Extremt tittig häst

G

gopulabe

Vad brukar ni göra för att få extremt tittiga hästar att sluta fokusera på allt runtomkring sig och istället fokusera på vad ryttaren vill?

Sv: Extremt tittig häst

Ingen? ... kanske har lagt tråden på fel ställe...:crazy:

Hela tiden se till att hästen får jobba och tänka ex serpentiner, tempoväxligar, gångartsbyten, skänkelvikning och så blandar man ihop allt, se till så att det hela händer något för hästen, för då har den inte tid att tänka på annat.

Jag gör mycket sådant, men så helt plötsligt lyckas hon hitta ett tillfälle och flyger iväg och studsar och grejor...och även om jag får henne att inte flyga iväg så går hon och är extremt spänd, eftersom hon känner att hon inte har möjlighet att ha koll på allt...så känns det ivf...

Ljud reagerar hon sällan på, ivf inte särskilt våldsamt... men jag kanske ska prova det...:confused:

Tussarna kan hjälpa för att få mera konsentration på den som rider.
Mitt halvblod reagerade inte på ljud, men med tussar i öronen blev han mera skärpt på mig iaf.

Har själv en väldigt tittig häst.Har en tid nu ridit tillsammans med en annan absolut otittig häst, och det har hjälpt lite. Efter som den andra hästen inte går i luften för minsta lilla så har min häst blivit lite mer avslappad vid ridning.

Du måste arbeta hästen hela tiden då och om hon börjar tilla utåt så måste du ställa henne/honom åt andra hållet. Låt inte hästen få tid att titta. Jag vet för jag har samma problem.

Som flera har skrivit, ge henne uppgifter hela tiden. Låt henne titta och lukta, beröm henne när hon vågar.

Jag brukar utsätta min häst för lite konstiga saker med jämna mellanrum, t.ex. göra saker bakvänt, skramla och rassla med saker osv. Det kanske inte funkar på alla hästar men det verkar hjälpa på henne. För mig känns det som att det är bättre att hon får vänja sig vid konstiga saker när jag verkligen har tid på mig att förklara för henne än att jag skall behöva ta det när jag verkligen inte har den tiden, som på en tävling.

Det är en balansgång mellan förtroende och lösgjorhet.

Desto mer lösgjord en häst är, mindre spänd och tittig blir den.

Rid inte för svåra uppgifter, men träna hörnpasseringar, halvhalter, och tempoväxlingar över gångat halt - skritt- halt - trav - skritt - trav , osv.
Rid ett långsamt tempo, där du känner att du kan driva hästen frammåt, den måste ha stöd och ett sug i bettet.

Det är väldigt viktigt att komma till drivning på en spänd/tittig häst.
Den ska inte gå fram av sin spända energi utan av ryttarens drivning, oavsett om man rider ute i en arbetsgalopp.

Har du inte det så börjar den att spänna sig, och "ge sig iväg".

Lätta i handen ofta, klappa den på halsen med yttertygeln.
Och halvhalter.

Våga lita på den att den inte tittar där den brukar.
Rid metodiskt och hetsa inte upp dig.
Ha en plan och ett mål med varje ridpass.
Ingenting får "ske" slumpmässigt.

gopulabe skrev:
Jag gör mycket sådant, men så helt plötsligt lyckas hon hitta ett tillfälle och flyger iväg och studsar och grejor...och även om jag får henne att inte flyga iväg så går hon och är extremt spänd, eftersom hon känner att hon inte har möjlighet att ha koll på allt...så känns det ivf...

när hon får sina ryck och flyger i väg, bara ignorera det och fortsätt där ni slutade innan avbrottet.
Så gör ingen affär av att hon hittar på grejor, lägg i stället mkt beröm när hon gör rätt!

För vad jag förstår utav din text så är det en känslig häst och en känslig häst gör man bäst i att sitta och tralla på så fort de gör sitt bus, tillsägelser till hästen leder oftast bara till en mer spänd och stresad häst.

Försäk själva att vara avspänd och lugn, hitta hästen på bus, styr då bara lugnt in den på rätt spår igen.

Har själva en sådan känslig häst, visst han tycker om att fara i luften fortfarande, men han är inte så extrem längre. Han får beröm när han gör rätt, och så blir han ignorerad när han gör fel. Skulle jag bli lite hårdhänt med honom, ta lite hårdare tag i tyglen, lite kraftigare skänkel etc, så kan jag bara glömma att han spänner av igen på en lång stund.

Håller med de tidigare inläggen. Få henne att tänka med "rätt" hjärnhalva! Hon kanske får för mycket kraftfoder också? Det är väldigt vanligt, och hästen blir då sprängfull med energi och reagerar då på minsta sak.

gopulabe skrev:
Vad brukar ni göra för att få extremt tittiga hästar att sluta fokusera på allt runtomkring sig och istället fokusera på vad ryttaren vill?

Min häst är inte extremt tittig, men lite tittig.
När vi rider ut, de är då hon är tittig.
När vi rider ut med sällskap, är hon inte spec tittig.
Men när vi rider ut själva eller går först, de är då.
Så just nu rider jag ut mkt själv just för att träna bort "tittigheten" och de går frammåt!
Jag brukar ha henne på halvlånga tyglar och vissla till henne för att se om hon vänder öronen bakåt och lyssnar på mig.
Om hon INTE lyssnar på mina visslingar utan bara fortsätter fokusera på allt annat, så gör jag halt.
Ända tills hon lyssnar på mina visslingar.
Och då efter halten lyssnar på nästan jämt, och blir hon tittig på någonting visslar jag osv. Det funkar!
I traven och galoppen brukar hon inte vara tittig!
Lycka till:banana:

gopulabe skrev:

Bygga upp förtroende.
Lösgörande ridning.
Korta intensiva ridpass med omväxlande övningar. (hjärngympa..)
Belöning!

På mina ston som är extremt energiska och kan bli tittiga hjälper det med kortare intensivare ridning där deras hjärna får arbeta mer än att ge dom färre moment och försöka trötta ur dom fysikt.

Jag brukar tänka på hur jag arbetar med mina elever som finns på skoldaghem.

* KNAPPAR*
Skaffa en hund som följer med dig jämt.:idea:

Då bli den van vid att det brakar i buskarna, plus att du får en liten flock.
Om hästen tycker att det är läskigt att passera ngt så skickar man hunden före, hästen vågar gå.

axel skrev:
* KNAPPAR*
Skaffa en hund som följer med dig jämt.:idea:

Då bli den van vid att det brakar i buskarna, plus att du får en liten flock.
Om hästen tycker att det är läskigt att passera ngt så skickar man hunden före, hästen vågar gå.

Det är faktiskt väldigt bra, särskilt en snabb bordercollie:D som jag har som är överallt hela tiden. Fast det finns hästar som upptäcker att hunden är bra att ha när jag ställer krav på lite arbete även ute. Då kan man kasta sig och låtsas att plötligt bli fruktansvärt rädd för hunden som flyger upp ur nåt dike. Men ja, prassel och rassel och saker som dyker upp bakom, vid sidan och ur snår det vänjer sig hästen vid. Om den nu skulle ha problem med sånt.

Senast ändrad av en moderator:

Har läst allas inlägg nu och kommer ha dem i huvudet nästa gång jag rider :)!

Jag tvekar vääldigt starkt på att hon får för mycket kraftfoder, hon får 1/2kg korn (dvs 1 "krafft-mått") morgon + EM, samt 1 likadant mått med betfor EM...tror inte det är för mycket :) . Hon går inte att ha på havre, det har jag provat...;)

Kan säga att hundar är mycket bra träning som en del sagt innan. När min unghäst var på inkörning hade mannen en gammal bordecollie som var med hela tiden när dom var ute i skogen och tränade. Han har nämligen ingen paddock, men däremot underbara ridvägar med gammla traktorer och jordbruksmaskiner stående här och var i buskarna längs vägen, så det är hundratals saker att titta på för hästarna + hunden som brakar runt i buskarna och springer runt dom. Vår nordsvenska valack som kördes in hos samma man tyckte inte om hunden alls men vande sig fort. Mitt sto däremot accepterade att hunden for runt dom hela tiden och när vi kom och besökte henne och körde ut en sväng i rockarden i skogen, travade även, så var hunden med och sprang rundor utan att hon brydde sig deminsta. Så hundar är faktiskt väldigt possitivt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om ett extremt samspel mellan ryttare och häst. Där ryttaren totalt lämnar kontrollen till hästen för galoppen och kan...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
379
Senast: FrDrake
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama