Få barn under studietiden - hur har ni löst det?

Jozze

Trådstartare
Förhoppningsvis har jag hittat utbildningen med stort U som jag ska börja på i höst. Problemet är att den är 4,5 år, och bebistarmen skriker på mig med jämna mellanrum :D

Hur har ni som fått barn under studietiden löst det? Har ni gått ner i studietakt? Har den ickestuderande parten varit hemma och föräldraledig?

Det största problemet för oss är nog att den tilltänkta barnafaderns jobb kommer att vara i närheten där han bor nu (Södermanland) med ingen chans att byta, och min utbildning finns endast i Uppsala :cool: Så antingen får han eller jag pendla. Dessutom bor vi inte ihop än, trots många år tillsammans :D

Nu kommer detta säkert inte bli aktuellt den närmaste tiden, men drömma kan man ju alltid göra, samt att det skulle vara intressant att se hur andra har löst situationen :)

Sv: Få barn under studietiden - hur har ni löst det?

Jag har 2 små (under3 år) och pluggar inom vården på distans. Ska ha 4 veckor praktik i sommar när sambon är ledig.
Sen har jag tänkt att bygga på psykogi mm på distans.
Hade ju vart svårare om utbildningen inte fanns på distans :)

Jag har tagit studieuppehåll och varit mammaledig (har en bebis på snart 4 månader). Sedan får pappan vara hemma när jag tar upp studierna igen.

Jag klämde kotte mitt i lärarutbildningen och det gick utmärkt.Var så manisk när jag var yngre så att bara gå hemma med bebis hade inte funkat.Det var iof bra att utbildningen inte var ansträngande för på sjuksköterskeutbildningen var det mer i skolan och mer tentor.

Jag funderar på att göra om det igen,alltså försöka bli på smällen och plugga några år till för det var så trevligt.:D

Hade ju vart svårare om utbildningen inte fanns på distans :)
Ja, hade utbildningen varit på distans hade det varit ett problem mindre ;) Nu är den inte på distans och dessutom ligger skolan 12,5 mil bort med bil (jag trodde faktiskt att det skulle vara närmare 20 mil, så det var ju en positiv överraskning iofs :)).
Jag har tagit studieuppehåll och varit mammaledig (har en bebis på snart 4 månader). Sedan får pappan vara hemma när jag tar upp studierna igen.
Har pappan tillsvidareanställning? Tänker du plugga heltid när du återupptar studierna?
Jag klämde kotte mitt i lärarutbildningen och det gick utmärkt.Var så manisk när jag var yngre så att bara gå hemma med bebis hade inte funkat.Det var iof bra att utbildningen inte var ansträngande för på sjuksköterskeutbildningen var det mer i skolan och mer tentor.
"Klämde kotte" :D Förlåt men jag tänkte på kattlådor när du skrev sådär :rofl:

Men bebis i kombo med lärarstudier fungerade alltså bra? Hur löste du det rent praktiskt? Var pappan hemma när du behövde gå i skolan, eller kunde bebisen kanske följa med? :idea:
Jag funderar på att göra om det igen,alltså försöka bli på smällen och plugga några år till för det var så trevligt.:D
Det lät hoppfullt! Tack! :D

Har pappan tillsvidareanställning? Tänker du plugga heltid när du återupptar studierna?

Jepp, det har han.Nu har jag bara 30 p kvar att läsa så jag kommer plugga heltid. Hade jag haft fler poäng kvar hade jag kanske gjort annorlunda.

Ska jag lyssna på bebistarmen så har jag ca 210 poäng kvar när "kotten" kommer :angel:

I en gammal vi föräldrar tidning jag köpte för länge sen rekomenderade dem att skaffa barn under studietiden. De som de tog upp som exempel då så pluggade dessutom båda föräldrarna. Men de var lite äldre, så jag tror de hade jobbat ihop en SGI först och alltså inte börjat plugga direkt efter gymnasiet. De var typ mellan 23-27 år gamla och läste lite allt möjligt.

En fördel stod det i artikeln att det "tvingas" bli mer jämnställt. Att man är hemma lika mycket båda två. Först mamman och sen pappan och pappan är hemma lika länge som mamman. Men det beror ju på helt vad man studerar och när barnet föds.

Själv hade jag aldrig fixat att skaffa barn och studera. Jag vill bli barnmorska och tänker skaffa barn klart innan jag börjar sjuksköterskeutb. Jag tror jag inte kommer få den tiden jag behöver för att plugga med små barn och sen tycker jag det är alldelles för långa dagar. Så mycket vill inte jag vara ifrån mitt barn först de blir mkt äldre.

Ska jag lyssna på bebistarmen så har jag ca 210 poäng kvar när "kotten" kommer :angel:

Det går det också. En av mina styvsystrar pluggade till sjuksköterska när hon började skaffa barn och hon fick sitt första barn ganska tidigt i studierna. Hennes kille hade tillsvidareanställning 100%. Min syster skaffade barn när hon pluggade till förskolelärare (pluggade iofs på distans).

Är man bara beredd på att studierna kommer spridas ut på längre tid och man inte blir färdig så snabbt man skulle annars så tror jag att det kan vara perfekt att skaffa barn under studietiden. Det beror säkert en hel del på vad man pluggar, men det är då rakt inte omöjligt. Många gör det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har hunnit bli tjugo år gammal nu och min man är 28. Vi har ett fast och stadigt förhållande och eftersom vi båda är vuxna och inte...
Svar
14
· Visningar
1 621
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama