Extra kraftfoder till växande häst!

Sv: Extra kraftfoder till växande häst!

Hästmagar har väldigt svårt att bryta ner korn så det bör undvikas (fanns en artikel i ridsport om det för inte så länge sedan).

Jag skulle gett fri tillgång till lusern om det var min unghäst.

Hästmagar har väldigt svårt att bryta ner korn så det bör undvikas (fanns en artikel i ridsport om det för inte så länge sedan).

Jag skulle gett fri tillgång till lusern om det var min unghäst.

Oj, det har jag missat. Men det finns ju jättemånga hästar som får korn och det verkar funka på dem?

Jag hade en säck korn och hon ville dock inte äta det, antagligen sedan hon lurades i medicin i fodret :o

Fri tillgång på lucern kan hon inte få eftersom hon går på lösdrift med en annan häst. Men stänga in henne i ligghallen några timmar kan jag göra varje dag, men om hon får fri tillgång sätter de väl i sig en säck om dagen??

När mina får fri tillgång plus fritt med ensilage så äter de i snitt mellan 7,5 kg lusern per dygn. Men då är det ju säkert någon som stoppar i sig 10 kg och en annan 5 kg.

Växande hästar behöver tillräckligt mycket lysin.
Korn innehåller ganska lite lysin.

Vilka fodermedel innehåller mycket lysin då?

Jag har ett sto som räknas som ett år nu, hon står på fri tillgång av att jättebra hösilage på nätterna och får portioner av det på dagarna eftersom hon går med en lättfödd fjording.
Hon växer bra och har bra hull men jag har ändå tänkt tanken att hon kanske behöver kraftfoder.....???

Behöver alla unghästar kraftfoder eller kan man föda upp en häst på grovfoder och vit./mineraler???
Jag vill hålla det på så naturlig nivå som möjligt och inte ge sånt hon inte behöver :)

// M

Naturligtvis kan du ge bara hö och mineraler, OM det täcker hästens behov på ett bra sätt :)

Naturligtvis kan du ge bara hö och mineraler, OM det täcker hästens behov på ett bra sätt :)

Ja naturligtvis hadlar det alltid om att se till att allt blir tillgodosett utifrån hästens behov....

Det är inget särskilt i kraftfoder som en unghäst verkligen "behöver" då? Som inte finns i något grovfoder alltså.... :)

Inte om SR och MJ i höet fungerar för din häst :) Har du ett så bra hö är det bara att Gratulera dig! :D:D Mineralerna lägger du ju redan till så :)
Kan ju hända att du behöver lägga till kraft sen när du skall börja arbeta hästen och den behöver extra, och då kan ju Krafft Groov 125 vara ett tips :)

He he he...nog är det ett bra hö alltid men hon äter bland annat vitamineraler och lusern också....så det är ju inte ett perfekt hö.....det är väl sällsynt med sånt ;)

Hehe :) Ja det verkar vara typ 3 ställen i landet som har kanonhö, resten är lite medelmåttigt :grin:

Har nyss fått hem ett nytt lass hö som jag hoppas på är bra :) Lillan vräkte i sig det när hon fick provsmaka så gott måste det vara :d

när min häst var i din ålder var han tunn!:crazy:

jag fick massor av "bra" tips, men det jag prova var lucern hackat strå, vilket jag aldrig gör om!:mad:

han blev så dålig i magen att han tappa jätte mycket väldigt snabbt. jag sluta efter någon vecka med sprutlakering i boxen (då många säger att det ger sig) och ja, jag vande in sakta, typ en dl om dagen i några dagar sedan 2 dl osv.

ha fick i stället hö,ensilage typ fri tillgång och halm! sedan havre, 2 dl olja och mineraler efter behov!

så var uppmärksam på lucern, han är nu 5 år och kan förfarande inte äta lucern!

lycka till!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 585
Senast: Efwa
·
Foder & Strö En av mina hästar börjar bli gammal och svår att hålla i hull. Hon har lite dåliga tänder, vilket bidrar till att fri tillgång på...
2
Svar
38
· Visningar
6 432
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar