Extremt lågt gomtak

kolblakkur

Trådstartare
Är det någon mer här som har en häst med extremt lågt gomtak? Med extremt menar jag att främre delen av gomtaket är lägre än framtänderna...
Kan ni använda hästen som vanligt? Använder ni bett, och isåfall vilket bett? Hur påverkas er hästs tunga av att gomtaket är lågt? Vad har er veterinär/hästtandläkare sagt om hästen?

Min häst med extremt lågt gomtak står ofta med tungspetsen mellan framtänderna i avslappnat läge, ser nästan ut som att tungan inte får plats. Ibland är tungspetsen inte mellan framtänderna, då ser han helt normal ut. Framtänderna slits som de ska, trots det extremt låga gomtaket. Har ej bett i munnen, går endast som sällskap.

Är det någon mer här som har en häst med extremt lågt gomtak? Med extremt menar jag att främre delen av gomtaket är lägre än framtänderna...
Kan ni använda hästen som vanligt? Använder ni bett, och isåfall vilket bett? Hur påverkas er hästs tunga av att gomtaket är lågt? Vad har er veterinär/hästtandläkare sagt om hästen?

Min häst med extremt lågt gomtak står ofta med tungspetsen mellan framtänderna i avslappnat läge, ser nästan ut som att tungan inte får plats. Ibland är tungspetsen inte mellan framtänderna, då ser han helt normal ut. Framtänderna slits som de ska, trots det extremt låga gomtaket. Har ej bett i munnen, går endast som sällskap.

Min häst hade väldigt mycket lägre gomtak när jag lät svenska vet med svensk tandvårdsutbildning sköta hans mun.
Nu har jag bytt till två som gått flera års utbildning på tänder i USA. Nu får han gradvis mer och mer framtänder i överkäken.
Låg gom, rejält låg kommer han alltid ha, liten mun öht på alla håll. Det enligt alla vet och tandisar med.
Han går på tredelad anatomisk bridong som tränsbett. Nu har vi slängt in kandaret ett gäng ggr också. Verkar funka.
Han är väldigt känslig i truten. Lätt kontakt och följsam hand är ett måste.

Min häst hade väldigt mycket lägre gomtak när jag lät svenska vet med svensk tandvårdsutbildning sköta hans mun.
Nu har jag bytt till två som gått flera års utbildning på tänder i USA. Nu får han gradvis mer och mer framtänder i överkäken.
Låg gom, rejält låg kommer han alltid ha, liten mun öht på alla håll. Det enligt alla vet och tandisar med.
Han går på tredelad anatomisk bridong som tränsbett. Nu har vi slängt in kandaret ett gäng ggr också. Verkar funka.
Han är väldigt känslig i truten. Lätt kontakt och följsam hand är ett måste.
Hur fungerar det med din hästs tunga?

Hur fungerar det med din hästs tunga?

När han var yngre var den ute mycket. Men han var väldigt oral öht. Så han fick faktiskt en bit avbiten av en annan häst. Kanske bara var bra och gav mer plats.. ;)
Han har hyfsat lugn och still mun vid ridning.
Står inte med tungan ute annars heller. Men han är mer en knipt individ.. SMå spända läppar och lite spänd mellan öronen..

De som står med tungan ute brukar ju ha bettproblem..

När han var yngre var den ute mycket. Men han var väldigt oral öht. Så han fick faktiskt en bit avbiten av en annan häst. Kanske bara var bra och gav mer plats.. ;)
Han har hyfsat lugn och still mun vid ridning.
Står inte med tungan ute annars heller. Men han är mer en knipt individ.. SMå spända läppar och lite spänd mellan öronen..

De som står med tungan ute brukar ju ha bettproblem..
Haha, ja kanske var avbitningen ingen dålig grej ;)

Min häst står aldrig med tungan ute, utanför läpparna. Den hamnar mellan tänderna bara. Blir dock inte klok på den, eftersom han ibland även kan ha den bakom tänderna. Den är heller aldrig sårig och den är aldrig blå när den sitter mellan tänderna.

Vad gör man i USA mot detta?

Haha, ja kanske var avbitningen ingen dålig grej ;)

Min häst står aldrig med tungan ute, utanför läpparna. Den hamnar mellan tänderna bara. Blir dock inte klok på den, eftersom han ibland även kan ha den bakom tänderna. Den är heller aldrig sårig och den är aldrig blå när den sitter mellan tänderna.

Vad gör man i USA mot detta?

Jag vet inte vad de gör faktiskt. Och det beror på om de gått korta eller långa skolan! Finns olika utbildningar som skiljer väsentligt.

Men just att stå så med tungan mellan framtänderna brukar ju vara bettfel. Minns inte exakt vilket eller vad som görs åt det.
De kan bli så av att man slipat fel förr också och tänderna inte vuxit ner nog. Har de bettfel och sliter fel vill de ofta skydda tänderna med tungan mellan. Det kan synas när de dricker med att de lägger tungan över framtänderna då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 217
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 648
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 341
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 359
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama