag??!! Ja, då är det inte konstigt om de stinker. Rensa lådorna minst varje morgon och kväll, ha hela tiden rejält med finkornig och klumpbildande sand i lådorna, så ska du se att det blir bättre.

Med så få och ofräscha lådor till 3 katter är det rena turen att de inte valt att kissa och bajsa på andra ställen.

Dem rengörs varje dag, det är bara om jag inte har haft möjlighet till det som det kanske får vänta 1,5 dag.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Dem rengörs varje dag, det är bara om jag inte har haft möjlighet till det som det kanske får vänta 1,5 dag.

Katter ska ha tillsyn som minst två ggr per dygn enligt lag. Har de det måste det väl vara möjligt att göra rent lådorna då?
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Gör rent lådotna minst två gånger om dagen, ha bra sand.
Har det väl börjat lukta är det bästa att börja om, släng den gamla sanden, i med ny o var nogrann. Vi använder Mjaus sand, väldigt prisvärd, luktar inte o klumpar bra.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Rensar du lådorna OFTAST varje dag??!! Ja, då är det inte konstigt om de stinker.

Mina kan jag rensa en gång i veckan utan att dom stinker (vilket givetvis bara händer i sällsynta fall).

TS: släng ut sanden och köp ny ändå, det är värt pengarna.
Jag kör på extreme classics oparfymerade och har ca 15-20cm sand i alla lådor.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Mina kan jag rensa en gång i veckan utan att dom stinker (vilket givetvis bara händer i sällsynta fall).

Det låter som ett ypperligt råd ifall TS även vill att katterna ska börja kissa och bajsa utanför lådorna.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Hade tänkt slippa byta tillbaka till den sanden jag hade innan eftetsom jag är lite snål. Katterna går precis lika bra på denna sanden...men...den luktar ofattbart mycket mer. Tja, jag får väl försöka mig på att få bukt med det där tills påsen är slut, annar blir det att nyta tbx :)
Tack för tippsen iaf :)
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Det brukar rekommenderas att man har en låda/katt + 1 extra.
Mitt tips är att ha riktigt stora lådor med ordentligt med sand i. 15 - 20 cm djupt. Då brukar doften inte bli så störande.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Tycker det luktar mindre sen vi bytte till en annan typ av kattlåda, PeeWee. Sök på nätet så ser du hur det funkar. Kanske lite dyra i inköp, men jag tycker det är värt det. Kanske det finns något annat märke som funkar på samma sätt som är billigare.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Det låter som ett ypperligt råd ifall TS även vill att katterna ska börja kissa och bajsa utanför lådorna.

Nu menade jag att sanden gör sån stor skillnad (alltså att mina inte ens luktar efter en vecka), inte att hon skulle låta bli att rensa dom.
Och som jag skrev händer det bara i nödfall att dom står orensade så länge, som t.ex. när jag var så sjuk att jag knappt tog mig ur sängen.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Jag skulle vilja rekommendera Pee wee!
Det är det bästa jag någonsin haft i katt"sand" väg!
Visserligen behöver man köpa en ny låda, då det är en specifik låda just för detta strö.
Men jag är supernöjd, sedan jag bytte så har jag aldrig haft kisslukten! :)
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Jag har hört att man kan hälla i bikarbonat för att få bort lukt, detta är dock inget jag testat själv men kanske kan vara värt att testa?

//Diana, som har 3 (!!) katter på endast en låda, gör rent en gång om dagen och dom luktar aldrig illa och katterna har heller aldrig kissat/bajsat utanför lådan! Har everclean kattsand kan tilläggas!
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Jag har hört att man kan hälla i bikarbonat för att få bort lukt, detta är dock inget jag testat själv men kanske kan vara värt att testa?

//Diana, som har 3 (!!) katter på endast en låda, gör rent en gång om dagen och dom luktar aldrig illa och katterna har heller aldrig kissat/bajsat utanför lådan! Har everclean kattsand kan tilläggas!

Skryt(?) om hur ofräscha lådor vissa katter får stå ut med och dessutom dela med andra skapar bara ännu större oförståelse för katters behov (särskilt hos de som har felkissande katter). Katter är renliga djur som vill ha rena toaletter och att tillhandahålla det är väl det minsta man kan begära av en kattägare.
 
Sv: Få bort kiss-stanken runt lådorna.

Håller med, bara för att de inte kissar utanför lådan betyder det inte att det är bra.
Vi har två lådor till två katter, den ena katten är superpedant o kan inte kissa/bajsa om lådan inte är städad. Vi städar fyra till fem gång om dagen.
Har vi kattvakt ställer vi dit en till låda o de städas då minst två gånger om dagen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp