Extrafoder

M

memory

Jag har en ganska smal häst.
Vad kan man ge den för extrafoder??
:confused:
 
Vad är det för hästen och vad äter den idag? Nu finns det gräs, låt den äta mycket gräs.
 
jag ger min lite tunna pålle 1liter korn varje dag.

men är dte jätte smal kan du ju alltid prova lucern.
 
Det beror på vad orsaken är till att den är smal. Att en häst är för tunn kan bero antingen på att den får för lite energi eller på att den får för lite protein. Generellt kan man säga att det beror på att energi/protein-kvoten är fel (såvida man kan utesluta andra faktorer som tandproblem, magproblem, mask osv...). En normal häst bör ha en foderstat vars energi/protein-kvot ligger på ca 6, vissa hästar kan dock behöva mer protein och därför en kvot som ligger närmare 7.

Vad äter din häst i dagsläget? Har den en uträknad foderstat? Annars finns det säkert någon här som är villig att hjälpa dig att räkna på den. (Är dock en fördel om du har analyserat hö i så fall.
 
Lusern är bra.
Dodson & Horell har ett bra foder som heter Build up.
Det är mkt bra för hästar som behöver bygga muskler och som även är tunna.

Färskt vattet är även A och O ;)
 
Mer grovfoder av bra kvalitet. Alltid första åtgärden vid magra hästar...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
368
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Hittade bara gamla trådar, mkt kan ha hänt sedan dess. Behöver lite hjälp, jag har upptäckt att jag måste nog måttbeställa...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sirap
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp