F*n också!! (skada i strålen!)

S

Spider84

Nu behöver jag er hjälp igen!!

Idag när jag kom ut stod Ami och var halt såg jag. Dock skulle jag ha med mig henne och en till in så jag hann inte se att det var v.fram som hon var halt på just då.

Jag trodde att det var h.fram som hon har sprickan i och funderade på hur i h*lvete hon hunnit bli halt över natten bara så där.

Väl inne skulle jag ta upp h.fram för att verka ned henne lite vid sprickan (läs min andra tråd), men då vill hon inte lyfta på hoven utan lyfter istället v.fram och viftar med hoven mot mig. Inte svårt att fatta att hon vill att jag ska kolla på den.

Letar så jag håller på och bli knäpp, känner igenom hela benet, banka på hoven, men hittar inget. Blir allmänt konfunderad och tittar igen.

Det som är det viktiga:
Då ser jag en mycket väl kamoflerad pinne i henne stråle och börjar svära för mig själv.
Hämtar tång, drar ur den. Den var ca 2cm lång och kanske 0,5cm i diameter (delen som var inne) och givetvis blodig. Häller i väteperoxid, sen häller jag på vatten för att skölja rent efter det. Sen trycker jag i en genomblöt (vatten) bomullstuss.

Så till min fråga:
Hur sköter jag detta på bästa sätt?
Jag kan väl knappast fortsätta tryck i bomull, eller? Då får väl såret ingen chans att läka.

Så har ni konkreta tips så skriv hemskt gärna ned dem!

För övrigt så går hon ute dygnet runt och hon var inte så halt att jag tyckte att hon skulle stå inne. Det är folk där och kollar till henne då och då och ringer om det händer nåt medan jag är borta.

Ring veterinär eller hovslagare och fråga!

Det viktigste borde ju vara att inte få smuts i såret. Kanske skulle man trycka i tjärpasta och sen sätta sula på, typ som man gör om hästen har haft en rejäl hovböld? Är din häst nyligen stelkrampsvaccinerad? Annars skulle jag nog rekommendera att du låter veterinären vaccinera henne mot det snarast!

Bomull i såret kan väl inte vara så bra för bomull suger ju upp vätska, borde alltså suga upp smuts från marken oxå, kanske risk att hon får bakterier i såret då? (Om hon går ute menar jag.) :confused:

Imorgon får jag tag i hovslagare som vet vad han pysslar med.

Veterinären lär jag inte fåt tag på (har försökt) innan måndag skulle jag tro. *suck*

Hm...trodde bara att stelkramp var risk när de får nåt rostigt eller liknande i sig. Har jag fatta tdet fel?
Stora sår måste ju ocks (givetvis) öka risken. Det var tre år sen hon fick stelkramps spruta...

Nej tyckte inte heller bomull var riktigt bra, men det var det enda jag kunde komma på. :crazy:

Hon går ute dygnet runt även nu. Men nåt tycker jag att jag borde plugga igen med.

Hon får gå med bomullen tills imorgon då jag hoppas att jag får tag på hovslagaren så han kan råda.

Jag hade ringt en veterinär.

Får du inte tag i din vanliga ring nån annan bara för rådgivning. Det brukar de vara generösa med.

En sån skada ska du BUMS jaga reda på veterinären och få hjälp att rengöra och undersöka grundligare! Och ta in hästen från hagen!!! Den ska INTE gå ute och riskera att få in ännu mer skit i såret!
Eftersom pinnen perforerat kötthoven så finsn risk att även andra strukturer är skadade.
OM pinnen gått in i strålens mellersta tredjedel och rakt in därifrån finns risk att strålbensbursan (läs mer om den i annan tråd här på sidan) perforerats och OM det är så så är prognosen DÅLIG! Två saker talar dock emot det, pinnens längd och att hästen är ohalt. Men för att vara helt säker på att pinnen inte skadat något eller att någon del kanske t.o.m sitter kvar längst in, så bör det som sagt undersökas noggrant, på djupet!

Stickskador i hoven är INTE att leka med! Ta det på FULLT allvar, tills du sett att skadan är läkt och fått klartecken att inga vitala delar är skadade!

Men nåt tycker jag att jag borde plugga igen med.
Lägg ett hovbandage tills du fått tag på vet.

För att få det hållbart har jag använt säckväv och utan på det coflex för att få det stadigt och fynt sulan med fetvadd.

Nu fick jag tag på veterinären också.

Han tyckte stelkrampsvaccinationen var precis på gränsen så han skulle komma ut om en timme eller två...

Bortsett från att jag har en mycket irriterad häst p.g.a boxvilan så går det bra.

Hon ska ha pencillin i fem dagar, boxvila i fyra dagar med jodopax omslag dygnet runt och så fick hon stelkrampsspruta. *dyrt* :crazy:

Sen efter fyra dagar tyckte han att hon kunde gå ute som vanligt. Han tittade på hennes sprickor också när han ändå var där och tyckte att betet troligtvis skulle hjälpa för att få bort dem inklusvie skötsel av dem med väteperoxid givetvis. Så det kändes ju bra.

Ska ändå försöka få ut någon duktig på sprickor och barfota för att kolla över det.

Nej om hon hade fått stelkramps sprutan i år hade han inte ens kommit ut så det lät inte så farligt...

va bra att det har ordnat sig.

vår ena travhäst har nästan alltid gått med sulor fram just för att skydda att trampa på något hårt i träning när det går så fort och hög belastning på hovarna. nåt sånt iaf :p.

en gång när vi skulle ut tog min låtsaspappa (som är hovslagare) bort sulorna, vi skulle ut på en lugn tur.
han trampade på en vass sten eller nåt på grusvägen vi kör på i skogen och trampade hål på sulan.
blodet sprutade :(.

han vart blockhalt.
vet inte riktigt vad han gjorde först, men tvättade rent och satte på en sula med vadd (det där tjäraktiga, tja jag är inte så bra på sånt här).
han blev bättre efter ett tag och för att såret skulle slippa tryck klippte han hål i den hårda sulan precis där såret var så det låg fritt, och så en hel sula ovanpå.
då tryckte det inte lika mkt och han kunde ändå ha en skyddande sula ovanpå.

det funkade jättebra, och hästen är helt frisk nu iaf :).
men så var ju inte detta strålen heller.

sen med hovskador tycker jag man lika gärna ska ta ut en hovslagare (helst både och) för hovslagarna är ofta mer utbildade på hovar än veterinärer.
alltså aukt. utbildade hovslagare.

Hur mår pållen din? Håller med Ameo om det där med att veterinären BUMS skulle titta på det! Min kompis häst hade en liknande skada förra året... Tyvärr så hade pinnen/spiken eller vad det nu var punkterat strålbensbursan. Hovleden blev även infekterad, så tyvärr fanns det inte så mkt att göra... (äter nu gräs på de evigt...)
*håller tummarna*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka