extremt dålig i magen!

timme

Trådstartare
hej!
mitt fullblodsto är jättelös i magen hon har alltid varit det men inte såhär illa dte bara rinner ur henne somm vatten och och äcklar ner hela boxen:confused:
hon äter hösilage kan dte va bra med vanligt hö?
finns dte nåt bättre strö?
några knep.
såhär kan hon ju inte ha det:(
hon är rätt så svårfödd så hon måste ju ha mkt silage..

Sv: extremt dålig i magen!

Är hon så dålig i magen så är det bara att ta ut en veterinär,det är jätte viktigt att hon inte blir för uttorkad i kroppen.....

Har varit med om en häst tidigare som blev riktigt dålig i magen med följd att vätske ersättning och tarm-magflora bakterier fick ersättas via slangning och special medicin och foder fick ges under lång tid....

Även hösilaget fick bytas ut mot hö och ingen betfor kunde ges till hästen...

Hästen jag rider blir så i magen när han äter hösilage. Magen fungerar dock bra på hö.
Värt att pröva.

Hoppas det löser sig!

Min gamle fånghäst tålde heller inte hösilage. Samma funktion med magen där. Det rann kopiöst. Du kan testa bakjäst. Ge ordentligt i början. Ett paket per dygn minst.

Vi har haft flera hästar i stallet som den här hösten har varit riktigt dåliga i magen. Nu har det fått över till hö från Hösilage och alla har blivi bättre.

Kolla upp hästen hos veterinären först så den inte har någon tarminfektion eller annan sjukdom. Finns riktigt läskiga saker som de kan få som de bl.a. får diarré av. Gör detta först innan du börjar mixtra med fodret och ge tillskott. Är hästen sjuk är det väl bäst att den blir under behandling snarast!

Bra att du kallar på veterinär.
En av mina gamla stallkompisars hästar råkade ut för något liknande. Det bara rann ur hästen, och det visade sig att han hade akut tarminflammation och fick åka in till Ultuna och stå på dropp, isolerad i en vecka. Det hade kunnat gå riktigt illa om hon inte agerat i tid.

M-oaa

Fast äter ensilage, hur mycket då ? Har du provat öka intaget ? Många gånger kan lösa magar bero på för lite grovfoder. Har du bra kvalitee på det ?

Om Min fd gamling sa dom att: hon har alltid varit dålig i magen, presis som att det skulle vara ett normaltillstånd. Sen köpte jag henne, flyttade från stallet och totalt ändrade foderstaten. Fri tillgång på BRA analyserat grovfoder samt kontroll av parasitstatusen + lugn och ro gjorde att denna 18 åriga häst plötsligt blev frisk. Trots att ALLA inkls veterinär sagt att det var inget att göra något år. I 18 år hade hästen haft orolig mage, och nu var hon ok. Tänk vad det lilla kan göra susen.

Min häst var också sån, kanske inte riktigt lika farlig som din, men ändå. Vi bytte till vanligt torrhö, bara det fick effekt direkt. Blanda gärna upp med halm, det torkar upp ännu mer.
Vi provade även att ge Proviva Nyponsoppa, han älskade det. Det hjälper magen att komma i balans, han fick äta det 2 gånger/dag, men tydligen är det bara nyponsmaken hästar gillar. Provade med jordgubb en gång när nyponen var slut, han vägrade röra det.
Om hästen är så pass dålig kanske du ändå borde ta ut veterinären först, så att hon inte blir uttorkad.

Jag hade först och främst bytt ut silaget mot vanligt hö! Vet många som inte tål hösilage/ensilage.

Min kompis häst var dålig i magen länge och hon provade allt utan nåt resultat. Tillslut kom vi på att det kunde va hösilaget och när hon tog bort det helt så blev hästen bra i magen direkt!

Lycka till med pållen och hoppas det "bara" är en så enkel sak som att byta höet :)
Vet hur frustrerande det är med svårfödda fullblod...

Fast vadå torkar upp ? Hö/halm torkar knappast upp i magen om du trodde det, snarare handlar det om att hästen får mer ts. Läser man många trådar här så kan man se att. alltförmånga ger extremt lite grovfoder då det handlar om ensilage, eller när det byts från hö till ensilage så ges det fortfarande samma giva trots att ensilaget är blötare och det kräver således mer kg för att det ska bli rätt. Sen är det sällan jag läser att folk med lösmagade hästar som ger ensilage provar att ge ännu mera ensilage. Att ge mer kan hjälpa lös mage. Slutligen kan nog många magproblem härstamma med att ensilaget har alldeles för dålig hygiensik kvalite, eller att det fodras direkt på backen = grogrund för oönskade bakterier.

på morgonen är jag osäker på hur mkt hon får i sig för att den andra hästen kanske tar hennes oxå:confused:men hon får hö så fort jag kommer och har så hon får äta hur mkt hon vill under natten(så hon har alltid hö under den tiden jag är där.
det är bara mina två hästar som står i dtehär stallet så dom måste gå tillsammans.
hösilaget är ganska blött när man öppnar den men den torkar upp rätt fort för den står precis i ett vinddrag och jag vet att hon är känslig för det.
men har haft hö tidigare o då va hon lös men inte såhär:eek:
har hört att man kan ge loppfrön?
gav henne fil ett tag när hon va rätt så lös o dte hjälpte faktiskt lite.
hon äter även lusernpellets och kornkross.kan hon bli dålig bi magen av dte oxå kanske?

Vad sa veterinären? SOm flera sagt är sådan där diarre inte att leka med och kan snabbt bli kritisk.

Hur mkt silage äter hon inne då? Om silaget är blött kan det ju vara så att 2 kg silage motsvarar 1 kg hö i TS-halt, så då ska hon ju ha dubbelt med silage. Vad står hon på för strö?

Jag skulle inte ge henne någonting alls av fil/loppfrö etc just nu, med en så störd mage. Skulle ta bort kornet med och bara behålla lucernet, gärna byta det till lucernhack med. Men som sagt, veterinären är prio ett.

jag har inte fått tag i veterinären än men försöker annars måste jag få tag på henne imorn!

Var bor du någonstans där det inte går att få tag i veterinärer?
Om vi har ett djur som är dåligt så brukar det inte ta lång tid mellan det att man har börjat ringa tills de kör in på gårdsplanen. Även om det inte är helakut så hade de säkert kommit samma dag. Och det hade definitivt gått att få prata med ngn i telefonen.
Det verkar ju inte helt ofarligt med din häst.
Hur mkt kornkross får den?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 790
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Min häst blir konstig i magen av hösilage, han har bra bajs och beter sig inte mer annorlunda än i vanliga fall. Men när han...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: sweep
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka