Få bort fula fläckar...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare v_NiniZ_v
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 479
V

v_NiniZ_v

Jag har en brun sadel med lite svarta fläckar och prickar på som jag vill få bort. Fläckarna kommer från ekololjan eller något av det som den tidigare har smörjts med. Hur gör jag för att få bort dom? hoppas någon kan komma med tips... :bow:

Sv: Få bort fula fläckar...

hupp :eek:

hörde från en annan i närheten här hemma som jag frågade.. hon sa att jag skulle dränka reesten i ekololja också... :o och hon var seriös med de också! :crazy:

det är nog inte så mycket du kan göra är jag rädd...
får man vattenfläckar på en brun sadel ska man ju dränka hela sadeln så det blir jämnblöt.
risken är ju att du får göra samma sak med oljan, om du absolut vill få bort dem. annars kanske de kan nötas och blekas bort, men det beror ju på var de sitter

Ok.. usch... jag har planer för att sälja den , men vem vill ha en ful sadel? den är ju jättebra och härlig annars!

Fläckarna sitter på sadelkåpan / vulstret

är det stora fläckar? för då är det ju inte så kul, men är det bara små prickar så syns de ju inte så mkt, och nöts lätt bort tror jag...

Köp en kvalitetsadel! :smirk:

ska köpa en westernsadel. :bump: Men sälja denna först... fast med tanke på fläckarna kanske det drar ner på priset. :(

Kan du ta en bild på hur det ser ut?
Ä rdet normalt slitage och lädret har mörknat behöver det inte dra ner priset.

Vad jag vet är ekololjan för svart läder, och då är det nog därför din sadel har fått fläckar. Har man en brun sadel ska man helst använda ofärgad olja (Equipe har en som är superbra!) eller Lincoln läderbalsam (Effax gör att lädret blir en del mörkare, men jag tycker inte Lincoln gör det speciellt mycket)

Joo tack jag märkte det när ja tog en titt på oljan igår :pSka se ifall ja kan fixa nån bild :bump:

Det kanske finns ett sätt att ljusa upp fläckarna litegrann. För några veckor sen putsade jag en tabaccosadel och den blev grön (!!!) efter jag hade tvättat den med sadelsåpan (tror det berodde på att min svamp var blå, så jag bytte till en rosa) men det enda som krävdes var att gnugga ganska hårt och ta mycket vatten. Men det kanske inte funkar om fläckarna har funnits länge?

Diabolical_Kitten skrev:
Det kanske finns ett sätt att ljusa upp fläckarna litegrann. För några veckor sen putsade jag en tabaccosadel och den blev grön (!!!) efter jag hade tvättat den med sadelsåpan (tror det berodde på att min svamp var blå, så jag bytte till en rosa) men det enda som krävdes var att gnugga ganska hårt och ta mycket vatten. Men det kanske inte funkar om fläckarna har funnits länge?
GOSH :eek:.... Jag tror dom funnits nåt år... :angel: fick sadeln av granne när Flingan kom hem för 1½ månad sedan. Fast ja tror jag hjälpt till lite när jag inte tänkte på att ekololja = svartläder... :crazy: :o

Men försök med att först dra över sadeln med en fuktig trasa, sedan tvättar du med sadeltvål. Vem vet, det kanske går?

Ok ska testa imorrn morgon :bump: :bow:

hoppas de funkar!

* kliar i fingrarna...... :crazy: *

Vad jag har hört ska man över huvudtaget inte använda Ekololja... För tydligen gör det så att lädret möglar inifrån, därför håller jag mig till bättre och dyrare märken nu!

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
438
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31