Extra salt?

Tigertofflan

Trådstartare
Pålle går på bete nu och vi har ingen möjlighet att ha en saltsten där ute. I perioder svettas han en del, och vi rider också på honom då och då, och då får han också lite kraftfoder efteråt. Frågan är då, är han i behov av extra salt, eftersom han svettas, och hur löser vi i så fall det? Kan man ge vanligt bordssalt med fodret eller?

Sv: Extra salt?

Ge vanligt bordssalt som du löser upp i vatten. Det ska vara lika konscentrerat som koksaltlösning. De på distansforumet vet. Annars går det att blanda det i betfor.
Bordssalt är samma sak som hästsalt.

Jag blandar grovsalt i betoren när jag blötlägger den. 1dl betfor + 2 msk salt.

Började med ett korn grovsalt, och ökade sedan. Fick i början blanda i tranbärsjuice för att han skulle äta det. Och då hade jag mycket mer betfor! Men med tålamod och mycket blandningar så äter han nu det...

Grovsalt är mycket billigare!!!

På något sätt borde det väl gå att lösa så de kan ha saltsten i hagen.Om det är svårt att sätta upp en hållare går det ju att lägga den i en hink/balja el liknande :idea:

Zenith skrev:
Ge vanligt bordssalt som du löser upp i vatten. Det ska vara lika konscentrerat som koksaltlösning. De på distansforumet vet. Annars går det att blanda det i betfor.
Bordssalt är samma sak som hästsalt.

Har för mig att rekommendationen är 9gram per liter vatten.

Minimum är 40g/dag arbetande häst 80g. Vid hårdansträngning ca 100g/dag
/M

Tänk bara på att du ger salt utan jodtillskott.
De flesta hästar som jag har stött på, har utan vidare ätit upp extra salt, när man lägger det på fodret. Vissa behöver vänjas in på smaken.
Tillgång till salt ska ju hästen ha, vare sig du rider eller inte. Sedan ökar behover i takt med att ansträngningen ökar.

Tigertofflan skrev:
Pålle går på bete nu och vi har ingen möjlighet att ha en saltsten där ute. QUOTE]

Hm, varför kan ni inte ha en vanlig 10 kg saltsten där? Jag sätter inte upp min på någon stolpe eftersom hästarna river ändå ner den efter en stund. Min ligger på marken. Går hur bra som helst, gräset dör ju där saltstenen ligger....men det blir ju bara en liten fläck.
Eller som någon annan skrev, lägg den i en hink,balja eller dylikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Hoarfrost
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve