Extra stark ridbarhetsförärvning - hopp

Fredag

Trådstartare
Jag skulle vilja ha igång en diskussion om villka hingstlinjer (och gärna hingstindivider) inom hoppning som är kända för att ge extra goda ridbarhetsegenskaper!
Jag kan mycket lite om hoppaveln är är nyfiken. :)
Med ridbarhet i detta fall menar jag att en amatör ska kunna sitta upp och rida en 140-150-bana på en välutbildad häst. Dvs hästen ska vara snäll i munnen, ha eget driv m mkt bakben men vara lyhörd för ryttaren.
Alltså högre prio i detta fall på ridbarhet än extrema hoppegenskaper!

Sv: Extra stark ridbarhetsförärvning - hopp

Jag skulle vilja ha igång en diskussion om villka hingstlinjer (och gärna hingstindivider) inom hoppning som är kända för att ge extra goda ridbarhetsegenskaper!
Jag kan mycket lite om hoppaveln är är nyfiken. :)
Med ridbarhet i detta fall menar jag att en amatör ska kunna sitta upp och rida en 140-150-bana på en välutbildad häst. Dvs hästen ska vara snäll i munnen, ha eget driv m mkt bakben men vara lyhörd för ryttaren.
Alltså högre prio i detta fall på ridbarhet än extrema hoppegenskaper!

Personligen har jag ett gott öga åt Holsteinerhållet och spontant tänker jag främst på stammar som innehåller Contender/Calypso II.

Fö undrar jag om det är möjligt för en amatör att hoppa svårklassbana oavsett hur utbildad hästen är :D

Ja, det var kanske ett dumt exempel att en amatör ska kunna sätta sig upp och hoppa banan, men jag tor att poängen kanske gick fram i hur jag menar i alla fall? ;)
Okomplicerat helt "enkelt"!

Contender/Calypso II låter även rätt gångartsstarkt i mina öron - har jag rätt?
Samband kanske?

Irco Marco/Feliciano av det vi har i Sverige.

Var anser du deras styrka i ridbarhet ligger?
(Låter som ett ifrågasättande vilket det inte är, utan bara en undran vad som kännertecknar just dem?).
Feliciano upplevde nog jag också som att han var en trevlig hingst som Maria red. Hon lärde väl honom en del "piff och puff" också vill jag minnas?

Ja, det var kanske ett dumt exempel att en amatör ska kunna sätta sig upp och hoppa banan, men jag tor att poängen kanske gick fram i hur jag menar i alla fall? ;)
Okomplicerat helt "enkelt"!

Contender/Calypso II låter även rätt gångartsstarkt i mina öron - har jag rätt?
Samband kanske?

Jodå, det gick fram hur du menade :D
Gångartsstarkt, nja, om jag ska generalisera säger jag att de brukar ha helt ok skritt och trav med + för galoppen.

för att vara hopphästar så är de väl kända för att lämna lite gång....

Ja, det var så jag tänkte - gångartsstarkt för hoppavel.
Åtminstone Calypso II trodde jag lämnade rätt spänstig trav också inte "bara" skritt och galopp. Men jag har ingen koll på statistiken nu, bara pladdrar...

Mer synpunkter!!! :bump:

Lätthanterliga, vakna, lättlärda, okomplicerade och hoppar det mesta.

Ja, det var så jag tänkte - gångartsstarkt för hoppavel.
:

För att vara hopp JA :D
Nu är jag dressyrinriktad och brukar säga att dessa kan röra sig helt ok men hopphästar brukar i allmänhet ha rätt trist gång och urusel trav ;)

Men finns det inga andra hingstar i hoppaveln som lämnar rörelser och ridbarhet? Contender har jag hört. Feliciano......
Hur är det med Lucky Point? Corlensky G, har ju också lämnat fina rörliga 3-åringar? Mer info tack.

Jag håller med - mer info! :bump:
Ni är så många som toppavlar i hoppning härinne - vilka är era åsikter om ridbarhet hos hopphästar?

Jag puttar upp tråden igen. Vill ha mer kunskap. Jag ser så många hoppavlade hästar som inte kan trava, eller ens galoppera, mellan hindren. Det måste ju vara lättare att komma rätt på himdren om hästen rör sig med lätthet emellan,
ELLER?:confused:

Men finns det inga andra hingstar i hoppaveln som lämnar rörelser och ridbarhet? Contender har jag hört. Feliciano......
Hur är det med Lucky Point? Corlensky G, har ju också lämnat fina rörliga 3-åringar? Mer info tack.

Det finns en hel del hingstar som har Contender och Calypso II blod ;)
En vars avelskarriär jag tycker ska bli intressant att följa och som jag haft ögonen på under några år är Cartier http://www.eklunda.com/cartier.htm

Sedan finns det ju en del dubbeltalanger att spana in =)

Senast ändrad:

Bra fråga.. Nyfiken på svaren..
De jag tänker på som jag hört lämnar bussiga och ridbara hoppavkommor är bla. Irco Marco och Ronald. Funderar på om jag hört mer.. Contendro har redan nämnts, hur är det med Colman, vet nästan inget om honom men Colmar ser ju hyfsat beskedlig ut?
/U

Ronald, den e: Ramiro Z?
Jag känner inte till honom någotvidare faktiskt. :o

Ja den.. Har läst det på flera ställen. Ingen erfarenhet dock.. Verkar inte som jag träffat så många hästar eftersom jag alltid hänvisar till vad jag läst ;), alla andra verkar ha träffat fler hästar.. :rofl:
/U

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
Tillbaka