Få bort gubbmagen...

ylvalill

Trådstartare
Min häst har en rejäl gubbmage som han skulle behöva få lite hjälp med att bli av med. Han är byggd med en ganska så rund mage (är hälften arab) så lite rund skall den vara men nu det sista har det tyvärr gått över styr totalt, han ser ut som om han är dräktig i 10:e månaden... Pållen har varit konvalecent under drygt två år nu och därför har vi inte kunnat träna bort magen, sen har han dessutom gått på ett ganska kraftigt bete ända sen i våras och det har väl inte direkt gjort saken bättre.

Jag skulle behöva lite tips på hur man kan "banta" sin häst utan att den tappar muskler samtidigt. Pållen har nämligen rätt svårt att sätta muskler och det vore väldigt tråkigt om det lilla han har försvann...

Hur skall jag tänka egentligen? Är det energin som skall minska eller är det proteinet eller skall jag minska bägge proportionerligt? Är det nåt foder som man skall undvika att ge?

Pållen äter för närvarande följande:
8 kg hö (oanalyserat tyvärr)
0,5 kg lucern hack
0,5 kg Hippo Alfa

En ganska kraftig foderstat antagligen men jag vill ge honom mycket protein eftersom jag är rädd att han skall tappa musker annars.

Jag håller för närvarande på att sätta igång honom så det är meningen att träningen skall öka successivt, dock tror jag inte att jag vågar öka belastningen på honom allt för mycket innan han har tappat lite vikt...
 
Sv: Få bort gubbmagen...

Jag skulle säga att öka kvoten, fast det kanske kan bli svårt med tanke på att grovfodret är utan analys.

Prova att tillföra mera protein, kanske skippa lite av grovfodret och tillsätta lucern istället.
 
Sv: Få bort gubbmagen...

Du menar att jag skall ersätta ännu mer hö med lucern? Hur mycket lucern kan man ge då?
 
Sv: Få bort gubbmagen...

Om hästen har bukmage så hjälper bara att bygga upp bukmusklerna, lååånga galopper :smirk:
 
Sv: Få bort gubbmagen...

Om jag gör en vild uppskattning med tanke på att grovfodret är oanalyserat, så ger du fn ca 8,5 kg torrsubstans med den fodergiva hästen får idag. Vad detta innehåller är ju okänt, men ½ kg lusern ger 4,3 Mj samt 53 smrp och alfa ½ kg ger 5 Mj samt 65 smrp.

Du har möjlighet att använda dig av lusernhack och öka med den, även alfa kan ökas. Upp till 2 kg kan du ge av lusern varje dag, TS här är 90%. Jag tror att du får prova dig fram.
 
Sv: Få bort gubbmagen...

chrysler skrev:
Om hästen har bukmage så hjälper bara att bygga upp bukmusklerna, lååånga galopper :smirk:
Hennes häst var liksom konvalcent och då är nog inte lååånga galopper det första man tänker på.
Kan möjligen ha missuppfattat en ironi nu ;)
Jag skulle nog också försöka byta ut mer av höt mot lucern hack. Allra helst skulle jag göra en analys men jag har för mig att du skrev någongång om det och det fanns nåt problem med att göra analys (Shaggy rotar i minnet)
 
Sv: Få bort gubbmagen...

Ja det där med långa galopper är ju inte riktigt aktuellt med en pålle som skall skrittas max 30 min/dag... Sen skulle jag nog inte vilja utsätta min pålles stackars ben för en sådan belastning som det skulle innebära med långa galopper släpandes på både mig och den stora magen även om han var helt frisk...

Jo, det stämmer att jag har lite problem med att analysera höet. Pållen äter nämligen av många olika höpartier och jag har ingen möjlighet att kolla hur mycket han äter av varje sort.

Ok, jag skulle alltså kunna öka lucerngivan till 2 kg/dag, skall jag då minska högivan med motsvarande 1,5 kg? Och alfan, om jag höjer den, skall höet minskas då också? Vill helst inte dra ner alldeles för mycket på höet eftersom det ger bra sysselsättning åt pållen, lucernet äter han ju upp på nolltid...

Kan det påverka att pållen går ute i gräshage och äter gammalt gräs hela dagarna också? Han har förut alltid stått i grushage på vintrarna så detta är helt nytt för oss. Skall man räkna in det gamla gräset han äter i foderstaten på nåt sätt?
 
Sv: Få bort gubbmagen...

Hur är han i hull över revbenen? stor mage behöver ju inte betyda att han är fet?
 
Sv: Få bort gubbmagen...

Han har gott om hull över revbenen, man får trycka rätt ordentligt med fingrarna för att överhuvudtaget känna dem. Så mager är han inte... Däremot är han omusklad så rumpan och halsen är rätt så tunna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 820
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp