Extra smakrikt hö för häst?

C

cia96

Har en gammal valack (33 år)som förra helgen fick kolik. Självklart så togs vet ut direkt som behandlade på plats. Symptomen minskade bara en aning så följande morgon kom vet ut igen, dock så var detta då en annan vet från samma ställe. Behandling igen samt dropp.
Symptomen minskade för att sedan komma igen så vi var tvungna att åka akut till djursjukhuset ( hrmm ingen försäkring heller..)
Fick mkt dålig prognos.. Grovtarmsfelläge, dvs tarmvred.. Dock så hade han inte sådana smärtor utåt så att man skulle kunna tro det.
men, helt plötsligt så repade han sig och började må bra och har nu fått komma hem. Han är i god fysisk form så det har nog hjälpt.
Nu till min fråga;
Min häst har alltid ätit väldigt mkt grovfoder. Men nu så äter han ganska lite. jag förstår att det tar ett tag innan han är tillbaka till sig själv, men då han är så gammal så är jag orolig att han faller ur. Gör han det så blir det svårt att få hupp hullet igen..
Jag vill inte ge krafftfoder om det inte är nödvändigt ( självklart så får han betfor, loppfrö och linfrökaka)
Finns det något specialhö som är extra smakrikt och smaskigt för en häst? Kostnaden är oväsentlig, bara det är bra och gott och går att få tag på.
All hjälp mottages ytterst tacksamt..
Från en numer fattig gammelhäst ägare...

Sv: Extra smakrikt hö för häst?

http://www.goldengrass.eu/index_se.html
Har en gammal valack (33 år)som förra helgen fick kolik. Självklart så togs vet ut direkt som behandlade på plats. Symptomen minskade bara en aning så följande morgon kom vet ut igen, dock så var detta då en annan vet från samma ställe. Behandling igen samt dropp.
Symptomen minskade för att sedan komma igen så vi var tvungna att åka akut till djursjukhuset ( hrmm ingen försäkring heller..)
Fick mkt dålig prognos.. Grovtarmsfelläge, dvs tarmvred.. Dock så hade han inte sådana smärtor utåt så att man skulle kunna tro det.
men, helt plötsligt så repade han sig och började må bra och har nu fått komma hem. Han är i god fysisk form så det har nog hjälpt.
Nu till min fråga;
Min häst har alltid ätit väldigt mkt grovfoder. Men nu så äter han ganska lite. jag förstår att det tar ett tag innan han är tillbaka till sig själv, men då han är så gammal så är jag orolig att han faller ur. Gör han det så blir det svårt att få hupp hullet igen..
Jag vill inte ge krafftfoder om det inte är nödvändigt ( självklart så får han betfor, loppfrö och linfrökaka)
Finns det något specialhö som är extra smakrikt och smaskigt för en häst? Kostnaden är oväsentlig, bara det är bra och gott och går att få tag på.
All hjälp mottages ytterst tacksamt..
Från en numer fattig gammelhäst ägare...

goldengras... det luktar underbart och jag skulle själv gärna tagit en tugga... mmmm men hör med vet om han får äta torrt hösilage eller det är strängt förbud.. det var det på en häst i stallet efter tarmvred

Senast ändrad:

Du kan ju alltid prova att ge lucern. Det tycker många hästar är gott. Finns ju så man kan ge pellets (kan blötas) och så finns det ju hackad strå.

Mina hästar har älskat Horsehage, riktigt fin kvalitet, men rätt dyrt :(
Googla på Horsehage så hittar du någon återförsäljare i din närhet
Lycka till med gammelmannen :bump:

åh det där lät bra, finns det att köpa nånstans från gbg och norrut eller bara nere i skåne??

cia;
betfor kan räknas som grovfoder, så du kan ge flera kg! lusern är också bra att ge. du kan ge båda hack och uppblött pellets. min hätst är 27 år och har aldrig varit så glad för hö. så han äter jättelite hö nu (typ 2 kg) men några kg lusern och betfor, och så har han gammalt gräs i hagen som han pysslar i sig. jag tycker det är för lite grovfoder men han har inte tappat vikt och inte fått kolik... så antagligen får han i sig en del ute..

men goldengrass lät intressant! är väl samma som horsehage, men det går inte att få tag på. slutsåld!

betfor kan räknas som grovfoder, så du kan ge flera kg!

Betfor är inte ett grovfoder! Vad har du fått det ifrån? :confused: Man bör inte fodra med flera kilo om dan för att ersätta grovfodret, så funkar det inte!
Hö, ensilage, lusern och liknande är grovfoder. Betfor kommer från sockerbetor och har inga likheter med grovfoder.

Jag påstår inte att betfor skulle vara ett dåligt foder, tvärt om, men det är ingen grovfoder.

betfor kan räknas som grovfoder, så du kan ge flera kg!

Betfor är inte ett grovfoder! Vad har du fått det ifrån? :confused: Man bör inte fodra med flera kilo om dan för att ersätta grovfodret, så funkar det inte!
Hö, ensilage, lusern och liknande är grovfoder. Betfor kommer från sockerbetor och har inga likheter med grovfoder.

Jag påstår inte att betfor skulle vara ett dåligt foder, tvärt om, men det är ingen grovfoder.

Betfor är fibrer av mycket bra kvalité, nästan jämförbart med grovfoder i hästens tarm. Det är dessutom -iom blötläggningen- mer lättuggat och smakligt för en äldre häst som kanske har dåliga tänder i komination med sämre näringsupptag.

Inte samma sak som grovfoder, alltså, men en bra ersättare när hästen inte kan äta normalt.

Även om man får tag i ett mycket finstråigt grovfoder som den äldre hästen gärna äter, kan det vara bra att komplettera med en lite rejälare betforgiva, eftersom ett sådant grovfoder blir ganska fiberfattigt.

precis som pinky skriver är betfor en alldeles utmärkt höersättare. det innehåller massa fiber. fiber finns ju inte endast i gräs... fråga vilken duktig foderrådgivare som helst. eller helenahandberg här på forumet.

finns gammla hästar som lever på enbart betfor och lusern för att dom inte klarar av att tugga hö!!!

sen skrev jag inte att det ÄR grovfoder med att det KAN RÄKNAS som grovfoder.....^^

Blanda lika många kilo av lucernpellets och betfor, blött med MAASSOR av vatten till en gröt. Näringsrikt och perfekt för gamlingar, rätt fibermängd blir det oxå.

Tack för tipsen!! Har köpt lusern hackad strå, men pellets att blöta upp var jag rädd för att det skulle klassas som krafft..
Då köper jag det, då jag vet att han äter det!
Håll nu tummarna alla att han börjar äta igen !!
Skall dessutom öka betforen lite..!!
Supertack!

Dynavenas brick är bra för gamla hästar som har svårt att äta tillräckligt med grovfoder

*knapplån*

Hoppar in i diskussionen, med en fråga som jag funderat över. Jag fodrar min gamling med bland annat lucernpellets och betfor uppblött till en mumsig gröt - men hur mycket kan man ge per fodring? Hur mycket är maxgivan? Är rädd att det ska bli för mycket på en gång, eftersom han äter maten i en hastigare takt (slänger dock inte i sig maten) än han äter höet. Kan tillägga att det rör sig om en C-ponny. Kvällsmålet blir nästan 5 liter - är det för mycket? :confused: Mycket är ju vatten, då det inte är fem liter innan det är uppblött, men jag bekymrar mig ändå. Han får kraftfoder tre gånger om dagen (hö fyra gånger om dagen + fri tillgång under natten).

Det här är alltså inte en fråga om foderstaten (som är uträknad) utan enbart om volymen per fodring!

nej det är inte alls mkt! 1 liter torr lusernpellets är ca 1 kg. betfor väger nog inte ens hälften av det. och så sväller det ju upp till flera ggr sin egen stl. så det är bara att fodra på. ;)

Tack för svaret! :)

Tänkte bara förtydliga mig lite - jag är alltså mer bekymrad över själva volymen av fodret, och kanske i viss mån storleken på magsäcken, särskilt med tanke på att det är en c-ponny. Är det nån som vet var maxgränsen går per fodring? Är ju lite bekymrad att han ska få någon slags kolik (eller egentligen förstoppning?) av för mycket mat?

hästens magsäck är ganska liten, exakt vet man inte, men den utgör 10% av hästens hela digestionskanal..

fodret stannar magsäcken 1-5 timmar..

maxgiva betfor är satt till ½kg per 100 kg häst, det är nog med tanke på volymen då det inte verkar finnas någon annan vettig anledning till maxgivan..
en c-ponny väger väl 350-400 kg så ge inte mer än 2 kg betfor per mål..

det som händer när hästen föräter sig är att hästens magsäck tänjs, men detta behöver du inte oror dig för med betforen då den innehåller väldigt mycket vatten vid fodring och som du kanske vet kan en häst suga i sig rätt så många liter vatten på en gång..

Aha, okej, dynavenas Brick... är det någon foms av höpellets eller så? Var finns det att få tag på? Bor i mellanskåne!
Goldengras? Var finns det??
Tacksam för hjälp av er "experter" !!

Brick är söndersmulat hö med väldigt bra värden kan man väl säga. Vi hade en 35-årig häst med inte så bra tänder i stallet. Han höll hullet mha det. Man kan smula sönder "höbalen" om dom inte har så bra tänder, annars brukar dom vilja gå lös på den själva. Kan PMa dig adressen, vet inte om man får skriva den här.

Det vore väldigt snällt av dig!! Oj, en 35-åring!! Bra, då vet du ju verkligen vad du pratar om!! Jag vill ju göra allt jag kan för honom...!! Han är min bäste vän! Köpte honom som läromästare för 20 år sen.. och lärt mig, det har han!!
Tacksam för att få reda på var jag kan handla de sakerna ni tipsat om!!:smirk:

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka