Extremt skavkänslig häst

Disabubblan

Trådstartare
Min häst är väldigt väldigt känslig för skav. I vintras var det första gången vi klippte honom och därmed blev problemen tydliga. Vi sparade en plätt på ryggen för sadeln, men den blev lite kort så han blev tussig och skavd av schabraket längst bak. Löste detta genom att använda fårskinnspadd direkt mot hästen och skippade helt schabraket. Det fungerade ett par veckor sen började han få skav av sadelkåpan också. Inhandlade en fårskinnsvojlock och det blev bättre. MEN han blir även skavd av min skänkel (och nej, jag sitter inte och gnussar som en tok). Har sett att jag har en söm på chapsen som jag misstänker är boven och ett par nya helt släta är beställda.
Har ridit med en engelsk nosgrimma (utan snokrem) men för ett par veckor sen köpte jag ett träns med pullarnosgrimma som han trivs jättebra med! Han är mycket finare och känsligare när jag rider med den men självklart får han även skav av remmen i hakgropen. Har såklart beställt ett litet fårskinnsskydd till den med..

Nu till frågan. Är det något jag borde ge till honom?
Tycker att han har en väldigt komplett foderstat, bra hö (nästintill fri tillgång) och nu på sommaren bete, han får även pellets och hestekraft, mineraler samt lite matolja. Han är i gott hull och väldigt blank och fin i pälsen. Han ser till och med blank ut när han är dammig.
Självklart kan jag fortsätta packa in honom i fårskinn men tänkte mer om det är någon vitamin jag ska kika extra på eller så. Vill ju inte att han ska ha brist på nånting..

Sv: Extremt skavkänslig häst

Finns nog inget du kan göra mer än att variera utrustningen. Och se till att den är ren! Och så även hästen.

Vi använder helt renskinn som schabrak, en annan använder tunnel av renskinn till gjorden eftersom hennes får skav på vintern av gjorden, funkar bättre än fårskinn för oss.

Dom tips jag kan ge när det gäller skav är fårskinn på ALLT, eller renskinn. Har hört att det ska vara bättre men aldrig sett resultat själv. Verkar vara svåra att få tag i också. Man kan även sätta fårskinn eller ludd på tyglar och chaps. Man kan köpa några billiga chaps, en bit fårskinn och klistra på den på chapsen. På tyglarna har jag sett att man använt nosludd eller nackludd till tyglarna. Inte så snyggt kanske, men kan vara värt det om man slipper skavet. Annars som andra sagt, ren häst, ren utrustning, pälsglans på utsatta ställen och täcken/utrustning som är utpassat och sitter bra.

Tack för alla tips! :)
Känner att jag inte är inte helt ute och cyklar iaf och fårskinn på chapsen kan ju helt klart vara värt ett test :)

Min häst fick skav av fårskinn men klarar sig bra med renskinn. Pm`a om du vill ha tips på inköpsställe.

En annan sak du kan kolla är hur hästens fosforbalans ser ut. Min häst får större problem om han ligger lågt i fosforn. Min veterinär har tagit blodprover på honom och idag ger jag honom extra fosfor med resultatet att jag bara behöver ha renskinn vintertid och vid längre ritter på sommaren.

Liknande trådar

Utrustning Min häst är tydligen väldigt känslig och får lätt skav. Hästen är klippt. Skavet kom uppe på ryggen vid schabrak kant. Köpte ett...
2
Svar
20
· Visningar
3 711
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar