Extra mineraler

Minelli

Trådstartare
Behöver man ge extra mineraler om man ger färdigfoder ? Den ena hästen äter Groov och den andra nåt som kallas Solvalla, det är ungefär som Grund men med mindre protein.
Jag ger även VSL och Krafft Vit.
 
Det beror helt på vad grovfoderanalysen säger och hur foderstaten är komponerad i övrigt.

mvh Jessica
 
Skrev ju alldels fel. :) Mineralerna är ok. Det var vitaminerna jag undrade över. Behöver man ge extra av dem ? Eller om nån vet hur mycket en häst ska ha så kan jag räkna på det själv.
 
Beror på vad hästen väger och hur mycket Groov du ger. Det är också annorlunda behov till unghästar och dräktiga ston.

Behov per 100 kg:
A 3-4000 IE
D 4-500 IE
E 75 mg
B 1 6-8 mg
B 2 4-5 mg
Biotin 0,1 mg
Selen 0,2 mg

Sedan är det bara att börja räkna. :smirk:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
368
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
474
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 047
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp