Extremt lågt proteinvärde

drutta

Trådstartare
Jag ska flytta tillbaka med mina hästar till mitt gamla stall och fick hicka när jag såg analysen på årets hösilage. Det är slaget väldigt sent som förstaskörd och proteinvärdet är därefter. Var tvungen att titta flera gånger innan jag trodde på vad som stod.. Vad kan man använda för proteintillskott som man kan ge i stor mängd? Jag har köpt sojamjöl som jag börjat vänja in med, men har förstått att man inte kan ge det i större mängder.

Analysen ser ut som följer:
TS 74,4%
MJ 6,2
Smb rp <7 g
Ca 2,5 g
P 1 g
Mg 0,7 g

Har en lättfödd islänning och en maxad d-ponny som är konvalecent för tillfället.

Hoppas någon kan hjälpa mig. :) Har använt gratisprogram på nätet, men får inte ihop det..
 
Jag ska flytta tillbaka med mina hästar till mitt gamla stall och fick hicka när jag såg analysen på årets hösilage. Det är slaget väldigt sent som förstaskörd och proteinvärdet är därefter. Var tvungen att titta flera gånger innan jag trodde på vad som stod.. Vad kan man använda för proteintillskott som man kan ge i stor mängd? Jag har köpt sojamjöl som jag börjat vänja in med, men har förstått att man inte kan ge det i större mängder.

Analysen ser ut som följer:
TS 74,4%
MJ 6,2
Smb rp <7 g
Ca 2,5 g
P 1 g
Mg 0,7 g

Har en lättfödd islänning och en maxad d-ponny som är konvalecent för tillfället.

Hoppas någon kan hjälpa mig. :) Har använt gratisprogram på nätet, men får inte ihop det..
Bäst o billigast är nog att köpa eget foder!
 
Bäst o billigast är nog att köpa eget foder!
Jo, jag funderade i dom banorna också, men det är det här som ingår och jag får betala för det oavsett om jag fodrar med det eller ej. Ska räkna lite, det kanske blir billigare i alla fall..
Dom har även ett hö, men det finns det ingen analys på, så det kanske är en chansning. Funderade på om man kan blanda det med hösilaget.
 
Jo, jag funderade i dom banorna också, men det är det här som ingår och jag får betala för det oavsett om jag fodrar med det eller ej. Ska räkna lite, det kanske blir billigare i alla fall..
Dom har även ett hö, men det finns det ingen analys på, så det kanske är en chansning. Funderade på om man kan blanda det med hösilaget.

Utan analys på höet är det lite vanskligt. Kan du inte fråga de andra om ni kan lägga lite var för att ta ebn analys på höet?
Soja kan vissa hästar reagera på, även i lite mindre mängder så fasa in det lugnt och överstig inte max rekommenderade dos. Om vi tänker att du ger maxdos med soja samt x mängd silage och beräkna hans energibehov, hur mycket saknas? Lusern är ett bra tillskott men det blir svårt att få in större mängder om man bara fodrar 2 ggr per dygn.
 
Utan analys på höet är det lite vanskligt. Kan du inte fråga de andra om ni kan lägga lite var för att ta ebn analys på höet?
Soja kan vissa hästar reagera på, även i lite mindre mängder så fasa in det lugnt och överstig inte max rekommenderade dos. Om vi tänker att du ger maxdos med soja samt x mängd silage och beräkna hans energibehov, hur mycket saknas? Lusern är ett bra tillskott men det blir svårt att få in större mängder om man bara fodrar 2 ggr per dygn.

Lusern är svårt med lättfödd om man vill ge annat grovfoder också.
 
Lusern är svårt med lättfödd om man vill ge annat grovfoder också.
TS vill ha tips på vad för proteinrikt man kan tilläggsfodra med då proteinhalten i grovfodret ligger extremt lågt. Då antar jag att det konstaterat finns ett behov av proteintillskott. Och till skillnad från TS grovfoder har lusern en hög kvot smrp i förhållande till sin MJ.
 
TS vill ha tips på vad för proteinrikt man kan tilläggsfodra med då proteinhalten i grovfodret ligger extremt lågt. Då antar jag att det konstaterat finns ett behov av proteintillskott. Och till skillnad från TS grovfoder har lusern en hög kvot smrp i förhållande till sin MJ.

Potatisprotein är ännu bättre.

Med lättfödda vill man ju helst inte addera så mycket MJ även om kvoten i förhållande till grovfodret i stråform är hög.
 
Potatisprotein är ännu bättre.

Med lättfödda vill man ju helst inte addera så mycket MJ även om kvoten i förhållande till grovfodret i stråform är hög.

Nej precis. En lösning om de får för hög MJ och för lite protein är ju att inte tillsätta utan byta ut en portion av grovfodret mot ett med bättre värden. Man kan få ett problem med att ättiden blir kort om man gör detta med lusern, ibland kan slow feed avhjälpa det.
Eller så kan man betala lite mer och ge potatisprotein, det har vi gjort ibland när det behövts.
 
Fast för hästarnas del måste det ju ändå vara bättre att tillsätta luzern hackat strå så det blir mer grovfoder att äta än något som helst proteinfoder i annan form.
 
Jag har för mig att de kan äta ganska mycket sojamjöl jag. Någon som kan mängderna per kilo häst och fodertillfälle?
 
Jag har för mig att de kan äta ganska mycket sojamjöl jag. Någon som kan mängderna per kilo häst och fodertillfälle?
Det är 100 g soja per 100 kg häst och utfodringstillfälle.

Så i teorin går det att fodra med det TS hösilage och ge 1 kg soja om dagen och få en på pappret bra foderstat åt islänningen. Men då måste ju hästen få kraftfoder minst tre gånger om dagen.

Jag tror faktiskt att hästarna mår bättre om TS köper in annat hö, alternativt ger några kg lucernstrå om dagen tex enbart lucern på natten när hästarna står inne och kompletterar med soja eller potatisprotein.
 
Hur tänkte du nu?

Jag tror hon menade att lucern inte innehåller tillräckligt med protein för att täcka upp för det urusla höet. Däremot en hel del energi. Så resultatet om man tillsätter lucern i det här fallet blir en fet häst med proteinbrist.

Dock tror jag på en blandning av att byta ut höt mot lucern samt tillsätta antingen soja eller potatirprotein för att få upp proteinet.
 
Lusern kompenserar ju inte ett hö med lågt proteinvärde om man lägger till det. Men om man däremot byter ut en rimlig del ( i det fallet större) av höet funkar det ju. I sådana fall föredrar jag alla gånger att ge hackad strå - men det är viktigt att förstå att det krävs volymmässigt rejält stora givor. En liten femlitershink är ju ingenting i sammanhanget. Men om man väger lusernet och har en vettig utfodringslösning och ger det som hö fungerar det ju utmärkt - och naturligtvis balanserar man upp värdena hö/lusern så det blir vettigt (lusernet har ju en kvot över 6, närmare 10 har jag för mig?). Soja har jag helt lagt av med, av etiska skäl och till viss del miljöskäl.
 
Hur tänkte du nu?

Precis det jag skrev.

Det är inte alls säkert att du kan kompensera en proteinbrist på en lättfödd med bara lusern.

Risken är att du vida överstiger MJ-behovet innan proteinbehovet ens är i närheten av uppfyllt.

Om du inte ger största delen lusern och nästan inget av det proteinfattiga höet.
 
Tack för alla svar!
Har räknat lite igen, och tror att det skulle funka att ge 1-1,5 kg lusern samt lite soja. Oavsett hur jag gör kommer det bli oekonomiskt. Ska även kolla runt om det finns något vettigt hö att köpa. Vill ju inte ha för högt i energi till islänningen, men den andra är lite mer svårfödd, men är ju konvalecent för tillfället, så energibehovet är ju inte jättehögt i alla fall.

Hade för mig att det var 100 g soja per 100 kg häst och dag. Dom har möjlighet att få kraftfoder tre ggr om dagen, så då kan jag alltså ge ganska mycket?

Så trist att jag måste betala för hösilaget oavsett om jag använder det eller inte. Lär bli halvt ruinerad på kuppen. :(
 
Precis det jag skrev.

Det är inte alls säkert att du kan kompensera en proteinbrist på en lättfödd med bara lusern.

Risken är att du vida överstiger MJ-behovet innan proteinbehovet ens är i närheten av uppfyllt.

Om du inte ger största delen lusern och nästan inget av det proteinfattiga höet.

Ja ok för då tänkte du helt fel när du svarade mig iaf för det enda jag skrev var att luzern var bättre än att ge något annat tilläggsfoder I FÖRSTA HAND, typ potatisprotein, soja, eftersom luzern hackat strå mer liknar grovfoder och det är ju det vi vill ge, inte nåt annat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 940
Senast: Inte_Ung
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 965
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp