Disabubblan
Trådstartare
Min häst är väldigt väldigt känslig för skav. I vintras var det första gången vi klippte honom och därmed blev problemen tydliga. Vi sparade en plätt på ryggen för sadeln, men den blev lite kort så han blev tussig och skavd av schabraket längst bak. Löste detta genom att använda fårskinnspadd direkt mot hästen och skippade helt schabraket. Det fungerade ett par veckor sen började han få skav av sadelkåpan också. Inhandlade en fårskinnsvojlock och det blev bättre. MEN han blir även skavd av min skänkel (och nej, jag sitter inte och gnussar som en tok). Har sett att jag har en söm på chapsen som jag misstänker är boven och ett par nya helt släta är beställda.
Har ridit med en engelsk nosgrimma (utan snokrem) men för ett par veckor sen köpte jag ett träns med pullarnosgrimma som han trivs jättebra med! Han är mycket finare och känsligare när jag rider med den men självklart får han även skav av remmen i hakgropen. Har såklart beställt ett litet fårskinnsskydd till den med..
Nu till frågan. Är det något jag borde ge till honom?
Tycker att han har en väldigt komplett foderstat, bra hö (nästintill fri tillgång) och nu på sommaren bete, han får även pellets och hestekraft, mineraler samt lite matolja. Han är i gott hull och väldigt blank och fin i pälsen. Han ser till och med blank ut när han är dammig.
Självklart kan jag fortsätta packa in honom i fårskinn men tänkte mer om det är någon vitamin jag ska kika extra på eller så. Vill ju inte att han ska ha brist på nånting..
Har ridit med en engelsk nosgrimma (utan snokrem) men för ett par veckor sen köpte jag ett träns med pullarnosgrimma som han trivs jättebra med! Han är mycket finare och känsligare när jag rider med den men självklart får han även skav av remmen i hakgropen. Har såklart beställt ett litet fårskinnsskydd till den med..
Nu till frågan. Är det något jag borde ge till honom?
Tycker att han har en väldigt komplett foderstat, bra hö (nästintill fri tillgång) och nu på sommaren bete, han får även pellets och hestekraft, mineraler samt lite matolja. Han är i gott hull och väldigt blank och fin i pälsen. Han ser till och med blank ut när han är dammig.
Självklart kan jag fortsätta packa in honom i fårskinn men tänkte mer om det är någon vitamin jag ska kika extra på eller så. Vill ju inte att han ska ha brist på nånting..