Extra kalcium mot rinnande ögon?

linnsan

Trådstartare
Min tik har ett tag haft väldigt mycket rött under ögonen och även en del runt nosen. A-vitaminbrist verkade det inte vara och eftersom att hon inte hade problemet när hon var liten så började jag spåna lite. När hon var liten fick hon både lite startmix och lite benmjöl. Åt VoH som väl har lite högre kalciuminnehåll än många andra foder?

Iaf, testade lägga till extra benmjöl nu för någon dag sedan och helt plötsligt har det röda minskat, nästintill försvunnit.
Någon som varit med om samma? :)

Som valp
10881499_747719648647333_7556682526898067708_n.jpg

Som typ 1 åring
11825010_855964554489508_3349665973452195797_n.jpg

Jadå, det är inget ovanligt :)
Mina hundar kan få lite kladd i ögonen om jag slarvat med att ge lever, eller just om jag inte gett tillräckligt med kalcium (det sista är dock mycket ovanligt här). Troligen skulle ingen annan reagera på det, för det är så lite det rör sig om, men jag som ser dem varje dag och vet hur fina de kan vara i ögonen märker även om de får vad andra brukar se som vanligt kladd i ögonen som de kan ha på morgonen. Lite för trött för att skriva ordentligt nu, men du förstår förhoppningsvis.

Jadå, det är inget ovanligt :)
Mina hundar kan få lite kladd i ögonen om jag slarvat med att ge lever, eller just om jag inte gett tillräckligt med kalcium (det sista är dock mycket ovanligt här). Troligen skulle ingen annan reagera på det, för det är så lite det rör sig om, men jag som ser dem varje dag och vet hur fina de kan vara i ögonen märker även om de får vad andra brukar se som vanligt kladd i ögonen som de kan ha på morgonen. Lite för trött för att skriva ordentligt nu, men du förstår förhoppningsvis.

Har ju hört det där om lever förut. Och testade men utan resultat. Men aldrig hört om kalcium. Tyvärr. Hoppas det inte fått någon långvarig effekt på lilltösen ändå.

Som jag har förstått så kan man inte ge för mycket av just benmjöl? Det som inte tas upp bajsas ut? Och blir dom hårda i magen och vitsmuliga får man helt enkelt minska.

Liknande trådar

Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 851
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Vi har en valp som varit otursförföljd hela sitt liv tror jag. Han är drygt 10 veckor nu, och har senaste veckorna varit "sjuk" i en...
Svar
8
· Visningar
7 045
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka