F.d Travare

F

farminetta_

Hej!!

Hemma i stallet har jag en snart 17 årig nordsvensk travare...
Jag fick hem henne för cirka två månader sedan och innan jag fick henne hade hon ståt i ca 4 år och innan det har jag ingen redig koll men jag vet iallafall att hon är tävlad lb/lb i hopp å dressyr och även att det finns tider på henne men hon är aldrig startad eller maxad... hon har också haft ett föl ca år 95...

Men problemet nu är att hon bara steppar hon vet alltså inte hur hon gör när hon slappnar av... och jag vet inte redigt hur jag skall bli av med detta hemska steppande... är så trött på det...

ibland går det jätte bra att rida henne och ibland är det ingen ide att försöka en...

men snälla hjälp alla förslag mottages.. :)

mågon som vet ett sätt att få bort detta eländiga steppande på??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: F.d Travare

Ställ inga krav på henne. Skritta, skritta och åter skritta - till att börja med leder du henne och så småningom kan du sitta upp och fortsätta skritta. Håll på så i ett halvår eller tills hon lugnar sig.

Själv gjorde jag så med min kallblodstravare, med mycket gott resultat.

Immer

jag har oxå ridit en fd travare som var sååå stressad.
men vi skrittade å skrittade och så fort hon började steppa gjorde vi halt sen skritt igen åsså halt så fort hon började om...
hon lugnade sig faktiskt

linnizen skrev:
jag har oxå ridit en fd travare som var sååå stressad.
men vi skrittade å skrittade och så fort hon började steppa gjorde vi halt sen skritt igen åsså halt så fort hon började om...
hon lugnade sig faktiskt

Så har vi också gjort. Hon fungerar jättebra på ridbanan men sämre i skogen fortfarande *springa!!!*:banana:
Om hästen är utbildad LB dressyr borde den ha lärt sig att man inte springer fortare för att man tar i bettet, annars kan det vara det som är problemet. Jag har hört om många hästar som blivit bättre av att ridas i grimma... Har dock inte provat själv.

det här med att skritta och skritta och skritta har jag testat det gav lite resultat men sen flyttade jag henne för det var strul på det andra stallet som till slut gick ut över henne..

men det är bara att fortsätta som jag gjort... tack för alla svar.. :)

jo det vet hon för så fort man rör händerna tvärnitar hon.. :) hehe...

tack för alla svar.. :)

Jag har ett annat tips. Ge dig ut på ridled tillsammans med några andra ryttare några dagar nu i sommar. Med övernattning mm. Det är ju inte så kul att sitta och skritta för sig själv på samma ridvägar dag efter dag kan jag tänka, men att ge sig ut på långritt tillsammans med kompisar ÄR kul. Din häst kommer absolut lära sig att slappna av efter den långritten...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar