Extremt känslig för skänkeln

I

ImFabulous

Min ridtravare är extremt känslig för skänkeln, Varenda muskel i hans kropp spänns när jag bara råkar snudda emot hans sida. Detta problem existerar bara i skritt från halt, skritt och i trav men aldrig i galopp. Hur ska man få honom att bli mindre känslig? Det är svårt att hålla ett lugnt och jämt tempo när han gärna ökar hastigheten så fort man råkar snudda honom med skänkeln. Konstigt nog har jag inga problem att ställa honom, flytta honom i sidled osv... Mycket konstigt, Något tips ? :angel:

Sv: Extremt känslig för skänkeln

Min är likadan. Men i varje temopväxling så sätter jag honom i arbete, från skritt till trav, lite öppna tanke. låter honom aldrig rusa iväg, är väldigt tydlig vad jag vill, kramar bara lätt med skänklarna. min erfarnehet säger att just ridtravare är så samarbetsvilliga, att de gärna gör "allt på en gång" i deras strävan att göra rätt. Därför krävs det väldigt mycket av en själv som ryttare, små men tydliga hjälper och beröm såfort hästen gör rätt!

Ja, det är säkert så. Han älskar ju verkligen att vara till lags och blir så jättestolt när han förstår att man tycker att han är duktig.
Saken är ju ändå, man funderar nästan på bästa sätt att "nöta" bort problemet, skänkla och skänkla tills han nästan inte reagerar alls :devil:
Han är nyligen igångsatt efter en periods vila, det kanske lugnar ner sig lite i takt med att han bygger muskler = allt blir mindre jobbigt.
Tack för ditt svar!

Varför måste du skänkla honom då? det kanske räcker med att du använder bäckenet istället? Det är ju guld värt! Eller kanske räcker det att tippa tårna upp och ned? Så små hjälper som möjligt är väl det bästa?

Vilket drömläge!
Träna dig själv på att ge så små hjälper som möjligt - istället för att vänja hästen vid de (förmodligen) normala hjälper du ger idag.

Min kallblodstravare var likadan. Genom att jag övade på att ge allt mindre hjälper fick jag en underbart lydig och trevlig häst. Idag rider jag henne enbart med hjälp av bäckenet (driver, samlar, rider öppnor och slutor osv). Många är förvånade över att denna stora och mycket grova häst går att rida med "osynliga" hjälper.

Immer

min e likadan han är såpass lyhörd så jag behöver ej använda skänklarna:D

Det är positivt att han är så känslig..som Immer sa...ta till vara på det och rid mycket med vikten och sätet i stället.

En ren gissning kan ju vara kanske att det har att göra med sen de travtränades? Alla remmar, skaklar osv som finns på en travsele kan ju vara orsaken kanske. Att de legat emot, skavt eller liknande och det har gjort att hästen har blivit känsligare just där.

Men det är ju inte alla som tränats för trav heller så....som sagt...en gissning.

Tyvärr innebär hans känslighet också att han reagerar extremt även om man bara av misstag råkar snudda hans sida... Och att han kastar sig framåt när man verkligen är oberedd är en riktig stressfaktor..

Precis så var min häst också. Det gäller "bara" att träna sig själv på att ge mindre signaler till hästen. Inte lätt, men det fungerar om man är noggrann.

Immer

Som flera redan skrivit, är det ju en stor fördel att ha en häst som är så uppmärksam. Det många ryttare dock gör med lite överkänsliga hästar, är att de inte vågar nudda hästen alls med skänkeln. Det resulterar i en spänd och obalanserad ryttare, som inte kan följa i hästens rörelser, inte kan inverka i rätt ögonblick. Dessutom kommer du i allafall att råka nudda hästen ibland, och får då en alldeles för häftig reaktion.
Gör så här: När du skrittar, känn hur hästens mage pendlar fån sida till sida. Vartannat steg kommer hästens mage mot din vänstra skänkel, vartannat steg mot din högra. Så ska det vara. Låt det ske. Oftast har enbart detta en lugnande inverjan på hästen: Den lär sig vad den har att fövänta sig. När du vill öka skritten, använder du skänklarna i den takten, bara öka "pendelrörelsen" en aning.
I trav ska dina skänklar röra sig tillsammans till och från hästen. Dvs i svävningsmomentet kommer båda skänklarna intill hästen, i nästa moment släpper båda skänklarna. Om du rider lätt, låt skänklarna släppa när du reser dig upp, lägg intill vaderna när du sätter dig.

Om denna naturliga, följsamma skänkel inte hjälper för att få hästen lagom känslig (Ja, det finns för känsliga hästar, och ja, jag är en STOR förespråkare för minimala, lätta, osynliga hjälper, på ALLA hästar.) så kan du göra följande övning: Håll dina vader intill hästen, och liksom smek hästens sidor med vaderna. Låt skänklarna gå fram och tillbaka, när ena skänkeln är på väg framåt, är den andra på väg bakåt. Sluta inte för att hsten överreagerar, utan sluta när den gör rätt. Rätt i den här fallet är att rikta uppmärksamheten till något annat, att konstatera att du är en konstig prick som gör konstiga saker, men det gör inte ont, och är inte farligt.

Som flera redan skrivit, är det ju en stor fördel att ha en häst som är så uppmärksam. Det många ryttare dock gör med lite överkänsliga hästar, är att de inte vågar nudda hästen alls med skänkeln. Det resulterar i en spänd och obalanserad ryttare, som inte kan följa i hästens rörelser, inte kan inverka i rätt ögonblick. Dessutom kommer du i allafall att råka nudda hästen ibland, och får då en alldeles för häftig reaktion.
Gör så här: När du skrittar, känn hur hästens mage pendlar fån sida till sida. Vartannat steg kommer hästens mage mot din vänstra skänkel, vartannat steg mot din högra. Så ska det vara. Låt det ske. Oftast har enbart detta en lugnande inverjan på hästen: Den lär sig vad den har att fövänta sig. När du vill öka skritten, använder du skänklarna i den takten, bara öka "pendelrörelsen" en aning.
I trav ska dina skänklar röra sig tillsammans till och från hästen. Dvs i svävningsmomentet kommer båda skänklarna intill hästen, i nästa moment släpper båda skänklarna. Om du rider lätt, låt skänklarna släppa när du reser dig upp, lägg intill vaderna när du sätter dig.

Om denna naturliga, följsamma skänkel inte hjälper för att få hästen lagom känslig (Ja, det finns för känsliga hästar, och ja, jag är en STOR förespråkare för minimala, lätta, osynliga hjälper, på ALLA hästar.) så kan du göra följande övning: Håll dina vader intill hästen, och liksom smek hästens sidor med vaderna. Låt skänklarna gå fram och tillbaka, när ena skänkeln är på väg framåt, är den andra på väg bakåt. Sluta inte för att hsten överreagerar, utan sluta när den gör rätt. Rätt i den här fallet är att rikta uppmärksamheten till något annat, att konstatera att du är en konstig prick som gör konstiga saker, men det gör inte ont, och är inte farligt.

Tack för tipsen! Detta ska jag absolut testa!

Rapportera gärna i tråden efter att du testat!:)

Det ska jag absolut göra! Försökte en liten stund idag och efter en stund slutade han att "rycka till"..
Återkommer när vi provat detta mer! :banana:

Min unghäst är också känslig och jag gör så som du fick tips om, även att rida utan stigyglar, med dem hängande, är vänjande, funkar bra för oss. Däremot tror jag aldrig att han kommer bli seg och skänkeldöv, för han är alert på alla sätt, även från marken, mycket lyhörd för kroppsspråk etc, det gör ju allt både lättare OCH svårare... Man får koncentrera sig och tänka på vad man gör ;)

Rider du alltid med skänkeln intill honom eller försöker du liksom undvika att röra honom med skänklarna..?
Har träffat på några som när hästarna är pigga/känsliga sitter och gör allt för att inte nudda sina hästar med skänkeln..
Ibland blir just det felet..att tryggheten från en lugn och stilla skänkel försvinner...

Annars tyckte jag att du fick bra råd från Via!

Jag har försökt tänka på att ha skänkeln försiktigt intill hans sida. Tyvärr reagerar han fortfarande lika ryckigt. Men jag fortsätter nöta!
Raporterar när det sker en förändring ! :)

Liknande trådar

Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 651
Senast: klystron
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama