Extra hö vid kyla

JustInCase

Trådstartare
Kollade på den här länken http://www.stromsholm.com/website1/sd_page/65/Termisk_komfort_undervisningskomp.pdf och räknade lite på hur mycket extra mat min ena häst borde behöva.
I artikeln räknar hon på en häst som väger 500kg och behöver 0,15 kg extra vid varje temperatur kallare än hästens NKT(nedre kritiska temperatur). Räknade om från 500kg till min häst som väger ca 650kg och fick då fram att hon behöver 0,195 kg per grad. Ekvationen 500*x=0,15. Läste i artikeln och kom fram till att min hästs kritiska temperatur borde vara -3,4 C. Hästen är klippt, halvblod och står dessutom i kallstall. I morse var det -24 C ute och hästen borde då få ca 4kg extra hö enligt min uträkning, eller är jag helt ute och cyklar? Fattar givetvis att jag kan ge hästen betydligt mer, men jag tycker att det är lite roligt att räkna också.

Sv: Extra hö vid kyla

Intressant, men jag tycker det är väldigt svårt att veta vilken kritisk temp. man ska räkna med.

Intressant ämne :)
Jag har inte läst artikeln än men 4 kg hö extra låter ju mycket..?
Om det skulle vara minsta extra givan alltså..
Inte för att det finns så mycket nackdelar med mycket hö, snarare tvärtom!
Min häst är 150 cm och väger under 450 kg, hon får 9kg hö + 2kg halm och nästan inget kraftfoder. Jag bor i Blekinge och vi har oftast inte kallare än -10.. Hon är också klippt men inte så mycket.

Hm, min dator ville inte öppna dokumentet...?

Det beror ju även på om du har täcke eller inte på hästen, står den utan så kan nog siffrorna stämma. Men extra grovfoder skadar ju aldrig :laugh:

Senast ändrad:

Vet faktiskt inget alls om det där med att räkna ut vad dom ska ha..kör på att dom aldrig får stå mer än tre timmar utan grovfoder mer. Nu när det är så jäkla kallt hela tiden har jag kört ut rundbalar i alla hagar och ger därmed fri tillgång. Ger istället mindre nattetid inne (dom står inne ca 10 timmar på natten) och då fri tillgång på halm utöver.

Hästen är klippt och har aldrig haft problem med att den har frusit(förutom om den olyckligvis har blivit ute en längre stund utan täcke i kallregn såklart), men i lördags när jag tog in henne stod hon och skakade. Då snöade det ute och hon var lite blöt på halsen ca -10 - -15 ute. Hon slutade efter en stund när hon ätit lite hö. Måndag morgon stod hon likadant och skakade på morgonen då var det -24. Antog då att det enda jag kunde göra var att ge hästen mer mat, men ville inte ge för lite. Jag visste att jag läst artikeln så jag kollade igen och gjorde en snabbräkning. Igårkväll fick hon 2-2,5 kg exta hö på kvällen, totalt under dagen ca 10-11kg hö +1,5-2kg halm. Imorse borde det ha varit ca -19 ute. Det borde då ha räckt med ca 3kg hö extra enligt mina uträkningar och det låg lite hö kvar+lite halm. Antar då att hästen inte frusit. Det är en häst som brukar rensa boxen på alla strån som finns i höväg och nu var det inte "städat".

Liknande trådar

Foder & Strö Håller på förfullt med att räkna ut en ny foderstat till min kille då jag jag ska byta från hösilage till hö. Det var typ 100 år...
Svar
17
· Visningar
1 618
Senast: Miaa
·
Foder & Strö Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 760
Foder & Strö Jag skulle behöva er erfarnas råd och tankar. Vårt hö har visat sig vara iaf vad jag skulle kalla för proteinrikt, och energifattigt...
Svar
2
· Visningar
946
Senast: HelenaHandberg
·
K
Foder & Strö Hej! Måste fråga er på forumet - läser en del trådar om vad ni betalar för hö/hösilage per kilo. Nu varierar det ju hur många...
2
Svar
38
· Visningar
3 289
Senast: Jaba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar