Jag tror mycket på det här att vara involverad själv och att föregå med gott exempel. Nu växte jag i och för sig upp på en tid då det inte var lika mycket skärmhysteri som nu, men jag tror ändå att den av de huvudsakliga anledningarna till att jag alltid älskat böcker är att min pappa gör det.
Pappa läser
alltid, oavsett var han är, och tog med mig biblioteket som väldigt liten. Vi brukade gå på bokrean varje år och då fick jag alltid lite pengar att köpa nya böcker för. Och så gick vi och fikade efteråt, bara det var ju helt fantastiskt när man var 10!
Böckerna har liksom alltid varit "vår grej". När jag började min karriär som boklus som 6-åring såg han till och med till att läsa samma böcker som jag, så vi satt och läste Pelle Svanslös tillsammans (alltså varsin bok) i sommarstugan och sedan diskuterade vi vad som hade hänt. Det har jag jättefina minnen av!
Så försök att föregå med gott exempel genom att läsa själv, försök att begränsa skärmtiden, försök att skapa fina minnen där böcker är involverade och försök att vara engagerad själv i barnens läsning.