"Extremavel" - svart på vitt/litteraturtips

Skogstrollet

Trådstartare
Diskussionerna om extremavel går i ganska kraftiga vågor här på buke med jämna mellanrum och alla har (oftast) starka känslor kring ämnet. Men om man vill läsa mer om det - har ni något bra tips på litteratur då? Har ni sett någon avhandling/artikel eller liknande som sakligt och korrekt beskriver problemet? Jag vet inte hur mycket en tur till biblioteket kan ge.

Hittills har jag och håller jag på att leta på bl.a. jordbruksverket, kennelklubben, sv. veterinärförbundet, rasklubbar och RAS-dokument.
Även sådant som är relaterat till ämnet är av intresse. Det går ju att hitta en hel del men jag tänkte posta en tråd för ofta är det någon på buke som sitter med det bästa tipset. :)

Ja jag gör ett litet projektarbete till hundkursen jag läser. Om extremavel och jag har valt att använda fransk bulldogg som huvudexempel.

Sv: "Extremavel" - svart på vitt/litteraturtips

Om du känner till någon avhandling eller liknande om andra raser så läser jag gärna de också! Fenomenet är nog ganska generellt även om resultaten varierar. :)

Tack för bra tips!

Djurskyddet Sverige brukar skriva en hel del om ämnet. Kanske du kan hitta någon artikel på deras hemsida? Eller hitta äldre tidningar.

Har du bra kontakt med smådjursveterinärer kan dom säker hjälpa dig också

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka