Få bättre framåtbjudning i ridhuset?

Gilette

Trådstartare
När jag rider i paddock har hästen bra framåtbjudning i galoppen, och kan korta galoppen väldigt mýcket, nästan galoppera på stället, och har inga problem att öka, minska osv.
Men när jag rider i ridhus vill han knappt fatta galopp och jag får rida i varje språng för att han inte ska bryta av. ingen framåtbjudning alls.
I paddocken har han öronen fram i galoppen och tycker det är roligt men inne har han mest öronen strukna bakåt, och är allmänt ovillig.
Kan nämna att han är väldigt pigg och framåt i traven inomhus, det är bara i galoppen han inte vill.
Vad kan jag göra för att han ska få bättre framåtbjudning i galoppen inomhus och tycka det är roligt? tips på övningar?

Sv: Få bättre framåtbjudning i ridhuset?

Var brukar du fatta galopp?

Min häst tyckte ridhusen var för små får hans galoppsprång när jag höll mig i närheten av väggarna eller om jag fattade galopp nära en kort/långsida. När man fattade galopp långt från spåret vart han mycket piggare på att galoppera och när han sedan lärde sig att han faktiskt fick plats :D så släppte allt.

Att trava över en bom/ett litet hinder och fatta galopp efter (och senare kaske även innan) kanske kan hjälpa om han gillar hinder..?

Det kan bero på att han tycker att är jobbigt med väggarna, alltså att han känner sig inträngd. Så var det med min häst när vi köpte honom fast då hade han vart i ridhus 3ggr. Men man kan ju börja fatta galopp en bit frånn spåret. Kan funka :d

Tack så jätte mkt för tipset! Har aldrig tänkt på det där med väggarna! Ska prova att fatta en bit innanför spåret.
Men borde han inte va seg i traven då också om det är väggarna han tycker är "jobbiga"?

Hej,

Tycker din häst att det är roligt att hoppa? Kanske du kan stimulera hans energi och arbetsvilja genom att ställa upp några småhinder och lägga in i ditt galopparbete i ridhuset?

Våga vara lite "okonventionell" i galoppen för att få honom att tycka det är roligt! Väck upp honom med många tempoväxlingar framåt, och "busa" igång honom lite, ställ dig upp i stigbyglarna och våga tjoa lite! Beröm varje tendens till bjudning med klappar och glada tillrop!

Eftersom hästen bara är ovillig inne i galoppen kanske du kan "lura med" lite glädje in i ridhuset. Ligger utebanan nära ridhuset? Då kan du galoppera igång honom ute, sen gå direkt in i ridhuset och fatta galopp och försöka behålla så mkt som möjligt av glädjen och bjudningen.

Verkar som om din häst fått lite av en "negativ fix idé" gällande att galoppera inne, tänk i nya banor för att få honom att bryta mönstret.

Lycka till!

:bow:
Att rida lite galopprace inne ibland är omväxlande.

Det var typ så jag tänkte ja.... busa och ha skoj!:banana:

Heej! Tack så mkt för tipsen! Jag har provat att galoppera ute förtst och det har gett resultat.
Men jag har oxå kommit på största anledningen till att han var ovillig i galoppen inne, de va för att jag knep med knäna och höll om honom hela tiden med benen och spände mig för att jag trodde att han skulle sakta av om jag inte höll om hela tiden.
På så sätt kom han inte fram och blev ovillig. När jag provade att sluta knipa, komma ner i sadeln och slappna av så blev han genast framåt i galoppen även inne!

Vad bra att du hittat en lösning, dessutom en så "enkel" grej.

Ja, ibland förutsätter man saker i ridningen och komplicerar det hela för mycket, och skapar/förvärrar på så sätt problemen.

Härligt att du kom på det där med knipandet så snabbt.

Heej! Tack så mkt för tipsen! Jag har provat att galoppera ute förtst och det har gett resultat.
Men jag har oxå kommit på största anledningen till att han var ovillig i galoppen inne, de va för att jag knep med knäna och höll om honom hela tiden med benen och spände mig för att jag trodde att han skulle sakta av om jag inte höll om hela tiden.
På så sätt kom han inte fram och blev ovillig. När jag provade att sluta knipa, komma ner i sadeln och slappna av så blev han genast framåt i galoppen även inne!

Det är ett väldigt vanligt fel som jag tycekr jag tjatar om i trådarna:crazy: när hästar inte går fram.

Visst är det otroligt egentligen hur mycket man gör utan att veta det.:crazy:

Skönt att du hittat en lösning!

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 470
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 241
Senast: villhöver
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka