Få bort fläckar på kläder?

Barbabelle

Trådstartare
Jag har en vit tröja som det är fula fläckar på hur får man bort dem? Hur får man bort fläckar på kläder med andra färger?

Vanish funkar inte det blev bara värre :crazy:
 
Sv: Få bort fläckar på kläder?

Jaaa!! Vilken bra tråd! Både jag och sambon spiller på våra kläder - jämt. Allt ifrån tomatsås, till choklad, till fruktsaft (typ om man äter nektariner). Vi kan ramla i lera, få gräsfläckar på vita byxor osv osv. Vi är i stort behov av alla råd som finns att få!


Hur får man t.ex. bort tomatfläckar? De är svårast tycker jag! Eller har ni några speciella knep mot ligonsylt, choklad, ja, allting...
 
Sv: Få bort fläckar på kläder?

jag schlabbade ner en av mina t-shirtar med nå skumma fläckar...de försvann inte i tvätten...men köpte galltvål o gnuggade in o så sköljde jag o fläckarna var putsväck :eek: :D
 
Sv: Få bort fläckar på kläder?

Knepet är att göra något direkt det blivit en fläck, inte lägga i smutskorgen och 'glömma' tills man har tvättid om 2 v... Då torkar det in och går inte bort.

Spiller jag något så tar jag alltid yes diskmedel o varmvatten och gnuggar tills fläcken är så gott som borta. Därefter brukar det gå bort i tvätten.

Man kan även köpa specialmedel eller galltvål som nämndes ovan.

Vanish funkar inte ;)

Vita lite mer okänsliga kläder kan man bleka med klorin om det blivit en rejäl fläck.
 
Sv: Få bort fläckar på kläder?

Klorin funkar finfint på vita kläder. Men vettef-n om det är så skonsamt..
 
Sv: Få bort fläckar på kläder?

Tyvärr så funkar det inte alltid på vita kläder heller, eftersom att de oftast är färgade vita hur konstigt det än kan låta...
 
Sv: Få bort fläckar på kläder?

Om det är blodfläckar ska man använda KALLT vatten och tvål. Lite salt är väldigt effektivt att gnugga med också.
 
Sv: Få bort fläckar på kläder?

:banana:DETTA HAR FUNKAT PÅ ALLT FÖR MIG:

Har testat på kläder med olika färger (inte bara vita) och med olika typer av fläckar. Mest tusch, maskrosringar, gula/röda matfläckar...

"Grumme fläck och bleksalt", brukar överdosera lite och sen kör jag på 95 grader. Man kan testa med 40 eller 60 först... Fungerar inte det så är det ju lika bra att dra på med 95 (bära eller brista liksom)...

Fick idag bort gamla matfläckar från en söt rosa top som min dotter fläckade ner för typ 3 år sen. Hade lagt undan den ifall att jag skulle lyckas komma på hur jag skulle få bort det. Drog på med 0.75 dl blek och fläcksalt och körde på 95 grader. Inte ett spår av fläcken och färgen var ok och tröjan fin.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en dyna för min balkongsoffa. Tyvärr så krävs det bara lite vatten för att det ska bli stora fula fläckar. Ena sidan är full av...
Svar
3
· Visningar
451
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
392
Senast: warg
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
254
Kropp & Själ Hjälp! Jag har stopp i båda öronen och får inte bort det. Hör knappt någonting och jag börjar universitet i morgon! Vad gör jag? Har...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp