Få bort fula fläckar...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare v_NiniZ_v
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 479
Sv: Få bort fula fläckar...

Jag är rädd att Du kommer ha dessa fläckar tills övriga lädret har mörknat. Dessa fläckar sitter antar jag på sadelns sitt och dess vulster. Ett tunnt läder kan i vissa fall reagera på vissa oljor och fetter. Att minimera risken för sådant är att man exempelvis på vulstrets undersida mot svettkåpan, om sådan finns, gör ett litet och då menar jag ett mycket litet prov. Om detta läder reagerar på det Ni använder så får man exemplelvis leta efter någon annnan olja.
Man ska alltid innan man smörjer in hela sadeln prova på en en liten bit, där man inte störs, ifall det nu skulle bli fläckar.
Tråkigt att Du fick lära Dig misstaget på detta sättet.

Senast ändrad av en moderator:

den genomskinliga ekololjan är mot alla läder, men den svarta ekololjan är mot svart läder!
även om man inte förstod/hade läst att den svarta var mot svart läder så skulle jag inte våga använda en svart olja på en ljus sadel och tro att det ska funka :S.

Nejnej nej ... men min sadel är riktigt mörkt brun. På snäppet till svart, men fläckarna syns. fast nu är de små prickar bara..

_SaintTropez_ skrev:
Köp en kvalitetsadel! :smirk:

Kan säga att min Butetsadel är den mest fläckkänsliga sadeln jag någonsin har stött på, så det har inte med kvalitén att göra, bara hur lädret är behandlat.
:smirk:

men mitt bruna träns mörkande av den genomskinliga ekololjan. Kan man inte använda glycerintvål på ljust läder då?

Oej oej :eek: jag har faktiskt inte en aning.

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
438
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025