Få bättre hand position

Eliseeh

Trådstartare
Hejhallå!
Nu är det dags att börja ta itu med sin ovana att rida med för långa tyglar och alltför bred/låg hand! Mitt sto vill börja komma upp i formen men jag är för ostabil i händerna för att kunna hålla mina händer framför sadeln och orka "lyfta" dem om man säger det så....

Har ni något bra tips? Jag försöker psyka mig hela tiden då jag rider med att korta tyglarna och flytta fram handen istället, men man glömmer ju snabbt bort det och återgår till gamla vanor. Jag har lärt mig rida min häst på detta sätt och vi blir både ostadiga när vi ändrar positionen i handen men det skulle vara mycket behövligt att göra denna ändring!! Vi tränar för tränare varje vecka men jag behöver öva lite mera på egen hand...

Jag är ostadig i handen men har väldigt stadigt säte, skänkel och mage... Men betyder inte att jag sitter och sågar eller fladdrar med dem, men det finns saker som borde korrigeras. Som jag nämnde, ge tips på hur man tränar upp sina hand position till snygga GP-händer ;)
 
Sv: Få bättre hand position

bygg en brygga av tygeländarna så att du får ca 1-1,5 dm mellan händerna - det gör det omöjligt att bredda handen eller joksa för mkt med den.
 
Sv: Få bättre hand position

Rid med en sporrem. Kroka i "fuckyou"fingret (:D) i sporremmen.
Har hjälpt mig med min hand enormt mycket!
 
Sv: Få bättre hand position

Haha tack för tipsen, jag skall testa dem ;) Det finns ju även det där att rida med ett spö som en brygga mellan händerna, men det är väl mera för att inte rida med "moppehänder"
 
Sv: Få bättre hand position

Sporremmen gör att man måste rida med buren hand och kort tygel eftersom det inte går att göra ledande tygeltag kan man heller inte bredda dem :)
 
Sv: Få bättre hand position

Fäst en sporr rem i sadeln och håll i den, då kan du hitta en lagom höjd och när du känner att du glappar är det bara att höja handen igen tills remmen tar emot.
 
Sv: Få bättre hand position

Vi fick rida två lektioner med ett sugrör mellan händerna på ridskolan :p
 
Sv: Få bättre hand position

Bästa tipset som jag kan ge, oavsett ovana, är att bli filmad :) Då SER man vilka tokigheter man har för sig ibland och nästa pass som filmas vill man ju rida bättre. Fungerar jättebra för mig!
 
Sv: Få bättre hand position

Bästa tipset som jag kan ge, oavsett ovana, är att bli filmad :) Då SER man vilka tokigheter man har för sig ibland och nästa pass som filmas vill man ju rida bättre. Fungerar jättebra för mig!

Det funkar inte för mig :( Jobbigt nog, vet hur jag rider och korrigerar så ofta jag kommer ihåg. Men då man är i fullgång med att rida så glömmer man oftast bort vissa saker...
 
Sv: Få bättre hand position

Okej, vi är alla olika :) Men du har fått bra tips så du fixar nog detta snart :)
 

Liknande trådar

Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
1 065
Senast: Magnum
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 771
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp