Extra kraftfoder till växande häst!

Ä

Ängslig

Hon får i stort sett fri tillgång på hösilage i vinter, analys är på väg.
Men antagligen kommer hon behöva extra kraftfoder för att hålla vikten.

Vad är att rekommendera?
Hon är drygt 1 1/2 år, arab/kbl travare.

Både korn och lucern är ju foder man hört är bra med fett osv.
Jag gillar inte färdigblandade foder med massa konstigheter, utan vill gärna använda enkelt foder som havre och korn, betfor osv osv.
Müsli ser dock väldigt smaskigt ut!
Men det ska ju vara ekonomiskt också, skämmer såklart bort dem med det de behöver, men om det går att lösa billigare är det alltid bra! :D

Tacksam för tips!

Sv: Extra kraftfoder till växande häst!

Det är lättare att ge tips när du har fått din analys. För nu är det ju väldigt svårt att säga vad som behöver kompletteras i foderstaten.
Men av det du har så kan man säga rent generellt att korn inte är det optimala unghäst fodret då är havre bättre. Men lusern kan ge på samma sätt som du ger annat grovfoder. Så om din analys visar att du har dåliga värden så kan det vara all ide att byta ut några kilon av ensilaget mot lusern.

varför byta ut ensilage mot lucern! ge lucern i kraftfodret, tillsammans med betfor, korn/havrekross, enkelt och billigt, samt mineraler förstås:)

varför byta ut ensilage mot lucern! ge lucern i kraftfodret, tillsammans med betfor, korn/havrekross, enkelt och billigt, samt mineraler förstås:)

Varför?
För att lusern är ett grovfoder och inte ett kraftfoder.

Jag antar att groov är ett pelleterat foder och sådana gillar jag inte..
Kör hellre med "råa" foder såsom korn osv osv.

Masse: Varför inte korn? Alltid hört att det är bra för vikt osv.

Hade hellre använt lusern än stärkelserika fodermedel/kraftfoder. Särskilt till växande häst. Snälla fodermedel är alla gånger att föredra framför sånt som kan komma att sätta magen i olag.

Groov är ett kraftfoder, lusernpellets (eller hack) är grovfoder.

Hon får i stort sett fri tillgång på hösilage i vinter, analys är på väg.
Men antagligen kommer hon behöva extra kraftfoder för att hålla vikten.

Vad är att rekommendera?
Hon är drygt 1 1/2 år, arab/kbl travare.

Både korn och lucern är ju foder man hört är bra med fett osv.
Jag gillar inte färdigblandade foder med massa konstigheter, utan vill gärna använda enkelt foder som havre och korn, betfor osv osv.
Müsli ser dock väldigt smaskigt ut!
Men det ska ju vara ekonomiskt också, skämmer såklart bort dem med det de behöver, men om det går att lösa billigare är det alltid bra! :D

Tacksam för tips!

Behöver du kompletera hade jag tagit Krafft Groov 125 :)

VARFÖR föredrar man ett stärkelserikt kraftfoder framför grovfoder som t ex lusern?

Stärkelserikt??

För att det är Sveriegs mest sålda unghästfoder och det funkar jättebra på min tös :) Alla näringsämnen finns i och hon har fått upp hullet jättebra :) Prövade müslin också men bättre kvot med Groov :)

att det är det mest sålda kan lika gärna bero på tillgängligheten
att det funkar bra på din häst betyder inte nödvändigtvis att det är "det bästa alternativet"
sen kan man inte säja att ett specifikt foder alltid är det bästa att komplettera med, för det beror väldigt mycket på vad grovfoderanalysen visar att man behöver komplettera med....

att det är det mest sålda kan lika gärna bero på tillgängligheten
att det funkar bra på din häst betyder inte nödvändigtvis att det är "det bästa alternativet"
sen kan man inte säja att ett specifikt foder alltid är det bästa att komplettera med, för det beror väldigt mycket på vad grovfoderanalysen visar att man behöver komplettera med....

Jo men jag skrev inte att det var det bästa heller :) Skrev att jag hade tagit det för att det funkar på min tös och jag vet många andra som gillar det :)

Kraftfoder ÄR inte det bästa för hästen, det är visat i undersökning efter undersökning. Att man väljer ett dyrt och dåligt alternativ har jag alltid lika svårt att förstå...

Kraftfoder ÄR inte det bästa för hästen, det är visat i undersökning efter undersökning. Att man väljer ett dyrt och dåligt alternativ har jag alltid lika svårt att förstå...

Varför så otrevlig? Alla får tycka vad de vill! :mad: Är ingen som sagt att krafft är det bästa heller :confused: Att krafft är ett dyrt och dåligt alternativ får stå för dig själv för enligt de flesta är tvärt om!

Jag är inte otrevlig, jag är frågande. Det handlar inte om TYCKANDE utan om VEDERLAGD forskning.

Pratar inte om KRAFFT (ett märke) utan om kraftfoder (till skillnad från grovfoder).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 585
Senast: Efwa
·
Foder & Strö En av mina hästar börjar bli gammal och svår att hålla i hull. Hon har lite dåliga tänder, vilket bidrar till att fri tillgång på...
2
Svar
38
· Visningar
6 432
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar