extremt dålig i magen!

Sv: extremt dålig i magen!

Får du inte tag på distriktens jourtelefon? Låter konstigt..
Annars kan du alltid ringa direkt till de stora hästsjukhusen som har akutmottagning dygnet runt och rådfråga.

M-oaa

Det kan ju vara en bra idé att ha koll på hur mycket hästen äter nu när den är så dålig i magen.

Också jätteviktigt att det inte ligger massa spill någonstans. Ta ALLTID ut det som är "gammalt".
Kolla hur mkt hästen äter, ge den ungefär den mängden, sen mocka ut det som blivit över.
Extra viktigt att inte lämna överbliven mat i hagen!
Tar för givet att du inte fodrar direkt på marken.
För att vara säker på att hästen verkligen får i sig mat i hagen, se till att ha minst två fodertunnor (eller vad du använder) så hästen verkligen får i sig ordentligt.

Är ensilaget blött så kanske du ger för lite även om det inte känns så. Vi hade ts halt som var extremt låg ett tag förra året (minns inte exakt, men en bra bit under 50) så där fick vi ge uppemot 30+ kg per häst (lättfödda små hästar/ponnyer) PLUS halm/hö för att dryga ut det. :crazy:

hej!
mitt fullblodsto är jättelös i magen hon har alltid varit det
...
hon är rätt så svårfödd så hon måste ju ha mkt silage..

Om hästen alltid har varit lös i magen, är det definitivt hög tid att utreda varför. Får du rätt på magen, så är hon förmodligen inte så svårfödd som du tror.

har inte hunnit berätta hur det gått än har pratat med veterinären iallafall och hon sa att jag skulle ta bort krafftfodret helt och bara ge morötter och sen bara hö då.
ska se om jag kan få tag på några lass hö men är så svårt att hitta och sedan halm men är oxå svårt att finna här;)

Varför har du inte åkt till en klinik? Har hästen varit lös i magen 'jämt' har den förmodligen något fel i tarmen. De måste ju undersöka hästen och ta prover. Man kan inte bara byta mat och tro att det ska lösa sig om den gått och varit dålig länge.

det har faktiskt hjälpt att bara ge morötter och hö nu några dagar:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 790
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Min häst blir konstig i magen av hösilage, han har bra bajs och beter sig inte mer annorlunda än i vanliga fall. Men när han...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: sweep
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka