Eyolfurs kapson?

skuggi

Trådstartare
Någon som vet var man kan skaffa den? Alltså den som används i hans film On Horseback när unghästen ska lära sig hur bettet inverkar. Den såg så himla :love: ut!

Sv: Eyolfurs kapson?

Har för mig att agersta i Sverigen och astund på Island säljer den, men den var *dyyyr* sist jag såg nån med prisangivelse.

kaupre har ju nån för 8-900:- i läder, men jag är inte säker på att det är samma som i on a horseback..

Har också funderat på den, och vill ju ha just *den* = originalet. Får väl helt sonika *spara* lite slantar ...

Har just skickat mail till en kontakt på island, kanske kan få tag i den billigare :idea: Eller om det finns någon begagnad i bra skick... Kan ju höra av mig till dig i så fall :)

Sorry, han hade bara en tyvärr :(

Men jag har fått hem min och provat, och den är :love: :love:
Både på unghästen och på de äldre :p

Har ju inte testat någon annan kapson, men jag tror nog att den är värd sina pengar faktiskt! :bow: :bow:

Hej

Blev nyfiken kan ni berätta vad det är för något och hur och när den används.

Mvh

skuggi skrev:
Sorry, han hade bara en tyvärr :(

Men jag har fått hem min och provat, och den är :love: :love:
Både på unghästen och på de äldre :p

Har ju inte testat någon annan kapson, men jag tror nog att den är värd sina pengar faktiskt! :bow: :bow:
bild kanske?

http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?manufacturers_id=11&products_id=185

Här finns en bild :)

Den används vid inridning innan man sätter på bettet, man lär först hästen att svänga/stanna osv med denna, och sedan är den utformad så att man lätt kan sätta dit ett nackstycke med bett och sedan rider man med dubbla tyglar ett tag och lär hästen att mjukt svara på hjälperna från bettet.
Det LÅTER bra, det SER bra ut på film och det KÄNNS bra det lilla jag hunnit göra med min lilla unghingst :love:

Någon annan med erfarenheter?

Jag gör likadant sedan många år men använder då sidepull eller en spansk cavasong. Dock måste jag erkänna att det ser ut som om man blir starkare med Eyjolfurs uppfinning och det behövs på vissa hästar. Sidepullen var utmärkt till min Silfur-Reynir som var signalkänslig och mycket samarbetsvillig och lyhörd medan den på en del andra inte alls har tillräcklig effekt och då är cavasongen effektivare. Jag hade gärna testat Eyjolfurs uppfinning som verkar vara som en korsning av cavasong och hackamore. Ser väldigt intressant ut. Eyjolfur är verkligen en härlig fritänkare som vågar gå över gränserna och blanda stilar samt plockar ihop godbitarna ur dem, vilket jag verkligen uppskattar! Jag är väldigt glad att jag kom i kontakt med honom redan i början av min islandshästridning.

Det är säkert en bra grej det här men varför ska den kosta skjortan av den anledningen Eyolfur står namn för den? 500 kr hade varit mer rimlig. Det är samma sak med den utrustning inom NH som kända NH-tränare använder. Känt namn - dyr utrustning.

Balderum Norr skrev:
Det är säkert en bra grej det här men varför ska den kosta skjortan av den anledningen Eyolfur står namn för den? 500 kr hade varit mer rimlig. Det är samma sak med den utrustning inom NH som kända NH-tränare använder. Känt namn - dyr utrustning.
ja, det håller jag med om, och materialåtgången såg ju inte ut att vara jätteSTOR... :angel:

Såg ut som om man med lite verktyg och en gnutta fantasi skulle kunna göra en egen kapson av en bygelnosgrimma...

Balderum Norr skrev:

Äh, den har inte hans namn... Tror inte ens han har haft nått annat att göra med den förutom att använda den, bland annat i filmen :p
Jolly-kapsonen heter den, Ástund som gör den.

Men jag håller med, onödigt superdyyyr :crazy: tur att man har snälla kontakter på island :p

sambaengi skrev:
Jag gör likadant sedan många år men använder då sidepull eller en spansk cavasong. Dock måste jag erkänna att det ser ut som om man blir starkare med Eyjolfurs uppfinning och det behövs på vissa hästar. Sidepullen var utmärkt till min Silfur-Reynir som var signalkänslig och mycket samarbetsvillig och lyhörd medan den på en del andra inte alls har tillräcklig effekt och då är cavasongen effektivare. Jag hade gärna testat Eyjolfurs uppfinning som verkar vara som en korsning av cavasong och hackamore. Ser väldigt intressant ut. Eyjolfur är verkligen en härlig fritänkare som vågar gå över gränserna och blanda stilar samt plockar ihop godbitarna ur dem, vilket jag verkligen uppskattar! Jag är väldigt glad att jag kom i kontakt med honom redan i början av min islandshästridning.

Ja, visst är han UNDERBAR! :love:
Jag bara SKA gå kurs för honom men lillhingsten! :d
Eyjolfur är KUNGEN!
Dessutom väldigt trevligt att han svarar på mail som tokiga fans skickar :o :bow:
Du kan få låna den när jag är klar med lillhingsten om du vill?

marijaa skrev:
ja, det håller jag med om, och materialåtgången såg ju inte ut att vara jätteSTOR... :angel:

Såg ut som om man med lite verktyg och en gnutta fantasi skulle kunna göra en egen kapson av en bygelnosgrimma...

Mjaaa.. fast den är liksom ledad där inne under lädret.... för bättre passform antar jag... Inte HELT enkel konstruktion väl... Sen säljs det kanske inte så många, det är ju inget man har flera av, då blir det ju väl också dyrare... Ástund är väl inte känd för att vara billiga heller... :crazy:

jaha, ledad, det syns ju inte på bilden och eftersom jag inte sett den IRL... Hur då ledad?

Ja... det är som ett gångjärn mellan nosdelen och den stora blanka bygeln (fint beskrivet? :o ) på båda sidor... Antar att det är så den kan anpassa sig lite efter hästens huvudform och att hästen ska kunna röra käken lite i sidled? *vilda spekulationer* :p

skuggi skrev:
Ja, visst är han UNDERBAR! :love:
Jag bara SKA gå kurs för honom men lillhingsten! :d
Eyjolfur är KUNGEN!
Dessutom väldigt trevligt att han svarar på mail som tokiga fans skickar :o :bow:
Du kan få låna den när jag är klar med lillhingsten om du vill?

Det var ett mycket generöst erbjudande som jag gärna tar emot! Här har jag alltför många att testa på... Det är bara det att du bor i Sundsvall och jag i Sölvesborg i södra Blekinge. Det är bara 100 mil eller något mellan oss, tror jag, ungefär!? Men det går kanske att lösa. Så länge använder jag min cavasong, ett spanskt redskap som liknar Eýjolfurs kapson i mycket i alla fall på bilden, men den är inte ledad och har inga böjda sidoskänklar i metall utan det är bara böjen över nosen med 3 metallringar som är i metall, det andra är läder. Fast egentligen föredrar jag side-pullen men inte alla hästar är tillräckligt lyhörda för den. En del kräver mer kraft för att lyssna.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka