Extremt stel!

Melrose

Trådstartare
Hej. Jag är halvfodervärd på en 17 årig ridskolehäst, som jag rider 3ggr i veckan, hoppning, dressyr och rida ut. Hon är jättehärlig och mysig, har ridit henne i ett år, men det är ett problem som gör att vi inte kommer vidare i vår ridning tillsammans. Det är nämligen så att hon är extremt stel. Hon har vart på ridskolan sen jag kom dit 1 år, och det är tydligen ingen som lyckats rida henne i form. Tidigare hade hon tydligen vart fälttävlanshäst, men blivit igångsatt fel och har hört att det skulle vara därför hon är så stel. :confused:
Jag rider henne som sagt 3 ggr i veckan, och jag vet hur man får hästar på tygeln och i form och så (har ridit 7-8 år ) men hon är helt omöjlig känns det som. Den tiden då jag kan lirka med henne mest är på dressyrlektionen och efter en timmes dressyr är det inte särkillt mycket skillnad. Och då brukar det ändå vara så att ridlärarn hjälper till några minuter från marken.
Det är inte så att hon går med huvudet i luften, och rider man på en volt så formar hon sig lite, men hon vill liksom inte sänka huvudet och bli rund i nacken.
Resterande dagar i veckan vet jag inte hur hon rids, men 3 ggr i veckan verkar inte vara tillräckligt för att lösa problemet.
Har någon nån idé om hur man skulle kunna få henne mer lös, övningar? Eller kan man massera bort det på något sätt? Hon är ju ridskolehäst så den som bryr sig mest om hennes stelhet är ju jag... Just nu känns det lite hopplöst eftersom jag vill komma vidare i ridningen, men jag tycker om henne och vill iinte byta häst :(

Tack på förhand!

Sv: Extremt stel!

Min kompis häst har lätt för att bli tel i halsen och gå och spänna sig hela tiden. Det viktigaste är stretching och masage. Varmvatten kanske också kan hjälpa till att mjuka upp musklerna lite? :crazy:

Tack för svar! Varmvatten, menar du spola isf? det har jag nog inte tillgång till :( Massage, stretch låter ju bra. Vet du om det finns nån sida där man kanske kan läsa om hur man ska massera stretcha?
Fler svar är välkomna :D

Jag vet bara att varmvatten får våra muskler att slappna av och då måste det väll vara likadant med hästar?
Googla på det eller gör det enklaste. Ta upp det med människan som äger hästen så att hästen blir behandlad som den ska. Igentligen är det väll ägarens jobb att se till så att hästen inte mår dåligt och inte din. :mad:
Men googla om du vill veta xD Jag googlar på allt haha

Jag tycker att det bästa skulle vara att varge gång du rider, värm upp hästen länge! Och då menar jag kanske en halvtimma, 40 min så att hästen verkligen får "gå in" musklerna och sträcka på sig. En annan bra grej är att stretcha, massera, som det skrivits innan... Men vart är det hon är stel? Om du skriver lite mer specefikt så kanske jag kan förklara bättre ;D
Du kan ju också fråga hästens ägare om hon vet ifall hon ska stå eller bli riden dagen efter du ridit, så kan du anpassa ridningen bättre. Om hon ska stå dagen efter kanske du inte kan rida jätte hårt = det leder till stelhet. Jag försöker alltid planera så att min medryttarhäst aldrig får stå för många dagar, alltid max 2 dagar för annars blir hon stel :) Lycka till!

Hej, tack för alla svar. Som sagt så är hon en ridskolehäst, hon står på en ridskola där det finns ett fodervärdsystem, så jag rider henne 3 ggr i veckan och resten av tiden går hon lektioner. Och ingen av ridskoleägarna rider henne, så dom har väl typ inte riktigt tid att ta tag i saken...
Ska försöka prova några av era ideér och se om det kan lossna.

Min ridlärare sa att hon trodde att hon typ byggt upp muskler i bogen så det liksom tar emot att gå i form... eller nåt :confused: Lite svårt att förklara på ett bättre sätt...

Tack igen för alla svar!

Jag har samma problem med våran ponny. Han går MSV-dressyr och är alltså välriden. Men så stel och jobbig att få att gå i form. Jag letar själv tips och förslag på idéer!!!! Men ett tips jag fått är att böja hästens hals riktigt ordentligt (nästan så mulen nuddar din fot) först åt vänster sedan åt höger och hålla på så ett tag för att "böja honom mjuk".

Jag tror problemet ligger i bakdelen, dvs om han sätter bakbenen under sig löser det sig i nacken.... eller har jag fel???? Någon som kan hjälpa oss.....

Jag köpte en ridskolehäst som första häst efter ett antal års uppehåll från hästeriet.
Jag kan skriva under på att dessa hästar är fruktansvärt stela, det är som att försöka böja en planka när man tar ett tygeltag.
Det sitter dock inte i halsen utan i bakbenen precis som TS skrev. Det gäller att få igång motorn igen som har gått på lågvarv under ridskoletiden.
Där är lösgörande arbete A och O vilket innebär att uppvärmningen tar nästan 40 minuter. Man måste rida på volter och serpentiner och se till att hästen anstränger sig lite extra med inre bakben i volterna för att jobba upp styrkan i bakbenen. När styrkan kommer i bakbenen, kommer även mjukheten tillbaka och det blir lätt(are) att få hästen i rätt form.
Man får helt enkelt börja om från början med en ridskolehäst eftersom den allt som oftast tappat förtoendet för sin(a) ryttare som i många fall gett olika och felaktiga signaler.
Lycka till med din häst! :)

Om du får,ta ut en massör till hästen som känner var stelheterna sitter och kan visa dej hur du kan forsätta massera själv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 905
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka