Extremt osäker matte

et_flickan

Trådstartare
Jag då.

Jo jag ska berätta hela historien från början.

Vi har två grannar som har från första dagen till nu på att vi har skaffat oss en "mördarhund". Vi har fått två polisanmälningar där det står att vi har hetsat hunden mot deras hästar, att hon är folkilsken m.m detta är absolut inte sant. Detta har påverkat mig såpass mycket att jag har blivit fruktansvärt nervös att gå ut med hunden och möta dom. Jag är en osäker människa eller jag har blivit och jag smittar av mig min nevrositet på hunden. När jag möter dom så blir jag stel, hjärtat börjar gå och jag håller hårdare i min hund varav hon känner att jag är nervös och osäker och morrar reser ragg mot dom. Håller mamma i henne så gör hon absolut ingenting för mamma är mer neutral och absolut inte lika spänd som jag. Det känns som jag förstör hela hunden och jag vill hellst inte gå ut med henne alls, tycker inte det är roligt längre.

Kan jag på nått sätt ändra mig för mig själv hunden är det ju inge fel på? Kan jag träna mig när jag är med hunden att fokusera mer på hunden än mina grannar? Jag vill verkligen sluta vara så nervös för jag behöver inte vara det men det går inte. Måste få lite pepp hos er hundmänniskor.

Hoppas ni förstod allt babbel så det inte blir något missförstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt osäker matte

Första jag tänker på är en motanmälan?

Har dom inget belägg bakom sin anmälan kan du göra en anmälan mot dom med ngt i stil med "falsk vittnesbörd" eller ngt liknande. Vet dock inte mycket om lagen, så ngn kan säkert säga mer.
Men det är vad jag skulle kolla upp iaf.

/Tobbe
 
Sv: Extremt osäker matte

Anmälan är nerlagd så det är ingen fara.

Men dom gör så mycket för att "bevisa" att hunden är "farlig". T.ex så går dom med våran granntant som är 76 år när hon ska gå förbi våran gård eftersom hunden är lös och springer på varenda människa som går förbi (inte sant).

Jag är som jag skrev förut en fruktansvärt osäker människa och vill ju bara kunna ha trevligt med min hund utan att vara nervös och rädd för nånting jag egentligen inte behöver vara. Hunden är ju inte farlig det vet jag och egentligen behöver jag bara ta hunden i koppel gå till deras stall och snälla kan nu iaf hälsa på hunden och se att hon är ingen mördarhund men jag vågar inte.

Att motanmäla skulle vara en bra grej men det skulle inte bli bättre för det tror jag och att prata med människorna går inte.
 
Sv: Extremt osäker matte

Klarar du inte av att möta dem tycker jag du (tills problemet löst sig) kan vända om och gå åt ett annat håll, då kan de iaf inte klaga på att hunden morrar åt dem..

Tänkte att du kanske kunde bjuda hem dom så de får hälsa på din "mördarhund" ordentligt men det är nog svårt om du är osäker, jag hade nog inte kunnat göra det..

Trångsynta människor är tyvärr de som är svårast att hantera :(
 
Sv: Extremt osäker matte

anmäl dem för förtal! :)

Angående ditt problem: ajaj, det är jobbigt när det blir så, jag har en hund som kan göra utfall mot folk, och jag blev bara mer nervös när jag skulle ut med honom till sist. Då spände han upp sig mot allt å alla. Nu har jag lugnat mig lite igen, och intalar mig att det ska gå bra! Total ignorera idioterna, gå förbi stolt med din hund, för du om ngn vet att det inte är en mördar hund!

LYCKA TILL!
 
Sv: Extremt osäker matte

Tycker att det låter hemskt... Men om det inte har hänt något så borde du sträcka på näsan och skita i dem helt enkelt...:angel: Även om du inte är oberörd så kan du ju lotsas som om du är det.. spela skådespel... Hunden hakar nog på ska du se efter ett tag..

Jag smittar av mig på min hund också, han är veldigt stor så jag kan liksom inte låta bli att hålla hårdare i kopplet när jag möter vissa!! Det bästa är att göra det man måste (jag kan ju inte låta honom dra iväg med mig, komma lös eller dylikt).. Altså hålla i och lotsas som det regnar... Att hunden reser ragg och morrar har jag strunt i, så länge han är med mig och inte gör utfall... (han kanske har befogenheter till att morra, vad vet jag)..

Låt inga andra förstöra glädjen för dig.... det skall ju vara roligt med hund...
 
Sv: Extremt osäker matte

Det har jag gjort nu i snart 2 månader men det känns jobbigt att behöva vända och slinka iväg med svansen mellan benen. Jag brukar gå in med hunde i skogen, jätte jobbigt när det är 50 cm snö men man får ju bra benmuskler.

Hunden älskar andra människor men har svårt med dessa två personer. För det första har dom en hotfull hållning sen har dom klampat in i vårat hus fast mamma stod i vägen och talade om hur vi skulle sköta och uppfostra våran hund så då blev hon ju inte speciellt trevligare att gå ut med och möta dom två.

Jag tror att jag bara har en negativ inställning, måste bli mera neutral och inte bry mig så mycket men det är svååårt!.
 
Sv: Extremt osäker matte

Jag kanske ska ta med mig mobiltelefonen och inte tänka så mycket på dessa två personer utan hunden och mobiltelefonen. Det funkade förut men det blir till att köpa mycket comviq kompis då :angel:

För pratar jag med min kille så håller jag bara i hunden och går förbi, tänker inte så mycket på dom, kanske är en bra början jag vet inte.
 
Sv: Extremt osäker matte

Avdramatisera hunden för de andra också.

Ha gärna rosa koppel och halsbamd,ngn liten rosett också.
Det här fungerar alltså ,och ffa så kansek du kan slappna av lite när du ser hur fånig den ser ut.

En anna sak är att låta jätteglad o ge hunden godis så fort du ser dessa människor,gärna ha den sittande vid sidan när de passerar(jag gör alltid så oavsett omd et är bilar,hundar eller folk)
och kanske träna på lite sidorförflyttningar eller helomändningar a lá lydnadstävling.

Det gäller öht att se ut som om du har stenkoll på hunden o mkt snart kommer även andra att märka det o kommentera glatt.

De är också då mer överseende med sitautioner när der blir lite fel.

Är du fullt upptagen med att berömma o ge godis så har du inte tid att vare sig prata med dem eller vara nervös.
 
Sv: Extremt osäker matte

Jätte tack för tipset, det har jag inte ens tänkt på.
Ska prova och se hur det går :)
 
Sv: Extremt osäker matte

Det bästa är ju om de lär känna hunden och förstår att den inte är farlig. Att göra motanmälan och tjafsa (nu säger jag inte att ni gör det) leder oftast bara till större konflikter.
 
Sv: Extremt osäker matte

Nu blev grannarna ställda.

idag hittade vi två hundar lösa på våran gård, två jakthundar. Mamma fick in dom med hjälp av våran rottis - Duktiga Rajja!.

Iaf så gick mamma bort till grannen och frågade om hon sett några hundar och vilka som ägde dessa. Nej hon hade inte sett några hundar och hon visste inte vilka som ägde dessa två. Men då kontrade mamma med att det måste du ju veta det var ju du som ringde och berättade att du hittat dom förra gången. Hon blev helt knäpptyst och sedan efter ett tag berättade hon vad ägaren hette så mamma kunde ringa och be han han hämta hundarna.

Det bevisade bara en hel del. Hade inte mamma fångat in hundarna eller frågat grannen vems det var hade vi säkert fått in en till polisanmälan igen att våran hund springer lös utan uppsikt mellan gårdarna här.
 
Sv: Extremt osäker matte

Din mamma verkar inte lika osäker. Hon kanske kunde ta med "den hemska mördarhunden" till grannarna och försöka få dem att bekanta sig med den.
Om jag förstått det hela rätt så är det en rottis det handlar om. Varför inte ta fram lite fakta om rasen och ta med till dem och försöka avdramatisera det hela.
Rädsla beror ofta på okunskap.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 170
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 021
Senast: Nota
·
Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
775
Senast: Migo
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp